5588 bombardement Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5588 bombardement Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

fotootje 6 bij 9 cm.
ik heb dit fotootje al jaren liggen, maar kan er zelf "geen soep van koken"
wat zien we volgens mij? de achterkant van een bakkerij, gezien de ronde oven?
is het gevellampje bedoeld om de binnenplaats te verlichten? de gestucte gevel links wijst ook op een binnenplaats
in de verte de (inmiddels afgebroken) kerk aan de Jacob Catsstraat
als ik het goed zie, loopt het spoorwegviaduct van de Hofpleinlijn (Z.H.E.S.M.) vóór de kerk langs
dan zouden we mogelijk een plekje in het Zomerhofkwartier moeten zien
een straat die haaks staat op het spoorviaduct
maar verder kom ikzelf niet ….
Bijlagen
5588.jpeg
5588a.jpeg
5588b.jpeg
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Ik heb het sterk vermoeden, dat deze bakkerij stond waar nu de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt staat. (Simonhaven 8)
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

verder gezocht

Bericht door Arnold Tak »

als het ter hoogte van de Simonstraat is en de opname is richting de Hofpleinlijn, dan is het de even kant en wel in de wat hogere nummers. Gelukkig zit er een logische toewijzing aan de Rotterdamse huisnummers, qua volgorde en qua richting. Volgens het Adresboek 1934/'35 bevond zich aan de zuidzijde van de Simonstraat geen bakkerij. Ik loop dus vast.
Ook de Benthemdwarsstraat en de 2e Schielaan leveren niet de gewenste informatie op.
Is er ergens op het internet een luchtopname van dit deel van Rotterdam uit die tijd te bekijken?
Dick-jan
Zoeker
Berichten: 40
Lid geworden op: za jan 25, 2014 2:19 pm
Locatie: Waddinxveen

luchtfoto's Rotterdam

Bericht door Dick-jan »

Arnoldhier staan een aantal oude luchtfoto's van Rotterdam, geen idee of wat jij zoekt er ook tussen staat
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Jan Lemmens stuurde me zojuist onderstaande mail

Bericht door Arnold Tak »

Hallo Arnold,

Dit zijn, volgens mij, foto’s van de bakkerij. Let op de schoorsteen.
Twee vanaf de Zomerhofstraat en twee vanaf de Schiekade.
De laatste is ook van de Schiekade, als je die vergelijkt met de derde foto zou je denken, dat de bakkerij daar ongeveer gestaan moet hebben.
Het zal wel op het achtererf van de Zomerhofstraat hebben gestaan.

Met vriendelijke groet,
Jan
Bijlagen
Zomerhofstraat 10.jpeg
Zomerhofstraat 9.jpeg
Schiekade O.Z..jpeg
Schiekade O.Z. 5.jpeg
23193 schiekade 1953.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, ten zuiden van de Teilingerstraat tussen Vijverhofstraat en Schiekade O.z.

Bericht door Arnold Tak »

Jan, de eerste 2 foto's met daarop de schoorsteen en het restant van de bakkerij maken alles duidelijk. De bakkerij is dan al iets verder gesloopt dan op mijn fotootje. Uiteindelijk dan toch een visueel bewijs. In de Simonstraat was op nr. 17b een filiaal van de broodfabriek "Ceres". Of we die hier zien, is voor mij onduidelijk.
Afsluitend bedank ik je hartelijk voor het intensief meezoeken en het aanleveren van beeldmateriaal, dat alles duidelijk maakt. Dick-jan dank ik graag voor zijn link naar de luchtfoto's.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Je was mij net voor, de vorm van de schade aan de muur is identiek evenals de schoorsteen. Of het de juiste plaats is kan ik niet beoordelen, wel zie ik op foto 4 zo'n zelfde luchtkoker als die welke al eerder te zien waren op een school en ook verleden week nog waren gespot op een foto van het bombardement. Volgens mij is dat dezelfde als op het andere zoekplaatje.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”