2604 stoomlocomotief A. Borsig 1853


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2604 stoomlocomotief A. Borsig 1853

Bericht door Arnold Tak »

belijnde verzonden fotokaart, zonder postzegel en dus zonder afstempeling, verzonden door J. van Dam vanuit Haarlem
de derde opname is een verbeterde uitvoering van het origineel
Bijlagen
2604a.jpg
2604b.jpg
2604.jpg
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

De normaalspoorlocomotief is van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze komt uit de "provincie" serie met de nummers 16 t/m 25.De locomotieven werden door A. Borsig uit Duitsland in 1866 geleverd. We zien op de foto de laatste letter, de D, van de naam van de locomotief. Het kan de nr. 17 Friesland 1902, nr. 20 Gelderland 1903 ,nr. 22 Holland 1912, nr. 23 Zeeland 1914 en nr.24 Braband 1908. In het jaar ging de locomotief buiten dienst.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 870/151353

De cabine is anders maar zal later aangepast zijn. De "Gelderland" had de cabine wel.
Niet Geregistreerd

Van Sjoerd Eeftens

Bericht door Niet Geregistreerd »

Aan de hand van het fabrieksnummer Borsig 1853 is te achterhalen welke machine dit is, maar dat moet ik onze specialist vragen; zoals bekend ben ik geen stoomkenner. De machines zonder cabine, die alleen een zogenaamde brilplaat hadden met soms een klein afdakje, kregen, als dat nog de moeite en het geld waard was, een gesloten cabine. Op zich was een brilplaat (zo genoemd om de twee ronde raampjes die er in zaten) een aardige bescherming, maar als de loc achteruit reed, indien zij niet gedraaid kon worden, reden de machinist en zijn stoker met de wind in de keuken. Dat gaf nogal wat gezondheidsklachten.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Het is de "Zeeland". nr 23, fabrieksnummer 1853, in dienst 1866 en buiten dienst 1914.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”