6030 Den Haag 1904

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6030 Den Haag 1904

Bericht door Arnold Tak »

belijnde handmatig vervaardigde kaart waarbij een fotootje is geplakt op een briefkaart
verzonden aan mevrouw Anny Sauerbier te Utrecht door de haar liefhebbende Mien
met zegel 3 cent, stempel 1904
het pand heeft een kleine voortuin en is deels begroeid met klimop, de deur zit rechts van een puntvormige erker met halfronde bovenlichten onder een balkon
alles achter een gietijzeren hekwerk
er is ook een hekje tussen de buren, die een gaashek aan de straatkant hebben laten aanleggen
Bijlagen
6030.jpeg
6030a.jpg
6030b.jpeg
6030c.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Als de liefhebbende Mien familie is: ik vind een familie Sauerbier in Den Haag aan de Oude Scheveningseweg 58 in 1905, in een "villa Marguerite". Maar verder dan dat kom ik niet...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Bij afbeeldingen van Scheveningseweg 58 bij de Haagse Beeldbank zie ik een pand dat op zich niet lijkt, behalve die erker. Zou het kunnen dat het pand volledig verbouwd en dus vergroot is, en dat die erker toen behouden is? Overigens bestaat dat pand niet meer. Zie bijv. https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... 47d52224cb

Ik acht het maar een klein kansje, maar mogelijk kan Wim er iets van zeggen...

Edit: vergelijk ook https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... fd1eaa0883. Ik zie duidelijke overeenkomsten in de wijze waarop de bogen van de erker gemetseld zijn, o.a. de aanzetstenen, en de gaten recht onder de deuren zijn ook hetzelfde. Ik zeg nog steeds niet met zekerheid dat het daar is, maar de kans neemt wel toe.

Edit2: ... En het hekje van de rechterburen lijkt ook wel heel erg... https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... 902de06675
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik vermoed dat hier Jacques François Sauerbier woonde (J.F. Sauerbier volgens het telefoonboek). Hij had in ieder geval twee dochters, en ik denk dat die de Anny en Mien zijn, nl. Anne Everdine Sauerbier en Marianne Micheline Charlotte Adolfine Sauerbier. Mien bedankt Anny voor het kaartje op haar verjaardag. Mien is geboren op 3 februari 1880. Dat kan mooi kloppen met de datering van deze kaart (5 feb., verstuurd 6 feb.). Zie https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I10322.php
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Hier zie je het hek van de buren beter:
https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... af7af459e9
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Mijn vrouw heet ook Sauerbier en toevallig heb ik de hele stamboom Sauerbier uitgezocht vanaf de immigrant Johann Christoph Sauerbier (*Erfurt 1761). Alle Sauerbiers in Nederland zijn nakomelingen van hem.
De vermoedelijke bewoner van Scheveningseweg 58 was niet de J.F. die Peter Smaardijk noemde, maar zijn neef Jacques François Sauerbier (*R’dam 1860). Deze familie Sauerbier-Arntzenius is in 1903 naar Den Haag verhuisd en heeft in ieder geval tot 1938 gewoond Van Oldenbarneveltlaan 66. Het kan haast niet anders of de familie heeft korte tijd op Scheveningseweg 58 gewoond.
Deze J.F. Sauerbier had geen dochter Anny. In beginsel kan Mien wel zijn dochter Hermina Geertruid (kunstschilder) zijn geweest. Deze was echter geboren in 1885 en woonde en werkte volgens mijn gegevens tot 1910 in Rotterdam en daarna in Den Haag. In 1904 was zij 18 jaar. Zij kan de kaart vanuit haar ouderlijk huis hebben verstuurd.

De erker vertoont wel erg veel overeenkomsten met het zoekplaatje.
Je kunt bij de op het Haagse stadhuis bouwtekeningen op afspraak inzien. Zie de link.
De gemeente heeft helaas niet aangegeven of je ook bouwtekeningen van verdwenen panden kunt inzien.

Nu nog Anny Sauerbier. Zij kan geen zus van Hermina zijn, want uit de tekst blijkt dat beide dames niet tot hetzelfde gezin behoren. Ik heb nog geen kandidate gevonden. Zodra ik meer weet, reageer ik.

https://www.denhaag.nl/nl/vergunningen- ... inzien.htm
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De geadresseerde Anny Sauerbier is hoogstwaarschijnlijk Johanna Alida Sauerbier, geboren Gouda 1882, dochter van Pieter Sauerbier, glasfabrikant, en Femina Jacoba Rijk.
Deze dochter werd genoemd Annie of Orie. De familie Pieter Sauerbier woonde in 1912 in Utrecht, Nicolaas Beetsstraat 16 bis. Daarna in Rotterdam en uiteindelijk op verschillende adressen in Den Haag.
Anny/Annie is een achternicht van Hermina Geertruida Sauerbier.
Dit hele verhaal valt in duigen als het zoekplaatje niet Scheveningseweg 68 is!
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De geadresseerde Anny Sauerbier is hoogstwaarschijnlijk Johanna Alida Sauerbier, geboren Gouda 1882, dochter van Pieter Sauerbier, glasfabrikant, en Femina Jacoba Rijk.
Deze dochter werd genoemd Annie of Orie. De familie Pieter Sauerbier woonde in 1912 in Utrecht, Nicolaas Beetsstraat 16 bis. Daarna in Rotterdam en uiteindelijk op verschillende adressen in Den Haag.
Anny/Annie is een achternicht van Hermina Geertruida Sauerbier.
Dit hele verhaal valt in duigen als het zoekplaatje niet Scheveningseweg 68 is!
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 761
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Martin, bouwtekeningen van gesloopte percelen zijn bij het HGA. Hoewel ik de zaak al bewezen vind, heb ik gekeken of ik voor dit pand iets kan vinden. Uit de perceelskaart blijkt dat het centraal nummer 6247 was. Helaas zijn daarvan geen bouwtekeningen aanwezig. Het lijkt me duidelijk dat het pand verbouwd is (een verdieping verhoogd).
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Den Haag, Scheveningseweg 58

Bericht door Arnold Tak »

als Wim zijn instemming geeft met hetgeen tot op heden boven water is gehaald, dan blijft er natuurlijk geen spoor van twijfel meer over. Ik dank dan ook hartelijk Peter, Erwin, Martin en Wim voor hun doorslaggevende bijdragen. Wat me zo moeilijk leek, hebben jullie weer fantastisch ontrafeld.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Den Haag”