2540 schepen in een soort haven


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2540 schepen in een soort haven

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op achterzijde in potlood (oud schrift): Aan J. de Lange, IJselmonde
op de voorzijde van de kaart staat onderaan: ....kerk of mogelijk .....kerken
dat doet mij natuurlijk direct aan Ridderkerk denken, maar misschien heb ik het helemaal mis
Bijlagen
2540.jpg
2540a.jpg
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

@@@@@
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

In dit haventje liggen zo te zien onder meer ijsseltjalken. Deze scheepjes werden vooral gemaakt en gebruikt in de omgeving van de Hollandse IJssel beneden Gouda. Ik zie ook een klipper.
Plaatsnamen op –kerken zijn zeldzaam. Duinkerken is een fout voorbeeld, want het is eigenlijk Duinkerke. Moerkerken is geen plaatsnaam. Goede voorbeelden zijn Ridderkerk, Ouderkerk en Nieuwerkerk, Streefkerk, Lekkerkerk, maar daar kan ik dit niet inpassen.
De foto is genomen vanaf een punt op naar schatting 6 m boven de waterspiegel. Dat zou dan op een rivierbandijk kunnen zijn of vanuit een gebouw op die dijk. Dan zou de haven buitendijks moeten zijn.
Over de ingang van de haven ligt een draaibrug, voor zover ik kan zien is dit een eenvoudige voetbrug, maar wel voorzien van brugleuning. Er staat iemand op.
De open horizon kan ik niet duiden.
Al met al zijn er genoeg topografische kenmerken om tot een oplossing te komen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan van brug

Bericht door Arnold Tak »

Martin, hierbij nog een detailscan van de brug, zodat je deze nog wat beter kunt bekijken
Bijlagen
2544a.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Zeeland

Bericht door Arnold Tak »

in Zeeland zijn nogal wat plaatsnamen te vinden die eindigen op ...kerke zoals Hoedekenskerke. Er zijn er nog wel meer, maar die liggen niet aan het water zoals Serooskerke, Grijpskerke, Biggekerke, Wissekerke, Wissenkerke, Meliskerke, Aagtekerke, Koudekerke, 's-Heer Arendskerke, 's-Heer Abtskerke, Sinoutskerke, Kleverskerke. Ik wil er maar mee aangeven dat er best wel plaatsnamen te vinden zijn die eindigen op ...kerke, voor zover het iets waard is.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Plaatsnamen op –kerke komen alleen voor in Zeeland en daar is dit beslist niet.
Het water is geen getijdewater en ook geen grote rivier, maar een kanaal of gekanaliseerde rivier.
De brug is inderdaad een smalle draaibrug, niet geschikt voor zwaar verkeer. Ik vroeg me af wat die brug daar nu moet, maar dit is me duidelijk geworden: hierover loopt een jaagpad. De brug laat een paard nog wel toe. Dus hebben we te maken met een van de vele trekvaarten. Dan komen we terecht in (Z+N) Holland inclusief Utrecht of Friesland/Groningen. Nu moeten we nog zoeken naar een trekvaart met een haventje aan de jaagpadzijde van een v aart. Aan de overzijde is zo te zien geen weg en geen bebouwing. De Keulse Vaart?
Boeiende foto!
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”