7104 waterbouw bij boogbrug

Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Arnold Tak »

7104.jpeg
7104a.jpeg
7104a.jpeg (29.12 KiB) 1427 keer bekeken
7104b.jpeg
belijnde, ongelopen fotokaart
bebouwing op de oever op de achtergrond, rechts een soort versterking
rechts een stoomachine
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Martin Snuverink »

Aangenomen dat de foto in Nederland is gemaakt, kom ik tot de conclusie dat deze opname de bouw van de Maasspoorbrug en de Willemsbrug in Rotterdam betreft. De spoorbrug werd in 1877 voltooid en de Willemsbrug in 1878. Dan is de foto genomen in oostelijke richting. En zien we vooraan de werkzaamheden aan de Willemsbrug en daarachter de gevorderde spoorbrug. Dan zou de foto omstreeks 1876 moeten zijn genomen, misschien wel door de fotograaf J.G. Hameter, die meer foto’s van deze bruggenbouw heeft gemaakt. Vergelijk https://breitner.rkdstudies.nl/george-h ... ervatisme/, foto 19, waarop ook het begin van de bouw van de Willemsbrug zichtbaar is.
Ik ben niet 100% zeker van mijn oplossing, omdat ik geen volledig sluitend bewijs kan vinden. Een second opinion is welkom, ook als ik ernaast zit.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Peter Smaardijk »

Zou het de brug van Deventer kunnen zijn? Daar werd in 1928 naast geprutst, nl. zinkers geplaatst (zie bijv. https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... miview=ldt)
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Peter Smaardijk »

In de eerste uitsnede zie ik volgens mij een van de twee brugtorens, zoals ook hier te zien: https://www.beeldarchiefgildedeventer.n ... -X6kvXJ7/A

en hier: https://www.beeldarchiefgildedeventer.n ... -qfPTtxQ/A
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Peter Smaardijk »

En hier zijn op de achtergrond een paar huisjes te herkennen. Ik twijfel niet meer.

https://www.beeldarchiefgildedeventer.n ... -WCcZpP7/A
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik twijfel toch nog. Bij de bewijsfoto wordt de locatie De Hoven genoemd, maar dit punt lag ten westen van de spoorbrug bij Zutphen. Ik ga vandaag nog mijn bruggendocumentatie raadplegen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Peter Smaardijk »

Sjoerd Eeftens schreef: za jan 08, 2022 4:03 pm Ik twijfel toch nog. Bij de bewijsfoto wordt de locatie De Hoven genoemd, maar dit punt lag ten westen van de spoorbrug bij Zutphen. Ik ga vandaag nog mijn bruggendocumentatie raadplegen.
Lijkt mij dat is bedoeld dat de foto vanaf De Hoven is genomen, maar ik geef toe dat het bijschrift verwarrend is. Aan de oostkant (Deventer stad) waren boogbruggen, aan de westkant (de Hoven) rechte bruggen. Verder staan de opvallende brugtorens aan de oostkant.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7104 Deventer Spoorbrug, leggen zinkers voor Gasfabriek

Bericht door Arnold Tak »

Peter, gas op de plank, gas geven en je komt uiteindelijk toch waar je wezen wilt. Je zat al in eerste instantie goed, maar nu kom je met onwankelbaar en overtuigend bewijs. Het torentje hoorde dus als mogelijk brugwachtershuisje bij de spoorbrug. Ook de huizen kloppen ontegenzeggelijk. Helemaal toppie, mijnheer de klasbak. BEDANKT. Ook Martin dank ik natuurlijk graag voor zijn meezoeken en meedenken. En ook Sjoerd, zie ik nu net nog.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Nee, ik bedoelde dat het toponiem De Hoven thuishoort ten westen van de IJsselbrug bij Zutphen. Aan de westzijde van de IJsselbrug bij Deventer heet de locatie De Bannink. Dat bracht me aan het twijfelen; ik kijk ook nog even in mijn bruggendocumentatie naar de locatie Deventer.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7104 waterbouw bij boogbrug

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik kan bevestigen dat de oplossing van Peter correct is; de naam De Hoven is inderdaad van toepassing op het westelijk landhoofd van de IJsselbrug te Zutphen. Over de Deventer brug kan ik nog melden, dat deze in 1887 is gebouwd voor de toen nog als lokaalspoorweg geëxploiteerde enkelsporige spoorweg Apeldoorn - Zutphen. Bij ijsgang op de IJssel kon er ook wegverkeer over de brug, uiteraard als er geen treinverkeer verwacht werd. Het zoekplaatje is van voor 1940. Want:
Het Nederlands verzet blies de brug op 10 mei 1940 op, waarbij de twee westelijke overspanningen onherstelbaar in de rivier belandden. Op 5 juni 1940 reed de eerste trein over de met korte noodbruggen provisorisch herstelde brug. Deze werd echter op 3 januari 1941 door ijsgang vernield. De brug is degelijker hersteld met bruggen uit Zaltbommel. De bezetter blies deze brug in april 1945 onherstelbaar op. Sindsdien was er een noodbrug ten noorden van de oorspronkelijke, tot op 9 mei 1981 de huidige spoorbrug werd geopend, op de oorspronkelijke plaats.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Deventer”