1483 ST.JANSPLAATS

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1483 ST.JANSPLAATS

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart

ikzelf heb aan het oplossen van dit ZP al de nodige tijd besteed
het vermoeden bestaat namelijk bij mij dat het in het vooroorlogse Rotterdam is
ik zie een ovaal huisnummerbordje
er was ooit een St.Jansplaats in de Lange Torenstraat op nummer 74, aan de oostzijde van de straat, vlakbij het Grote Kerkplein als oud-katholiek arm- en weeshuis
maar daar heb ik het niet kunnen plaatsen
verder heb ik gezocht op B.M. S...
in aanmerking komen B.M. Spiers & Son in vruchten en groenten aan het Haringvliet 55a
en B.M. Spanjersberg, bekend als uitgever van prentbriefkaarten

er is ook nog een verwijzing naar het Achterklooster bij de Sint Janstraat, maar ook daar heb ik het niet kunnen plaatsen

wie o wie geeft uitsluitsel? Tilburg, Groningen?
Bijlagen
1483.jpg
1483.jpg (143.68 KiB) 1432 keer bekeken
A.Roose
Junior Zoeker
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 16, 2009 10:47 pm
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

st-jansplaats

Bericht door A.Roose »

Er is ook een jansplaats in Arnhem.
Het lijkt wel op een van de panden op de Jansbinnensingel of Jansbuitensingel in arnhem.
Deze loopt van de berekuil (rotonde) naar de richting van het station.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Telefoongids 1915:

5621 Sint Jansplaats, Arm- en Wees huis der Oud R.K. Gemeente "het Paradijs", L. Torenstr. 70 [Rotterdam]

Het weeshuis dateert van 1865, dat lijkt wel te passen bij de bouwstijl.
http://www.archieven.nl/index.php/db?mi ... Katholieke Kerk

Arnold, bedoel je met 'niet kunnen plaatsen' dat je geen afbeelding van het oud-katholieke weeshuis in de Lange Torenstraat gevonden hebt? Of heb je een afbeelding gevonden die een ander gebouw liet zien? Op een 1:1000 kaart van de straat moet grootte van het pand en het verspringen van de rooilijn rechts ervan herkenbaar zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nadere toelichting door Arnold

Bericht door Arnold Tak »

detail van plattegrond uit 1912 met als doel te laten zien dat de rooilijn niet afwijkt

Wim, ik heb meerdere foto's van het oostelijke en zuidelijke deel van de Lange Torenstraat bekeken in het boek De stadsdriehoek van Rotterdam deel I
ik heb daar geen overeenstemming in kunnen vinden

ik heb ook geen gedenkboek van deze instelling, maar kan natuurlijk de eerstvolgende keer bij mijn bezoek aan het G.A.R. eens vragen of zij er een afbeelding van hebben
op hun site staat onder St.Jansplaats in ieder geval niets wat me verder kan helpen
Bijlagen
1483a.jpg
1483a.jpg (316.66 KiB) 1319 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Het op de kaart met Sint Jansplaats gemarkeerde pand staat op foto IX 1763 van GA Rotterdam. Dit lijkt er inderdaad niet op. Veel verdiepingen voor een weeshuis!
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Het GAR heeft het archief van de Stichting Sint Jansplaats.
In http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=33371725 staat:
“In 1865 werden de armen en wezen van de Oud-Katholieke gemeente gehuisvest in het nieuwe tehuis St. Jansplaats aan de Lange Torenstraat, de naam die de Slijkvaart bij de demping in 1852 had gekregen. De kerk aan de Lange Torenstraat werd in 1910 gesloopt en een nieuwe kerk aan de Nieuwe Binnenweg werd in gebruik genomen. Veel van het oude interieur verhuisde mee. In 1924 werd naast de nieuwe kerk een gebouw geopend voor o.a. tijdelijke huisvesting van wezen. * Vanaf 1967 bestaan de Paradijskerk en de Stichting St. Jansplaats naast elkaar. De weeshuisperiode van St. Jansplaats was inmiddels in 1950 afgerond.”
Ik vermoed dat VAN GER…. een achternaam is. Als dit in Rotterdam is, kan het bijna alleen maar zijn Van Gerdingen, Van Gerven of Van Gerwen. De adresboeken van 1906, 1910, 1915, 1920 en 1925 leveren helaas geen aanknopingspunten.
De genoemde namen zijn alle afkomstig uit Noord-Brabant. Combinatie met het ovale huisnummer brengt ons naar Tilburg. Schiedam (een dependance?) en Groningen moeten we ook nog niet helemaal uitsluiten. Dit vanwege de ovale huisnummers. De naam Sint Jansplaats heeft daar echter (nog) geen aanknopingspunten gegeven.
Martin Snuverink
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Bericht door Dennis »

De straat helt. Misschien een aanwijzing?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie

Bericht door Arnold Tak »

tijdens de 2 wandeldagen bracht iemand uit een van de groepen dit ZP ter sprake (Dik, was jij dat? ik ben helaas vergeten precies wie, maar ik deed dat weekend dan ook zoveel indrukken op). De gevelsteen zou identiek zijn aan die in het pand aan de Nieuwe Binnenweg 29c, het Arm- en Weeshuis, ook weer 'St. Jansplaats' genoemd. Ik nam mij voor om me daar nogeens in te verdiepen en daar heb ik me dan nu even mee bezig gehouden.
Ik bezit het boek Zes eeuwen bejaard Rotterdam en daarin valt op blz. 36 te lezen (ik citeer):
Als bijzonderheid kan tenslotte worden vermeld dat de oude gevelsteen van de voormalige 'St. Jansplaats' aan de Lange Torenstraat in het tehuis aan de Nieuwe Binnenweg zorgvuldig wordt bewaard.
Of de oude gevelsteen dan ook daadwerkelijk is teruggeplaatst in de gevel, valt hieruit niet direct af te leiden. Als ik de weliswaar beperkt te zien zijnde gevelsteen op mijn fotokaart vergelijk met de gevelsteen op een foto in genoemd boek, dan komen er toch heel wat overeenkomsten naar voren. Ik ga nu dus met groeiende zekerheid aannemen dat het pand op mijn fotokaart inderdaad heeft gestaan aan de Lange Torenstraat in Rotterdam, ook al heb ik nog geen bewijsopname kunnen vinden, noch in mijn boeken noch op de site van het Gemeente Archief Rotterdam.
Maar ik blijf zoeken en zal bij gelegenheid hierop terugkomen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende informatie

Bericht door Arnold Tak »

verder citaat:
Het Arm- en Weeshuis van de Oud-Katholieke Gemeente van de 'H.H. Petrus en Paulus', genaamd 'Het Paradijs', gelegen aan de Slikvaart (Lange Torenstraat) dicht bij het Kerkplein (Grotekerkplein) en blijkens de gevelsteen 'St. Jansplaats' geheten, is is 1746 gesticht. .... In 1909 waren in het tehuis nog een aantal bejaarden en wezen opgenomen.
In 1910 werd de oude Paradijskerk aan de Lange Torenstraat wegens bouwvalligheid en in verband met de geplande doorbraak en verbreding van de Meent als Noord/Westverkeersweg, afgebroken. Zij werd vervangen door een nieuwe gelijknamige kerk aan de Nieuwe Binnenweg 27, waarvan de inwijding plaats vond op 30 juli 1910. In plaats van het oude Arm- en Weeshuis, dat eveneens werd gesloopt, verrees aan de Nieuwe Binnenweg 29c, aan de linkerzijde van het voorterrein van de kerk, het tegenwoordige Arm- en Weeshuis dat ook weer 'St. Jansplaats' werd genoemd. Het gebouw, opgetrokken volgens het plan van de architect M. Brinkman en in gebruik genomn op 23 juni 1924, bevat ....

Het weeshuis is dus 14 jaar na de opening van de kerk in gebruik genomen. De foto's die ik van dit deel van de Lange Torenstraat heb gezien, zijn van na 1910 en staat op deze plek een ander gebouw, namelijk een bedrijf in pelterijen van S. Hollander.
De Oud-Katholieke kerk lag op nr. 47, dus aan de overzijde van de straat. De 'Sint Jansplaats' lag op nr. 78.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende scans gevelsteen

Bericht door Arnold Tak »

op verzoek van Dik heb ik hem een scherpe scan van de gevelsteen gemaild
het leek me zinvol om die dan ook maar op de site te zetten
de korrelige scan komt uit het eerder genoemde boek en is van de gevelsteen aan de Nieuwe Binnenweg, die daar nog steeds valt te zien
Bijlagen
1483b.jpg
1483b.jpg (47.75 KiB) 1287 keer bekeken
1483c.jpg
1483c.jpg (220.29 KiB) 1293 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”