5178 Den Haag straatwand met souterrains

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5178 Den Haag straatwand met souterrains

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, achterop BRIEFKAART
het is weer een eigen 'maaksetje', een foto geplakt op een briefkaart
briefkaart model doorloper
Bijlagen
5178.jpeg
5178a.jpeg
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Nadat ik de gehele archipelbuurt heb bekeken had ik nog een laatste mogelijkheid over de Javastraat. Het zal niet geheel hetzelfde punt van de straat zijn, maar ik zie toch voldoende overeenkomsten.
Foto HGA nr 0.31509
http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... 4c2b52e342
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Na de twee gepleisterde panden komt een rij van vier huizen met twee traveeën. En met souterrain. Beide zijn vrij uitzonderlijk voor Den Haag, en de combinatie al helemaal. Behalve in de Archipelbuurt kan het bijvoorbeeld ook zijn in het Zeeheldenkwartier, het Bezuidenhout en omgeving Nieuwe Schoolstraat of Zeestraat. Voorbij de smalle huizen zien we een heel hoog dak.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

De meester heeft gesproken en inderdaad zijn er gerede twijfels. Ik ben eerder voor schut gegaan op een redelijk gelijkende straat die ik Laan Copes, tegenwoordig Burg. Patijnlaan had genoemd en achteraf niet Den Haag, maar in Haarlem bleek te zijn.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Waar komt de stelligheid dat dit Den Haag is vandaan?
Het eerste huizenpaar heeft gespiegelde huizen van 3 traveeën met links ervan nog een poort naar achter. Poort en spiegeling zijn weinig gebruikelijk in 19e-eeuws Den Haag.
De lantaarnpaal verderop heeft geen Haagse voet. In combinatie met de vierkante armatuur komt dit eerder Utrechts voor. Er is zonwering.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Martin, het is geen poort. Er is een traptrede zichtbaar, leidend naar de voordeur.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Nog niet gevonden in Utrecht, maar de vier huizen links lijken sprekend op deze in de Oosterstraat aldaar.
https://www.google.nl/maps/@52.0858666, ... !1e1?hl=nl
Swier
Zoeker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 4:40 pm

Schoolstraat Utrecht

Bericht door Swier »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Utrecht, Schoolstraat

Bericht door Arnold Tak »

Swier, hadden Martin en Wim dus toch gelijk en kwam de opname inderdaad uit Utrecht. Op de kaart stond in een ouderwets handschrift in potlood 's-Gravenhage, ja, en dan word je dus geweldig op het verkeerde been gezet. Maar gelukkig mag deze site zich verheugen in een college super-speurders. Heel graag dank ik iedereen voor zijn inzet. En sorry dat ik jullie onbedoeld op een verkeerd spoor zette.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht (stad)”