2270 vrijstaand pand mogelijk Deventer

Elisa
Zoeker
Berichten: 35
Lid geworden op: vr jan 28, 2011 5:52 pm

Bericht door Elisa »

In mijn reactie van 16 maart ben ik er ten onrechte vanuit gegaan dat "Holland" Noord- of Zuidholland zou moeten zijn. Mijn excuses.

Ik heb geprobeerd om via "Juul Wilmink" achter de gegevens van afzender "Postel" te komen.

Misschien is dit de Juul van de kaart?
In online-begraafplaatsen vond ik:
Juliana Gesina Wilmink, geb. in 1914 en overl. 2003 in Oosterbeek

Verder zoekend met die gegevens vond ik dat ze op 28-8-1914 in Batavia geboren is (dus vandaar waarschijnlijk het terugkomen naar Holland.......)
In 1939 wordt ze ingeschreven in Zutphen, ( ongehuwd en van beroep rontgen-assistente. Ze kwam vanuit Diepenveen.

Verder heb ik helaas nog niks over haar kunnen vinden.

met vr. groet,
Elisa
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Deventer of Baarn?

Bericht door jan spoolder »

Voortbordurend op de vondsten van Elisa ben ik gaan zoeken naar een link tussen de families Wilmink en Postel. Die ligt mogelijk in de familie Companjen, een Vriezenveense fabrikeursfamilie die verwant was met andere Twentse textielfamilies en waarvan leden deel uitmaakten van de Nederlandse kolonie in St. Petersburg.

Juul (Juliana Gesina) Wilmink (Batavia 1914 – Oosterbeek 2003) was w.s. een dochter van Engbert Wilmink (Deventer 1886-1973) rechtsambtenaar, en Derkdiena Harmsen (St. Petersburg 1893-Batavia 1942). Gehuwd in Deventer in 1913 en naar Indië vertrokken. Geboorte van Juul gemeld in Nieuws van den Dag 14-10-1914. Engbert Wilmink was later (vice)president van de Raad van Justitie te Batavia.
In dat geval was de oma van Juul, over wie op de kaart geschreven wordt, Juliana Gesina Companjen-Harmsen (Vriezenveen 1866-1905). Mogelijk is Juul naar haar vernoemd, de voornamen Juliana Gesina komen veel voor in de familie Companjen. Blijkbaar circuleerde Juul's poeziealbum via oma langs de familie en bekenden in Nederland.

Wie is dan tante Dine? Mogelijk is dit Gehardina Aleida Postel-Wisselink (Haaksbergen 1879-Hilversum 1981) Zij was een dochter van Maria Helena Wisselink-Companjen (Vriezenveen 1857-Haaksbergen 1881). Dine was geen echte tante van Juul, maar wellicht een ver familielid (al heb ik in de 3 voorgaande generaties geen directe verwantschap gevonden) of een goede bekende van de familie en daarom Tante genoemd. Dine was getrouwd met Carel Iwan Postel, belastinginspecteur. Zij woonden in 1914 in
Hoorn, in 1916 in Doetinchem (ze noemde zich toen Dine of Dina), in 1920 in Deventer (!), en in 1925 en 1933 in Baarn. In 1933 werd C.I. Postel benoemd tot ontvanger der Belastingen in Utrecht.

De kaart en het poëziealbum dat daarop genoemd wordt zijn w.s. verzonden in 1920 of later; we mogen immers aannemen dat Juul al kon lezen. Dat betekent dat het huis van tante Dine Postel in Deventer, maar anders vrijwel zeker in Baarn gezocht moet worden.

Over Juul heb ik verder nog gevonden dat zij in 1940 als röntgenassistente aan de Coehoornsingel 3 in Zutphen woonde. Dat was volgens mij een verpleeg- of ziekenhuis.
In Lochem geloof ik niet meer zo sinds het huis van de architect Postel daar is opgespoord...
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Deventer of Baarn?

Bericht door jan spoolder »

--------------------------------------------------------------------------------

Voortbordurend op de vondsten van Elisa ben ik gaan zoeken naar een link tussen de families Wilmink en Postel. Die ligt mogelijk in de familie Companjen, een Vriezenveense fabrikeursfamilie die verwant was met andere Twentse textielfamilies en waarvan leden deel uitmaakten van de Nederlandse kolonie in St. Petersburg.

Juul (Juliana Gesina) Wilmink (Batavia 1914 – Oosterbeek 2003) was w.s. een dochter van Engbert Wilmink (Deventer 1886-1973) rechtsambtenaar, en Derkdiena Harmsen (St. Petersburg 1893-Batavia 1942). Gehuwd in Deventer in 1913 en naar Indië vertrokken. Geboorte van Juul gemeld in Nieuws van den Dag 14-10-1914. Engbert Wilmink was later (vice)president van de Raad van Justitie te Batavia.
In dat geval was de oma van Juul, over wie op de kaart geschreven wordt, Juliana Gesina Companjen-Harmsen (Vriezenveen 1866-1905). Mogelijk is Juul naar haar vernoemd, de voornamen Juliana Gesina komen veel voor in de familie Companjen. Blijkbaar circuleerde Juul's poeziealbum via oma langs de familie en bekenden in Nederland.

Wie is dan tante Dine? Mogelijk is dit Gehardina Aleida Postel-Wisselink (Haaksbergen 1879-Hilversum 1981) Zij was een dochter van Maria Helena Wisselink-Companjen (Vriezenveen 1857-Haaksbergen 1881). Dine was geen echte tante van Juul, maar wellicht een ver familielid (al heb ik in de 3 voorgaande generaties geen directe verwantschap gevonden) of een goede bekende van de familie en daarom Tante genoemd. Dine was getrouwd met Carel Iwan Postel, belastinginspecteur. Zij woonden blijkens rouwadvertenties in 1914 in Hoorn, in 1916 in Doetinchem (ze noemde zich toen Dine of Dina), in 1920 in Deventer (!), en in 1925 en 1933 in Baarn. In 1933 werd C.I. Postel benoemd tot ontvanger der Belastingen in Utrecht. Ik heb in Deventer en Baarn geen adres van hen gevonden.

De kaart en het poëziealbum dat daarop genoemd wordt zijn w.s. verzonden in 1920 of later; we mogen immers aannemen dat Juul al kon lezen. Dat betekent dat het huis van tante Dine Postel in Deventer, maar anders vrijwel zeker in Baarn gezocht moet worden.

Over Juul heb ik verder nog gevonden dat zij in 1940 als röntgenassistente aan de Coehoornsingel 3 in Zutphen woonde. Dat was volgens mij een verpleeg- of ziekenhuis.
In Lochem geloof ik niet meer zo sinds het huis van de architect Postel daar is opgespoord...
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Deventer of Baarn?

Bericht door jan spoolder »

Voortbordurend op de vondsten van Elisa ben ik gaan zoeken naar een link tussen de families Wilmink en Postel. Die ligt mogelijk in de familie Companjen, een Vriezenveense fabrikeursfamilie die verwant was met andere Twentse textielfamilies en waarvan leden deel uitmaakten van de Nederlandse kolonie in St. Petersburg.

Juul (Juliana Gesina) Wilmink (Batavia 1914 – Oosterbeek 2003) was w.s. een dochter van Engbert Wilmink (Deventer 1886-1973) rechtsambtenaar, en Derkdiena Harmsen (St. Petersburg 1893-Batavia 1942). Gehuwd in Deventer in 1913 en naar Indië vertrokken. Geboorte van Juul gemeld in Nieuws van den Dag 14-10-1914. Engbert Wilmink was later (vice)president van de Raad van Justitie te Batavia.
In dat geval was de oma van Juul, over wie op de kaart geschreven wordt, Juliana Gesina Harmsen-Companjen (Vriezenveen 1866-1905). Mogelijk is Juul naar haar vernoemd, de voornamen Juliana Gesina komen veel voor in de familie Companjen. Blijkbaar circuleerde Juul's poeziealbum via oma langs de familie en bekenden in Nederland.

Wie is dan tante Dine? Mogelijk is dit Gehardina Aleida Postel-Wisselink (Haaksbergen 1879-Hilversum 1981) Zij was een dochter van Maria Helena Wisselink-Companjen (Vriezenveen 1857-Haaksbergen 1881). Dine was geen echte tante van Juul, maar wellicht een ver familielid (al heb ik in de 3 voorgaande generaties geen directe verwantschap gevonden) of een goede bekende van de familie en daarom Tante genoemd. Dine was getrouwd met Carel Iwan Postel, belastinginspecteur. Zij woonden blijkens rouwadvertenties in 1914 in Hoorn, in 1916 in Doetinchem (ze noemde zich toen Dine of Dina), in 1920 in Deventer (!), en in 1925 en 1933 in Baarn. In 1933 werd C.I. Postel benoemd tot ontvanger der Belastingen in Utrecht. Ik heb in Deventer en Baarn geen adres van hen gevonden.

De kaart en het poëziealbum dat daarop genoemd wordt zijn w.s. verzonden in 1920 of later; we mogen immers aannemen dat Juul al kon lezen. Dat betekent dat het huis van tante Dine Postel in Deventer, maar anders mogelijk in Baarn gezocht moet worden.

Over Juul heb ik verder nog gevonden dat zij in 1940 als röntgenassistente aan de Coehoornsingel 3 in Zutphen woonde. Dat was volgens mij een verpleeg- of ziekenhuis.
In Lochem geloof ik niet meer zo sinds het huis van de architect Postel daar is opgespoord...
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Baarn, Cantonlaan 22

Bericht door jan spoolder »

Sinds enige tijd is Baarn ook per Streetview te bezoeken evenals op Bing Maps 3D te bewonderen. De villa staat inderdaad in Baarn aan de Cantonlaan 22. Op streetview slecht te zien.


http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sq1hpp ... orm=LMLTCC
Bijlagen
Baarn Cantonlaan.JPG
Baarn Cantonlaan.JPG (25.79 KiB) 1347 keer bekeken
Elisa
Zoeker
Berichten: 35
Lid geworden op: vr jan 28, 2011 5:52 pm

Bericht door Elisa »

Top gevonden Jan!
gr. Elisa
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Baarn, Cantonlaan 6

Bericht door jan spoolder »

Dank Elisa, jouw vondst van onze Juul droeg mede bij tot de oplossing.
Het huis staat overigens aan de Cantonlaan 6 in Baarn en niet op nr. 22.
Bijlagen
Baarn Postel klein.jpg
Baarn Postel klein.jpg (73.24 KiB) 1344 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Baarn, Cantonlaan 6

Bericht door Arnold Tak »

weer een oplossing waar ik mijn petje diep voor afneem. Wat een speur- c.q. recherchewerk! Mijn bewondering voor deze oplossing, Jan Spoolder. Graag breng ik ook mijn dank over aan Elisa voor haar bijdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht”