belijnde verzonden fotokaart, zonder postzegel en dus zonder afstempeling, verzonden door J. van Dam vanuit Haarlem
de derde opname is een verbeterde uitvoering van het origineel
2604 stoomlocomotief A. Borsig 1853
-
- Berichten: 17286
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm
De normaalspoorlocomotief is van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze komt uit de "provincie" serie met de nummers 16 t/m 25.De locomotieven werden door A. Borsig uit Duitsland in 1866 geleverd. We zien op de foto de laatste letter, de D, van de naam van de locomotief. Het kan de nr. 17 Friesland 1902, nr. 20 Gelderland 1903 ,nr. 22 Holland 1912, nr. 23 Zeeland 1914 en nr.24 Braband 1908. In het jaar ging de locomotief buiten dienst.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 870/151353
De cabine is anders maar zal later aangepast zijn. De "Gelderland" had de cabine wel.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 870/151353
De cabine is anders maar zal later aangepast zijn. De "Gelderland" had de cabine wel.
Van Sjoerd Eeftens
Aan de hand van het fabrieksnummer Borsig 1853 is te achterhalen welke machine dit is, maar dat moet ik onze specialist vragen; zoals bekend ben ik geen stoomkenner. De machines zonder cabine, die alleen een zogenaamde brilplaat hadden met soms een klein afdakje, kregen, als dat nog de moeite en het geld waard was, een gesloten cabine. Op zich was een brilplaat (zo genoemd om de twee ronde raampjes die er in zaten) een aardige bescherming, maar als de loc achteruit reed, indien zij niet gedraaid kon worden, reden de machinist en zijn stoker met de wind in de keuken. Dat gaf nogal wat gezondheidsklachten.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm