4314 hoogstwaarschijnlijk Rotterdam, voetbalelftal met hoog gebouw en schoorsteen

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4314 hoogstwaarschijnlijk Rotterdam, voetbalelftal met hoog gebouw en schoorsteen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart met op achterzijde BRIEFKAART
vorige eigenaar weet zeker dat het in Rotterdam is
op achterzijde staat: staand 2e van links Reinier van Oosten en 5e van links Piet Smit
het komt op mij over of de arbeiderswoninkjes tegen een dijklichaam zijn aangebouwd
op de achtergrond een schoorsteen (in het midden van de afbeelding) en rechts ervan een wat hoger gebouw
de gedachten gaan uit naar Rotterdam Zuid
Bijlagen
4314.jpeg
4314a.jpeg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Zou zo maar eens kunnen.

Die Rotterdamsche kooldampen afzuigkappen in overheidsgebouwen, heb ik eerder voorbij zien komen. Op dit zp., zijn ze tenminste met zijn vieren.
https://docplayer.nl/docview/40/2167375 ... 673753.pdf
https://www.zoekplaatjes.nl/index_home. ... /2430.html

Verder zou die vierkante toren wel eens van meelfabriek de Maas (bouwjaar 1914) kunnen zijn (Brielschelaan-LMO), links op deze bouwtekening: http://www.mauricedumas.nl/wp-content/u ... emaas2.jpg
Globaal: vanaf de Dordtschestraatweg (nu ter plaatse de Zwartewaalstraat) kruising Blankenburgstraat, naar het noord-oosten.
Het overheidsgebouw (afzuigkappen): school met ingang aan de Polslandstraat.
De molen hoek Dordtschestraatweg (nu Hellevoetstraat)- Katendrechtschelagedijk, valt dan buiten beeld.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

helpt dit?

Bericht door Arnold Tak »

ik heb er de 2 delen "Het Charlois van toen …" bijgepakt en op nageslagen
daarin staan bovenstaande 3 opnames
ik heb de kaart van de noodwoningen gescand, uit eigen verzameling, dan is hij wat scherper (deel 2, blz. 40)
ik zie weliswaar geen overeenkomst met de noodwoningen, een opname uit 1925 (woningen gesloopt in 1928)
deze woningen waren van hout, die op mijn kaart van steen met een wit hek, dat oploopt
staan deze huizen op een wat hoger dijklichaam?
beide luchtopnames komen ook uit deel 2, blz. 31 en blz. 38
ik zoek verder
Bijlagen
voetbal Charlois1.jpg
voetbal Charlois2.jpg
voetbal Charlois3.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

verder gezocht

Bericht door Arnold Tak »

in "Charlois van toen …" deel 1 staat op blz. 70 een foto onder Dordtse Straatweg, waarop valt te zien dat het dak aan de voorgevel korter is dan aan de achtergevel. Rechts de Voetjesstraat. Op mijn kaart met voetballers staat zo'n identieke rij woningen. Zit ik in de buurt? Zijn dit dezelfde woningen?
Bijlagen
4314b.jpeg
4314c.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

en ….

Bericht door Arnold Tak »

in deel 2 van deze reeks staat onder Dordtse Straatweg op blz. 36 bovenstaande foto
ook hier valt de dakconstructie op
Bijlagen
4314d.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

en ...

Bericht door Arnold Tak »

foto met de opvallend hoge daken komt uit Groeten uit Rotterdam- Zuid deel 3 opname 42
Bijlagen
4314e.jpeg
4314f.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De school met schoorsteenkappen (zp) is zichtbaar op de LF-foto "KLM aerocarto Nr. 417" of jouw bijlage charlois 1.jpg.
Helemaal boven en in het midden.
De toren van meelfabriek de maas is hier prominenter zichtbaar.
Als je hier op een plattegrond een lijn langs legt kom je op eerder genoemde locatie uit.
Ik zal nog even op een oude plattegrond zoeken, bij het SAR.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

foto van Polslandstraat

Bericht door Arnold Tak »

op http://www.fotovanrotterdam.nl is bij Roovers een foto van de Polslandstraat te zien met nummer 32542. Er zijn echter wat verschillen tussen deze foto uit wsch. 1957 en het zp-tje, misschien zien we daar de achterkant, de schoorstenen liggen net achter de nok van het dak. De verschillen zijn: aan de voorzijde (Roovers) wisselen de dakkapellen af met zolderraampjes, zijn de schoorstenen halverwege het dak korter. Op het zp-tje zouden we dan de achterkant van de huizen aan de Polslandstraat aan de westzijde van de straat zien.
De huizen aan dit gedeelte van de Polslandstraat zijn inmiddels door nieuwbouw vervangen.
Ik neig steeds meer naar de plek ter hoogte van Blankenburgstraat - Mijnkintstraat.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wellicht dat deze pg je kan helpen overtuigen van een juiste locatie.
Leg een lineaal over de rechtse schoorsteenkap van de school op het zp, naar de toren van de Maas en je komt bij a uit.

https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/42487570990/

De huisjes op de voorgrond staan er niet meer, die op de achtergrond lijkt me wel.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, Tarwebuurt, Dordtse Straatweg

Bericht door Arnold Tak »

de plattegrond van Paul dateert van 1915; zelf denk ik dat mijn kaart wel iets jonger is. De exacte lokatie is nu vastgesteld. Zelf zat ik wat te westelijk. Ik dank Paul bijzonder hartelijk voor 1) direct de juiste plaatsbepaling 2) het komen met aanvullende informatie en hulp, wat me volledig overtuigde. Paul, grote klasse!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”