3357 garage L.A. Moll werkplaats naast voetbalveld

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3357 garage L.A. Moll werkplaats naast voetbalveld

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaarten
Bijlagen
3357.jpg
3357a.jpeg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Nijmegen?

Bericht door jan spoolder »

Garagebedrijf Moll zat in Nijmegen aan de St. Annastraat en later aan de Van Welderenstraat. Was de werkplaats daar ook in de buurt?

Edit: had ook vestigingen in Arnhem, Enschede, Hengelo, Tiel en Deventer. Nog even verder zoeken dus.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

van onze Nijmegen-verzamelaar en -kenner ontving ik onderstaande mail

Bericht door Arnold Tak »

Beste Arnold,
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: St Annastraat 190-196, Nijmegen. Rechts van de werkplaatsen de Sint Annastraat. In het adresboek van 1936 staat vermeld: Moll N.V., Garage en Werkplaatsen, St. Annastraat 190-196. De foto is, denk ik, van voor 1936. Vermeld worden verder: Moll, L.A., industrieel, St. Annastraat 167 en Moll, P.J., autohandelaar, St. Annastraat 111.
Hans van den Berg
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Nijmegen, St. Annastraat

Bericht door Arnold Tak »

Jan Spoolder en Hans zeg ik graag dank voor hun bijdragen. Ondanks het ontbreken van een bewijsopname en het buiten de oplossing laten van het voetbalgebeuren toch besloten om de kaarten naar 'opgelost' te verhuizen.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

mail Anton Janssen 10 februari 2015

Bericht door Arnold Tak »

Beste Arnold,

Door een toeval kwam ik in “zoekplaatjes in oude ansichten” op internet foto 3357 tegen. Ik was zeer verrast door deze foto die ik nog niet kende. Want al meer dan 15 jaar verzamel ik alles over garage Moll in Nijmegen, Arnhem, Tiel, Hengelo, Enschede, Deventer, Zwolle en Rotterdam.
Heb zelfs over dit bedrijf in 2010 een boek uitgegeven. Zie Bijlage 1
De reactie van Hans van de Berg op foto 3357 is correct. Het is het pand van garage Moll aan de Sint Annastraat 190-196 te Nijmegen. Op de foto rechts is de ( toen nog spaarzaam bebouwde) Sint Annastraat te zien, links zien we nog een stukje van de Thijmstraat, destijds Beltweg geheten.
De foto is genomen vanaf de Groenestraat en het voetbalveld is de plaats waar thans de voormalige gloeilampfabriek van Splendor staat.
Het pand van Moll is in 1915 in gebruik genomen. De fabriek van Splendor werd in 1927 gebouwd. Op de foto kijk je tegen de zij en achterkant van garage Moll. Een plaatje van de voorkant van garage Moll staat in Bijlage 2. Deze foto is van 1925 en uiterst links kunt je zien dat een gedeelte van het vroegere voetbalveld nog niet bebouwd is.
Het voetbalveld was van 1910 tot 1919 in gebruik bij Nijmegen Eendracht Combinatie (NEC) als speelveld. In dat jaar moest het veld ontruimd worden om plaats te maken voor woningbouw. NEC ging toen op de velden van S.C. Hazenkamp spelen.
De foto is dus tussen 1915 en 1919 gemaakt.

Met vriendelijke groet, Anton Janssen
Bijlagen
Afbeelding (10).jpg
IMG_0576.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Nijmegen”