5923 Rotterdam, handkar groenteboer langs spoor - straathandel

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5923 Rotterdam, handkar groenteboer langs spoor - straathandel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
fotograaf kwam van het Noordereiland, dus kan heel goed boven of onder de rivier actief zijn geweest (rechter of linker Maasoever)
ik schat dat de opname in de tweede helft van de jaren dertig is gemaakt
achter de schutting staan wagons opgesteld en links en midden spoorweggebouwen, als ik het goed zie
Bijlagen
straathandel.jpg
straathandel-achter.jpeg
5923b.jpeg
5923c.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Oostmaaslaan

Bericht door Arnold Tak »

wat dacht u hiervan met het hek rechts ...... ?



maakt dat enige kans?
Bijlagen
Oostmaaslaan.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Deze foto is niet in de Oostmaaslaan en waarschijnlijk ook niet in Rotterdam genomen.
De Maasspoorweg werd in 1938 geëlektrificeerd en ter plaatse van het open emplacement van het Maasstation voorzien van een bovenleidingsconstructie met hoge vakwerkmasten en overspanningen. Op het zp zien we echter portaalconstructies. Als dit de Oostmaaslaan zou zijn, moet het ten zuiden de spoorweg zijn, wat met deze zonstand niet kan. De Oostmaaslaan was destijds voorzien van keien en niet van klinkers in visgraatverband. Aan de zuidzijde van de Oostmaaslaan stonden geen huizen; wat had een groentenventer hier trouwens te zoeken?
Ten slotte kan ik in R'dam geen andere mogelijkheid vinden.
De naam van de fotograaf is raadselachtig. Kalkoene is een joodse naam. Veel Rotterdammers van die naam zijn in Auschwitz en Sobibor in 1943 vermoord. Een Kalkoene met voorletters Th heb ik niet kunnen vinden. Ook joodse voornamen met Th heb ik niet gevonden. Voorts heb ik van een fotograaf Kalkoene geen andere producten gevonden.
Dit wordt zoeken naar andere spoorwegemplacementen. Ik heb bekeken Gouda, Noothoven van Goorstraat. Bezwaar is dat daar destijds een spoorsloot tussen emplacement en straat lag.
Sjoerd, help!
Wordt vervolgd.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 729
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Martin in het adresboek van 1939 komt een Th. Kalkoen (zonder de laatste e) voor in de van der Takstraat 34a. Helpt niet voor de oplossing, maar hij bestond wel.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog een opname op Marktplaats van Kalkoene

Bericht door Arnold Tak »

https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen ... ousPage=lr

Reeweg is volgens mij Dordrecht

zou mijn kaart ook uit die hoek kunnen komen?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik heb toch de fotograaf gevonden (alle gegevens uit: wiewaswie.nl): Théodore Kalkoen,*Anderlecht (B) 8-11-1904, fotograaf, getrouwd in Rotterdam 10-7-1935 met Lamberta Maria Karsten (*Den Helder 1902). Had joodse vader (Leo, koopman) en RK moeder. Zelf joods. Na 1940 geen spoor meer gevonden.
Gewoond in R’dam van 1917 tot 1921, daarna in Hellevoetsluis. Het gezin woonde vanaf 5-1-1925 weer in Rotterdam, Beukelaarsstraat 30 (Hillesluis), woning door stadsvernieuwing vervangen in 2013. Dus niet Kalkoene!
Vanaf 6-12-1935 woonden Theodore en Lamberta in de Van der Takstraat 34a. Deze foto dateert dus van 1936 of later en dit geldt ook voor de foto met bakker Bijl.
Op de foto staat achter het hek een gesloten goederenwagon met geopende deur en een antiek remmershuisje. Hier zou een goederenstation met een verhoogd laadperron kunnen zijn. Zou Arnold goed zitten met Dordrecht? Dan zou dit aan de Markettenweg kunnen zijn, dicht bij de overweg in de Dubbeldamseweg. Dit traject werd geëlektrificeerd in 1934. Zie https://www.google.nl/maps/@51.8058025, ... a=!3m1!1e3.
Ik twijfel. Graag een second opinion.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Markettenweg

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik ken de locatie Markettenweg in Dordrecht heel goed; ik ging daar in de tien jaar dat ik in Dordt heb gewoond, vaak spotten. Maar deze locatie voldoet niet: er stonden nauwelijks huizen. De elektrificatie van het station Dordrecht in 1934 gold alleen de drie reizigerssporen en twee kopsporen 20 en 21 aan de noordwestzijde, niet het goederenemplacement. Goederentreinen reden met stoom tot ver in de jaren 50. Het gebouw uiterst links was niet aanwezig op het emplacement van Dordrecht.
Op het Zp zijn bovenleidingportalen te zien van het type Differdinger. Dat werd pas na 1938 toegepast. Het zijn Differdinger portalen van DIN-profielen. Na de Tweede Wereldoorlog werd veelal, maar helaas niet uitsluitend, een type toegepast in dezelfde stijl, echter met lagere velden waarin de diagonalen zijn opgenomen. Dat beperkt voor mij het zoekgebied. Wordt vervolgd.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

groenteman

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik herkende de situatie niet, ook niet uit het verleden. De bovenleidingportalen zijn van een type dat in 1938 voor het eerst werd toegepast. In Rotterdam e.o. is zowat alles al eens op de schop gegaan, behalve in Noord. Daar is het ZP niet genomen. Dus bestaat de situatie allang niet meer.
Het hekwerk op het ZP steunt op een borstwering van oude biels. Daarachter is een spoorweg op enige hoogte, maar niet zo dat er zonder een kuil een vrachtauto onderdoor kan. Er liggen minstens drie sporen, omdat er op de portalen drie bokjes staan voor de ondersteuning van de hangdraden. De bovenleiding wordt naar de fotograaf toegetrokken en loopt kennelijk in een boog, waarvan de de buitenzijde dus naar de fortograaf is gekeerd. Er is wellicht een vierde bokje achter de boomkruin. Het station Schiedam had inderdaad 4 geëlektrificeerde sporen, 2 aan weerszijden van het eilandperron.
Dit alles zou kunnen duiden op de oude middelhoog gelegen baan in de boog juist ten oosten van het oude station van Schiedam. Het is niet goed waar te nemen of er al sprake is van de aanleg van de hoge baan ten noorden daarvan; die aanleg startte in 1956; de hoge baan en het nieuwe station kwamen in 1959 gereed. Ik heb dat in mijn vroege jeugd toen al belangstellend allemaal zien gebeuren.
De huidige Horvathweg ligt op de plek waar tot 1959 het spoor met het oude station lag. Ten zuiden daarvan liggen nu de Docter Zamenhofstraat en verder naar het oosten de Buislaan, langs de woonbebouwing. Die bebouwing is er pas laat in de jaren 50 en 60 gekomen. Daarvoor was het platteland. Toen lag daar geen nieuwe straat zoals op het ZP.
Dichterbij het station, en ten zuiden daarvan kwam volgens de luchtfoto op afbeeldingen van Schiedam, na de oorlog een soort distributiecentrum.
Het enige dat ik niet kan verklaren is het op het ZP zichtbare gebouw met de ronde dakvorm. Nu had de perronkap van Schiedam wel zo'n vorm, maar daaronder was, zoals oudere foto's tonen, geen eindgebouw aanwezig. Toch kan dit naoorlogs herstel zijn. En dan is het ZP zeker van na WO II.
Ik ben benieuwd of iemand mijn stelling kan onderbouwen, dan wel onderuit kan halen.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

groenteman

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik verzuimde de huidige Reaumurstraat te vermelden, die ongeveer moet liggen op de plek van het in de vorige bijdrage genoemde distributiecentrum. Die straat komt bij uitstek in aanmerking als vroegere locatie van het ZP.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

groentekar

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Na het bekijken van de foto's op de Schiedamse beeldbank, ben ik niet meer zo zeker van mijn suggestie Schiedam. Er is veel gebeurd rond 1950 - 1960, maar ik ga vast verder zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gouda”