0812 PBK van beeldhouwer uit Hillegersberg

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0812 PBK van beeldhouwer uit Hillegersberg

Bericht door Arnold Tak »

de PBK is in 1930 verzonden naar de Patoor Pastorie Maria Parochie bij Almelo
het is een beetje een reclamekaart van de beeldhouwer, die achterop nog een strookje heeft geplakt met wat info over zijn werk en hem
verzonden vanuit Rotterdam en ook Rotterdam afgestempeld, maar de afbeelding is niet in Rotterdam genomen
Bijlagen
0812.jpg
0812.jpg (121.9 KiB) 2883 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Het gaat om Jacobus Hubertus Maria Sprenkels en zijn dochter Johanna Petronella Sprenkels. Zij werkten vooral voor kerkelijke opdrachtgevers. Op de foto is dus waarschijnlijk een werk van hen afgebeeld, maar niet de kerststal rechts. Onder meer beeldhouwwerk in de Paschalis Baylonkerk van Kropholler in Den Haag.
Het GAR heeft een archief van een halve meter met correspondentie. Dus, Arnold, daar kun je je lol op!
In 1950 was het adres van J. en J. Sprenkels: Molenlaan 149.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 748
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Martinuskerk?

Bericht door Wim »

Omdat ik in Venetië een soortgelijke afbeelding gezien heb, herken ik in het tafereel de Heilige Martinus die zijn mantel deelt met een bedelaar. Het moet dus een Martinuskerk zijn.
Het is mij nog niet gelukt de goede kerk te vinden.

http://www.st-maartenscollege.nl/school ... aarten.htm
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Theo, die lijst had ik gisteren al bekeken, maar voor zover ik heb kunnen nagaan voldoet geen der R.K. Martinuskerken en –kapellen in NL aan dit beeld. De lijst is bovendien onvolledig. Zo ontbreekt de Martinuskerk in Voorburg. Zo te zien is het gebouw niet van baksteen. Verder vermoed ik dat het portaal met het reliëf er later aangebouwd is. De beide ogieframen met hun gevels passen niet bij elkaar. Ik vraag me nu af of dit wel in NL is. Eigenlijk vind ik het zo’n raar geheel dat ik ga denken dat dit een tekening is.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Dick Zweers mailde alweer een tijd geleden:

Bericht door Arnold Tak »

Kerk exterieur 0812 PBK, zou de Martinuskerk van Princenhage (Breda) kunnen zijn. Die kerk is 16e eeuws en heeft topgeveltjes op elke travee. Het lijkt natuursteen wat je ziet, maar het zou ook pleisterwerk kunnen zijn. Dat zag je wel vaker in de 19e eeuw.
en aanvullend:
Zoals je ziet heeft P. veel bredere ramen. Wel lopen de zijbeuken daar langs de toren door. Een kerk met dezelfde aanleg en dezelfde smalle ramen stond in Budel en is vervangen door een neogotische. Van de oude kerk bestaan nog plaatjes. Bijgaande foto laat dat niet duidelijk zien, maar een andere waarover ik niet beschik, geeft dat duidelijk weer. Die kans is iets groter maar ik weet niet of dat een Martinuskerk is zoals die van P. Het verschijnsel topgeveltjes is weinig algemeen, maar het kan ook in bijv. Duitsland zijn vanwege het pleisterwerk (of natuursteen) dat daar wat algemener voorkomt.
Bijlagen
princenhage_kerk_global.jpg
princenhage_kerk_global.jpg (219.51 KiB) 2648 keer bekeken
RDMZ01_OF-03029_W.jpg
RDMZ01_OF-03029_W.jpg (243.63 KiB) 2641 keer bekeken
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 0812 PBK van beeldhouwer uit Hillegersberg

Bericht door wijngaarden »

Bijlagen
kirche_1916_2.jpg_274507377.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 0812 Duitsland, Rheinbach, Parochiekerk St. Martn

Bericht door Arnold Tak »

Martin, Wim die de weg wees naar Sint Maarten, Theo.B. en uiteindelijk Sander die de beslissende tik gaf, fijn dat jullie dit zoekplaatje uit 1908 -als ik het goed heb begrepen- uiteindelijk hebben weten te lokaliseren. Mijn Duits is dusdanig, dat ik een woordenboek nodig heb om het hele verhaal consciëntieus te lezen. Machtig mooi dat jullie na zoveel tijd het nog hebben weten te klaren.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”