0268 groot woongebouw op straahoek bij straatnaambordje op paal

Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Arius Rutgers vd Loeff

Bericht door Theo van Gijlswijk »

A. is mogelijk: Arius Rutgers vd Loeff,
commissaris bij Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek NV, Nijmegen

Zie http://www.oude-aandelen.nl/gevraagd.htm
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Vrijwel zeker Nijmegen, Barbarossastraat hoek Museum Kamstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Arius Rutgers van der Loeff stichtte in 1908 de biscuitfabriek Hollandia in Gildehaus, in de Graafschap Bentheim. Later werd de fabriek verplaatst naar Kleef, even over de grens bij Nijmegen. Vanaf 1930 heette het bedrijf XOX. In 1944 kwam de inmiddels zeer grote fabriek met 1200 medewerkers stil te liggen en gingen de machines en ovens naar Berlijn. Na de wederopbouw kwam de fabriek weer in productie. In 1977 werd de fabriek gesloten. Nu is dit het XOX Theater (in Kleve).

Predikant Manta Rutgers van der Loeff was getrouwd met Maria Elisabeth Adriana Fockema, wier vader Arius heette.
Zij hadden een zoon Abraham, de vader van geadresseerde Manta. Dit moet een jongere Abraham zijn dan de Abraham (*1865) die met Greven was getrouwd.
En er was een zoon Nicolaus, arts (* 1874), getrouwd met Tante Kee.
En omdat men traditioneel kinderen vernoemde naar grootouders, zal Arius ook wel een zoon zijn geweest, vernoemd naar zijn grootmoeder van moeders kant. Abraham moet dan de eerste en Arius de tweede zoon zijn geweest.
Hiermee zijn de familierelaties enigszins gereconstrueerd, maar niet 100% bewezen.
Als we de villa van Arius zien, zou het kunnen dat weduwe Tante Kee daar inwoonde?
In 1960 moet Arius nog geleefd hebben en waarschijnlijk in Nijmegen gewoond hebben.

Ik geloof er helemaal in dit huis te zoeken aan het eind van de Barbarossastraat, van de stad uit gezien rechts, op de hoek van de Museum Kamstraat. Zoals Wim al aangaf, is dit nu nummer 76. Hier staat nu een naoorlogse villa, waarin een geneeskundige organisatie is gevestigd. Op het zoekplaatje is een blinde zijmuur van het naburige (vooroorlogse) huis te zien. De positie en de maten vertonen opvallende overeenkomsten met het nog bestaande huis nummer 74, met uitzondering van het dak. Het dak kan echter door het bombardement beschadigd zijn geweest en door een ander dak vervangen. Op watwaswaar.nl zijn RAF luchtfoto van 19-09-1944, dus 7 maanden na het bombardement, te zien. Hierop is vaag een vrijstaand huis met grote achtertuin te zien van een zelfde vorm plus enkele 3-hoge panden ernaast.
De villa van het zoekplaatje oogt wat jonger dan de andere vooroorlogse bebouwing van de Barbarossastraat: circa 1915. De topokaart van 1913 geeft dit deel van de Barbarossastraat nog aan als onbebouwd. In 1931 staat het hoekhuis er, maar het huis met de blinde zijgevel nog niet. Dat het huis Barbarossastraat 74 na 1929 is gebouwd, lijkt me wel, maar ik kan het niet met zekerheid beoordelen op http://maps.msn.nl/.
Op het straatnaambordje past perfect: BARBAROSSA STRAAT en zoals door Wim aangetoond en ook op nog meer archieffoto’s is te zien, is dit typisch Nijmeegs.

Wat mij betreft hoeven we niet verder te zoeken, maar zou een ultiem bewijs gewenst zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

geacht zoekersgilde

Bericht door Arnold Tak »

ik ben zo vrij geweest telefonisch contact te zoeken met Hans van den Berg, Nijmegendeskundige pur sang, en hij gaat zijn licht ook over dit plaatje laten schijnen. Ik hoop dat er dus binnenkort uitsluitsel komt.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Nijmegen, Museum Kamstraat/Barbarossastraat

Bericht door Arnold Tak »

ik ontving zojuist deze mail van Hans van den Berg:
Amice Arnolde!
Een telefoontje van jou doet blijkbaar wonderen.
Ik ben onmiddellijk aan het werk gegaan en zie hier het resultaat van mijn naspeurigen:
In het adresboek van Nijmegen van 1936 vond ik : A. Rutgers-v.d.Loeff, woonachtig aan de Barbarossastraat 100. De heer A. (Abraham?) Rutgers v.d. Loeff staat in het adresboek geafficheerd als 'directeur koekfabriek'. De kaart is verstuurd aan de heer M. (Manta) Rutgers v.d. Loeff door diens tante (Ina?). Toeval? Denk het niet.
Nr 100 was het hoogste - even - nummer van de Barbarossastraat, aangezien de Barbarossastraat zich meteen daarna vertakt in de Sterreschansweg en de Ubbergseveldweg. De straat op de voorgrond is de Museum Kamstraat.
Het straatnaambordpaaltje klopt ook: Nijmeegs.
En last but not least: in Oud Nijmegen vanuit de lucht door drs Melchior de Grood, 1996, uitg. Slingenberg b.v. Hoogeveen, is op de veertiende foto, negatiefnummer 3724, helemaal links in het midden, het pand - van bovenaf weliswaar, maar toch duidelijk herkenbaar - te zien. (Ik kan geen scan sturen, aangezien dit in strijd zou zijn met de auteursrechtelijke bescherming.)
Het pand is aan het einde van de oorlog door de terugtrekkende Duitse troepen in brand gestoken.
Ik meen te mogen stellen dat zoekplaatje nr 0268 hiermee definitief is opgelost.
Met vriendelijke groet,
Hans van den Berg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Nijmegen, Museum Kamstraat/Barbarossastraat

Bericht door Arnold Tak »

nu de opname definitief is gelokaliseerd, wil ik iedereen -Dennis, Martin, Jeannet, Wim, Sander en Theo- heel hartelijk bedanken voor hun bijdragen. Fijn dat Hans het ultieme bewijs leverde. Zevenmaal dank!
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Mooi zo!
De bewoner is dus niet Abraham, maar Arius, een broer van Abraham.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Het huis is dus - aldus Hans van den Berg - niet in februari 1944 gebombardeerd, maar aan het eind van de oorlog in brand gestoken. Dit verklaart tevens dat het huis nig bestond toen de foto in juni 1944 werd verzonden. En zo vallen alle puzzelstukjes keurig op hun plaats.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Extra

Bericht door Martin Snuverink »

Als je op http://www.nijmegen.nl/gns/no_index/web ... 4&VolgNR=1 kijkt zie je dat Arius Rutgers van der Loeff in november 1949 een bouwaanvraag heeft ingediend voor de herbouw van zijn verwoeste huis. Kennelijk woonde hij toen (tijdelijk) aan de Museum Kamstraat 58. Het herbouwde huis kreeg nummer 76.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Nijmegen”