0009 SUKA silo in aanbouw

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0009 SUKA silo in aanbouw

Bericht door Arnold Tak »

op het witte bord staat: SUKA Silo en eronder betonijzer Van Waning. Als ik me goed herinner, komt de foto uit ons familiearchief en was Beb 'ergens' familie. Onze familie woonde in Rotterdam, dus de kans is groot dat de opname daar of in de omgeving is genomen.
Bijlagen
0009.jpg
0009.jpg (159.55 KiB) 1512 keer bekeken
Wim_de_Koning_Gans.jpg
Wim_de_Koning_Gans.jpg (43.73 KiB) 1405 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Je zou het eerst denken aan de Zaan of Amsterdam. Maar Van Waning was een Rotterdams betonijzerbedrijf en ook andere gegevens wijzen naar Rotterdam.
De silo staat aan een niet-getijdehaven. Voor zover ik weet waren alle oude Rotterdamse havens getijdehavens, dus ook Zalmhaven, Boerengat, Buizengat en Scheepmakershaven.
De silo staat direct aan het water. Deze situatie kwam niet voor aan Rotterdamse niet-getijde-vaarwateren, behalve enkele vroegere plekken aan de Rechter Rottekade, vlak bij het Pompenburg. Daarmee zijn Rotterdam en Delfshaven nagenoeg uitgesloten.
In Schiedam vinden we de vereiste condities: aan de Buitenhaven. Vanwege de zonstand kan dit echter niet het complex van Nolet aan de Hoofdstraat/Buitenhaven zijn. Aan de overzijde liggen de Vereenigde Glasfabrieken, maar daar loopt de Buitenhavenweg tussen water en fabrieksterrein.
Waar SUKA voor staat is me een raaddsel.
Niet geregistreerd

Suka silo

Bericht door Niet geregistreerd »

Martin,

Het bouwbedrijf is Suka-Silo Baugesellschaft Heinrich Kling OHG Linz, Austria.

Dik Kralt
Ruud Poels
Junior Zoeker
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 11, 2008 11:10 pm

Bericht door Ruud Poels »

In Schiedam hebben twee gebouwen gestaan die lijken op het gebouw op de foto dat achter de silo in aanbouw staat, een flink gebouw met een smal hoger deel aan de korte zijde. Dit zijn de branderij Hollandia II aan de Schie en de distilleerderij van De Kuyper aan de Buitenhavenweg. Maar bij geen van beide lag de lange zijde pal aan het water. Tevens is bij geen van beide gebouwen ooit zo'n hoge torenachtige silo voor die korte hogere zijde aanwezig geweest. Mijn conclusie is dat de foto van de silo in aanbouw niet in Schiedam genomen kan zijn.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

SUKA silo

Bericht door Wim »

Gevonden met http://kranten.kb.nl :
De NRC van zondag 9 mei 1926 geeft een beschrijving van de SUKA silo, en meldt dat er één gebouwd is in Rotterdam voor Van Woudenberg en Van Stolk, D'Blaauwe Molen, door de firma Van Waning. Dit blijkt aan de Struisenburgdwarsstraat te zijn. Zie GA Rotterdam foto 1987-2415, 'gezien van het Buizengat'.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Wim,wat ben ik blij met deze oplossing. Weer een kaart die mijn collectie op een bijzondere manier aanvult. Hartelijk dank!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”