2790g pand met op de hoeken natuursteen en in tuin PHOTOGRAPHIE

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2790g pand met op de hoeken natuursteen en in tuin PHOTOGRAPHIE

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart op Agfa-papier
mijnheer zit op de rand van de bank en mevrouw in de ingang
het huisnummer is niet te lezen (8 ?)
mooi metalen hek met houten fietsenrek
Bijlagen
2790g.jpg
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Aan de bouw met natuursteen te zien is dit niet Nederland. Frankrijk?
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Toch denk ik dat dit gewoon in NL is. Ik zie schuiframen en een fietsenrek in Frankrijk lijkt me wat uitheems. Het huis rechts doet me Nederlands aan. Photographie werd vóór de oorlog zo geschreven.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Dit is het fotografisch atelier van Jan Eelsingh in Zwolle op de hoek Veerallee en Beukenallee. De villa heet Liquenda.
Arnold, ik heb grote interesse in deze foto, voor mijn boek over de watersnoodfotografen van 1916.

Groet, Jacques Laureys
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De naam van de villa zal wel niet Liquenda, maar Linquenda zijn. Dit betekent: Eens moeten we dit huis verlaten. Of letterlijk: verlaten moetende worden.
Het gerundivum liquenda bestaat niet, omdat liquere (vloeibaar zijn, duidelijk zijn) een intransitief (onovergankelijk) werkwoord is.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Beste Martin,

Natuurlijk is het Linquenda, was te snel met typen. Het is trouwens het vroegere tuinhuis van een nog grotere villa. Wie zou er niet zo'n tuinhuis willen ?

Jacques Laureys
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Nog iets over Linquenda, Martin je zit er dicht bij, het is het eerste woord van de zin "Linquenda tellus et domus et placens luxor" wat ongeveer te vertalen is als : "Eens moeten wij deze aarde, ons huis en weelde verlaten'.

Jacques Laureys
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Zwolle, hoek Veerallee en Beukenallee, villa Linquenda

Bericht door Arnold Tak »

Jacques Laureys, een pracht van een oplossing en met de door jou aan mij gemailde toelichting extra interessant. Ik ga mijn best voor je doen. Martin heeft je oplossing met wetenschappelijke interesse gevolgd en nog wat aangescherpt. Iedereen die zich over dit zp-tje heeft gebogen en heeft meegedacht: hartelijk dank!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zwolle”