0302 tante Nel's huis

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0302 tante Nel's huis

Bericht door Arnold Tak »

april 1913 stuurt tante Nel aan haar nichtje Guusje Lindeman te Renkum een bedankkaartje "voor je mooie kaart met snoezig portretje'.
Eduard Sanders uit Groningen keek weer door zijn lens en drukte af
de 'meid' staat een treedje lager, niet ongebruikelijk in de sociale verhoudingen toendertijd
het straatnaambordje links is helaas onleesbaar
tante en de jongedame naast haar staan achter een balkonhekje, vervaardigd uit stevige boomtakken
op de nok een stenen vogel
Bijlagen
0302.jpg
0302.jpg (80.26 KiB) 1969 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3 extra detailscans HERKANSING

Bericht door Arnold Tak »

EDUARD SANDERS GRONINGEN
rechts lijkt de doorgaande weg met erker en smal voortuintje te zijn
links een dwarsweg zonder
Bijlagen
0302a.jpg
0302a.jpg (150.8 KiB) 1792 keer bekeken
0302b.jpg
0302b.jpg (136.29 KiB) 1800 keer bekeken
0302c.jpg
0302c.jpg (170.56 KiB) 1831 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Woonhuis en instelling?

Bericht door Ingrid »

De reflectie van kale boomtakken in de ramen van gevel en erker suggereert dat het huis lag aan, c.q. uitkeek op een laan of plantsoen. Een hoekpand bekroond door een naar links kijkende stenen adelaar met uitgespreide vleugels. Vanaf de hoek gezien naar rechts: een woonhuis met normale voordeur. Gevelversieringen, daklijsten etc. lopen door bij de volgende woning, met afwijkende erker en balkonhek. Zijn deze woningen gebouwd als één geheel, maken zij deel uit van een straatwand in min of meer dezelfde stijl?

Bij het linker gedeelte heeft per verdieping slechts twee ramen. Ze hebben dezelfde hoogte als om de hoek, maar lijken hoger omdat ze minder breed zijn. De ingang ligt iets terug en maakt een monumentalere indruk. Deze gevel verschilt aanmerkelijk van de andere, al is er een subtiele verwantschap. Opvallend zijn de grote stukken 'blinde muur', het ontbreken van erker en balkon. De dakgoot met extra steunen verleent de gevel een zeker cachet. De grote en kleine dakkapellen en de dakpannen zijn bij beide vleugels identiek.

Het linker gedeelte hoort tenminste voor een deel bij de woning op de hoek. De blinde muur die het dichtst bij de hoek ligt vormt een deel van de kamer die zichtbaar is door de open balkondeuren. (Blinkende hanglamp?) Hier bevindt zich ook het schoorsteenkanaal. Achter de gevel moet de rest van het linker gedeelte een afwijkende functie hebben gehad waarbij weinig behoefte was aan vensters. Geen woonfunctie dus? Een verklarend bord aan de gevel ontbreekt (nog) of bevindt zich in het portiek.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

scan achterzijde

Bericht door Arnold Tak »

misschien dat een scan van de achterzijde nog kan helpen ....
Bijlagen
0302d.jpg
0302d.jpg (142.66 KiB) 1879 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De geadresseerde is waarschijnlijk niet Guusje Lindeman, maar Juusje (Justina). Hieruit blijkt weer dat het van belang kan zijn ook de achterkant van de kaart te tonen als er iets op staat. In dit geval kan ik weinig met de naam.
Het huis staat op een scherpe hoek, waardoor de voorkant van het huis breed en de achterkant smal is. De zijstraat staat dus schuin op de hoofdstraat. De voordeur zit in de zijgevel. De plattegrond van het huis is een rechthoekig trapezium met rechts (de scheidingsmuur met het buurhuis) rechte hoeken voor en achter, en links een scherpe hoek voor en een stompe hoek achter. Het hoekhuis heeft dus een smalle, gerend verlopende achtertuin. De zijgevel staat in de zon. De voorgevel heeft geen zonwering en zal wel op het noorden staan.
Het raam links van de voordeur moet haast van de keuken zijn. Vanwege de afwijkende plattegrond en de benodigde hoekoplossing vormen de twee voorkamers waarschijnlijk een suite in afwijking van het traditionele patroon.
Natuurlijk is hier een serie van minimaal twee huizen van één project. Het karakter is stads, want de zijgevel heeft geen tuin, maar ligt wel aan een duidelijke straat met naam en al. De voortuin is bescheiden.
Dergelijke stedenbouw dateert uit de periode van rond 1900 in een wijkaanleg met kromme en/of schuine straten met scheve hoeken. De stijl is een mengsel van art nouveau en chaletstijl. Zie vooral de aparte trapgevel en de balkonbalustrade, die volgens mij niet van hout, maar van een mineraal materiaal is. Welgestelde bouw. Alles uit een tijd waarin vooral straten naar Emma en Wilhelmina werden vernoemd. Vergelijk de wijken Duinoord, Statenkwartier en Bezuidenhout in Den Haag.
Opmerkelijk is het ontbreken van glas in lood in de bovenlichten.
Dergelijke stadswijken komen voor in steden die al rond 1900 buiten de singels uitbreidden. Om enkele nieten te noemen: ik heb dit niet kunnen plaatsen in Den Haag, Rijswijk Leeuwendaal en Voorburg, Rotterdam, Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Leiden, Delft, Nijmegen, Breda, Tilburg, Eindhoven, Zwolle, Twente. Nog na te gaan: Utrecht, Amersfoort, Arnhem, Nijmegen, Groningen, Leeuwarden.
Dit plaatje lijkt me zeker oplosbaar.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik heb zo ongeveer alle gérende straten die Utrecht in 1913 had gecheckt, en ben van mening dat we het ook hier niet moeten zoeken. Arnhem lijkt me wel een kanshebber gezien de woonplaats van Juusje. De straat links heeft volgens mij een vrij korte naam.
Norman
Senior Zoeker
Berichten: 120
Lid geworden op: di apr 15, 2008 11:27 pm

Utrecht Helmstraat hoek Oudwijkerlaan

Bericht door Norman »

Inmiddels ben ik er achter waar tante Nel heeft gewoond. In Utrecht Helmstraat met de hoek van de Oudwijkerlaan. De ingang van dit pand bevond zich in de Helmstraat.

http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&t=h&layer=c&cbll=52.092182,5.139833&panoid=FvGbeddAGMPVF_Uq9a9S1g&cbp=12,283.72,,0,-3.44&ll=52.091795,5.140486&spn=0,0.007296&z=16
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Tante Nel had mij mooi beet ... het ergste is dat tijdens mijn studententijd een goede vriendin hier woonde, en ik ben hier regelmatig binnen geweest ... ik heb er nog geschilderd ...

Jan Spoolder
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Maar het is natuurlijk een mooie vondst van Norman !

Jan S.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Perfect gevonden, Norman!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht (stad)”