2144 panorama luchtfoto -> GdK


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van panorama's die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2144 panorama luchtfoto -> GdK

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
zijn de nokversieringen rechtsonder uilenborden (of heb ik het mis, Martin?)
dan wijst dat dan richting Friesland?
Bijlagen
2144.jpg
2144.jpg (168.72 KiB) 1724 keer bekeken
2144a.jpg
2144a.jpg (140.45 KiB) 1639 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Nee, Arnold, geen uilenborden, maar makelaars. Een Hollands tafereel.
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Links onderaan het ZP loopt een water waarover een huis gebouwd lijkt te zijn. Dat zou een gemaal(tje) kunnen zijn. Of moeten we e.e.a. anders interpreteren ?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is een tafereel uit het Hollands-Utrechtse veenweidegebied. Dit is te zien aan het grasland en de evenwijdige kavelsloten op korte afstand van elkaar. Die heb je in Friesland niet zo. De vaart of waterloop linksonder eindigt zeker niet op een gemaal. Een gemaal ziet er anders uit, had een flinke schoorsteen. Er is een schoorsteen voor een haard; het is gewoon een huis. Dan is het misschien vreemd dat het water lijkt dood te lopen. Maar dit hoeft niet; het kan een hoek maken zoals op plaatje 2175. Een dergelijke situatie doet zich voor in Delfgauw met de Pijnackersevaart. De vaart zet zich dan voort achter de huizen langs. Een ander heel mooi voorbeeld ervan is de Zegwaartsweg in Zoetermeer. De dorpsstraten van Nootdorp, Zoetermeer en Bleiswijk hebben ook zoiets. Deze situatie komt nog veel meer voor, al schieten mij nu geen voorbeelden te binnen.
De elektriciteitsdraden vertonen rechtsonder veel vertakkingen. Daar zou wel eens de kern van een dorp of gehucht kunnen beginnen.
Niet zoeken in de droogmakerijen, behalve als er aan weg en water nog een flinke strook bovenland (= niet uitgeveend land) ligt.
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Martin, dank voor je toelichting en de voorbeelden. De foto zou vanaf een kerktoren genomen kunnen zijn, misschien een watertoren, lijkt me. Mede gezien jouw toelichting zou er dan gezocht moeten worden naar een plaatsje/gehucht in het Hollands-Utrechtse veenweidegebied met een watertje dat een knik maakt bij de kerk.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Luchtfoto of vanuit toren? Deze vraag heeft zich ook bij enkele andere zoekplaatjes voorgedaan. Er is dus enige ervaring mee.
De vluchtpunten liggen zeer ver weg; de lijnen lopen bijna evenwijdig (“isometrisch”), wat erop duidt dat de foto vanaf veel grotere afstand is genomen dan vanaf een kerktoren. Luchtfoto dus. Omdat we geen horizon zien, kunnen we moeilijk schatten van welke hoogte de foto is genomen.
Het centrale dubbele woonhuis is van ca 1930; de andere huizen zijn ouder.
Wat ik me afvraag is of linksboven een water of een weg loopt. En of deze weg of waterloop hoger dan polderpeil ligt. Dit kan belangrijk zijn bij kaartonderzoek.
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Martin, dank weer. De kerktoren resp. watertoren zet ik in de ijskast.

Ik had de linkse, lichte baan voor sloot gehouden, maar ja, nu ik er nog eens goed naar kijk zou het ook een weg kunnen zijn. Als dat rechtse huis pakweg 10 meter breed is, dan is de afstand van de sloot rechts naast het huisje tot aan de lichte baan helemaal links ongeveer zes keer zo groot, zeg 60 meter. Dat is de helft van de historische breedte van de percelen in het Hollands-Utrechtse ontginningsgebied. Die linkse baan kan dus een weg zijn (misschien wel de weg die we ook langs de sloot/vaart voor de huisjes).
Maar als het een weg is, dan zie ik wel een weiland met greppels, maar geen kavelsloten op korte afstand van elkaar meer. En dan moeten we het zoekgebied wellicht toch maar vergroten.
Plaats reactie

Terug naar “Panorama's”