5119 twee meisjes op de fiets bij ijsverkoper

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5119 twee meisjes op de fiets bij ijsverkoper

Bericht door Arnold Tak »

fotootje (6 bij 8,5 cm.) van twee meisjes met charmante hoedjes tijdens fietstocht van Den Haag naar Rotterdam
in 1932 startte de Rotterdamsche Melk Inrichting (RMI) de productie van ERMI-ijs
achterop het fotootje een stempeltje van een fotograaf uit Den Haag en er staat geschreven: Op weg naar Rotterdam
Bijlagen
5119.jpeg
5119a.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Overschie (Kleinpolder)

Bericht door Peter Smaardijk »

Op de achtergrond zien we links Pieter Postlaan 66, Krommelaan 1-7 (van de achterkant gezien) en Krommelaan 8 (van rechts naar links), en rechts de huizen Krommelaan 2 en Pieter Postlaan 50 (samen een twee-onder-een-kap, https://goo.gl/maps/th15s9Ht4qH2).

De plaats waar de ijscoman staat is dus het huidige knooppunt Kleinpolderplein, toendertijd dus de rijksweg naar Delft (nu A13), net iets ten noordwesten van de Blijdorpse brug.

Edit: Ik heb nog even gekeken en het lijkt er dus sterk op dat Pieter Postlaan 66 (https://goo.gl/maps/CKQtWrvjkX62), dat qua noklijn verspringt ten opzichte van Krommelaan 1-7, wel degelijk ook op deze foto te zien is (in tegenstelling tot wat ik eerst schreef); de verspringing is gewoon uit deze hoek niet te zien daar de nokken precies op een lijn liggen vanuit het standpunt van de fotograaf...

En het meest linker huis is Krommelaan 8, en niet 9 (zoals ik ook eerst schreef), dus de overkant van de straat. Nr. 9 was er dus nog niet.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam - Overschie

Bericht door Arnold Tak »

Peter, ik heb toch zelf wel lang zitten puzzelen om eruit te komen. Waar stond de ijscokar en in welke richting kijken we? Uitgaande van jouw bevindingen staan we op de West-Sidelinge, iets ten zuiden van de Rotterdamse Rijweg, de eeuwenoude straatweg van Overschie naar Rotterdam. De Pieter Postlaan loopt westelijk en evenwijdig aan de West-Sidelinge. Links van het vlaggetje loopt dan tussen de huizenblokken de Krommelaan en rechts ervan de Pieter Postlaan. Op Streetview 2008 is het lage aanbouwtje met zadeldak goed te zien, in 2016 valt het helemaal weg achter de dichte struiken.
Peter, ik dank je bijzonder hartelijk voor je zoekexercitie en ben erg ingenomen met je vondst. Heel bijzonder om te zien hoe onbebouwd dit deel van Overschie toen was.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hier een kaartje van zoals ik vermoed dat de fotograaf keek:



Dus ja, Arnold, West Sidelinge klopt.
Bijlagen
ijsco.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”