1880 voetbalwedstrijd met bebouwde achtergrond

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1880 voetbalwedstrijd met bebouwde achtergrond

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
één van de twee ploegen speelt in een geblokt shirt (maar onbekend of dit een thuisspelend elftal is)
de speler helemaal rechts heeft een shirt met een verticaal gekleurde baan in het midden
Bijlagen
1880.jpg
1880.jpg (99.38 KiB) 2234 keer bekeken
1880a.jpg
1880a.jpg (89.71 KiB) 2222 keer bekeken
1880b.jpg
1880b.jpg (89.88 KiB) 2211 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

De watertoren op de achtergrond lijkt op die van Deventer.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Hmmm Dit zou dan het veld met tribune van UD/Go Ahead in de Ossenwaard (aan de overkant van de IJssel) moeten zijn. Ik zie wel masten van schepen. Kun je vanuit deze positie de watertoren zien zonder dat de spoorbrug in beeld komt? Waar staat/stond dan die bebouwing?

http://www.deventerinbeeld.nl (documentnummer: 012778) ?
ans roelofs
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma okt 19, 2009 9:51 pm

1880

Bericht door ans roelofs »

Dit is inderdaad het voetbalveld in de osseweerd bij de IJssel.
De fabriekspijpen zijn waarschijnlijk van houtzagerij Stoffels en textielfabriek Ankersmit.
Ik heb een foto bijgesloten vanuit een andere richting gemaakt en met een hogere waterstand.
De IJssel is niet te zien op het zoekplaatje.

Ans Roelofs
Bijlagen
ijssel.jpg
ijssel.jpg (107.71 KiB) 2196 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ans, bedankt voor je aanvulling. De populieren op de achtergrond van het ZP komen volgens mij precies overeen met die op de door jou geplaatste foto. Ik denk dus dat Deventer wel zeker is.

Ik heb op oude luchtfoto's wel rechthoekige velden gezien in de uiterwaarden westelijk van de spoorbrug, maar had deze niet als sportvelden herkend.
Lagen de velden van Go Ahead, (denk ik gezien het tenue met de baan in het midden) op zeker moment dan westelijk van de spoorbrug, en die van UD oostelijk ervan tegenover de binnenstad bij De Worp?
ans roelofs
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma okt 19, 2009 9:51 pm

Bericht door ans roelofs »

Er waren 6 velden, waarvan er enkele ten noorden van de spoorbrug waren.
U.D. Had volgens mij de tribune ten zuiden van de spoorbrug staan.Maar hoe exact de verdeling was tussen Go Ahead en U.D. was?
Ik ben momenteel niet thuis maar een weekje met vakantie en heb dus geen docunentatie voorhanden.Je kijkt op het zoekplaatje op de wijk ten noorden van de spoorbrug van west over de ijssel naar oost.
De populieren stonden langs de Ijsselkade tussen de Ossenweerdstraat en de Lage straat waar het houtbedrijf van Stoffel gevestigd was.

Ans Roelofs
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Voetbalvelden Ossenwaard, Deventer

Bericht door jan spoolder »

Bijgaande luchtfoto (fragment) uit 1932 laat zien dat ten zuidoosten van de spoorbrug het UD-veld (met tribune) was, en dat er ook ten noordwesten van de brug voetbalvelden hebben gelegen, tegenover de fabrieken/houthandel die we aan de rechterkant zien. Op een van deze velden is het zoekplaatje gemaakt. Misschien wel in 1915-1916 toen de club landskampioen werd. Go Ahead speelde hier van 1905 tot 1920 toen het verhuisde naar de Adelaarshorst aan de Vetkampstraat.
Bijlagen
Deventerspoorbrug.JPG
Deventerspoorbrug.JPG (22.81 KiB) 2197 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Deventer, Ossenweerd

Bericht door Arnold Tak »

een pas de deux tussen Jan Spoolder en Ans Roelofs heeft een prachtig resultaat opgeleverd. Duo, reuze bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Deventer”