1614 wsch. Hilversum detailscans

Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

jeannet schreef:Ik heb ook al gereageerd via zoekplaatjes maar zal het hier ook even neerzetten .

Volgens mij staat er P.W. Fennis en heb gevonden een Petrus Willem Fennis geb.plaats Hilversum gehuwd op 25-09-1907 op de leeftijd van 26 jaar met Maria Hilhorst geb.plaats Soest. Zijn beroep was Barbier. Bron Genlias
Mooie vondst, Jeannet. 'Fennis' lijkt me alleszins en beter verdedigbaar dan 'Finali'. Jouw Fennis is geboren in Hilversum en heeft het juiste beroep. Waarom zou hij geen eigen zaak gehad kunnen hebben in zijn geboortestad? Maar ja, dat vermaledijde adres!
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Volgens de Genealogie Hilversumse en Gooische Families stierf Peter Fennis (zoon van Johannes Franciscus Fennis en Wilhelmina Prinssen) in Hilversum op 5 januari 1947. Waarschijnlijk is hij dus in zijn geboortestad blijven wonen/werken. (http://home.planet.nl/~knech003/html/15490.htm).

Overigens lijkt het beroep van barbier een beetje familiebepaald. Bij huwelijken in respectievelijk 1873 en 1900 traden een Jan (26) en een Franciscus Fennis (52) op als getuigen. Beiden waren barbier in Hilversum. (http://www.klarenbeek.org/genealogy/get ... 1&tree=001).

Tussentijdse balans: Martin Snuverink zit op basis van straatbeeld en stijl standvastig goed met 'Hilversum'. Jeannet heeft met de identificatie van de barbier een sterke voorzet gedaan voor de oplossing van het plaatje. Nu nog zijn adres vinden en bezien in welke relatie het staat tot de foto (in die straat of om de hoek?).

De rest van deze discussie speelt zich af op http://www.zoekplaatjes.nl, nr. 802.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

De rest van deze discussie speelt zich af op http://www.zoekplaatjes.nl, nr. 802.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Zie eerst mijn reactie op zoekplaatjes.nl van vandaag.
Je kunt nu verder zoeken en speculeren tot je een ons weegt, maar ik geloof dat het bevolkingsregister de oplossing brengt. Helaas lukt dit niet op zondag, dus geduld. Het is mij in Rijswijk onlangs gelukt telefonisch adressen uit het BR los te krijgen, dus je kunt dit in Hilversum ook proberen.
Niet geregistreerd

kapper

Bericht door Niet geregistreerd »

De grootvader van mijn echtgenoot was barbier te Hilversum. Hij heette in ieder geval Willem Fennis en woonde aan de Heerenstraat no.5 De naam Petrus kan ik niet achterhalen.
Veel weten wij niet hierover , maar wel dat dit pand is afgebroken.
De woningen op de foto zien er trouwens niet uit als Herenstraat .
Mogelijk dat er vroeger woningen tussen de Veerstraat en de Herenstraat lagen, maar dat is mij niet bekend.

Mvg. W. Fennis
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De grootvader van Petrus Willem Fennis heette Willem Fnnis. Er is dus alle kans dat Pieter Willem een oudere broer Willem had gelet op de traditie de oudste zoon naar zijn opa van vaders kant te vernoemen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Laanstraat 32

Bericht door Ingrid »

Na vandaag mede namens Martin Snuverink bij het Gemeentearchief Hilversum inlichtingen te hebben ingewonnen, bleek dat P.W. Fennis in de adresboeken van Hilversum als barbier genoemd wordt in de uitgaven van 1910 en 1913, op het al eerder door Martin vermoede adres Laanstraat, meer in het bijzonder: nr. 32. In 1936 - een jaar voor zijn overlijden - woont hij op het adres Liebergerstraat 88.
De Adresboeken werden vervolgens afgezet tegen de gezinskaarten 1890-1930. De familie Fennis was nogal vruchtbaar in Hilversum, maar het gaat hier definitief om Peter Willem Fennis, geboren te Hilversum als zoon van Johannes Franciscus Fennis en Wilhelmina Prinssen, op 25-09-1907 op de leeftijd van 26 jaar in het huwelijk getreden met Maria Hilhorst uit Soest en in Hilversum overleden op 5 januari 1947.
Maar dit alles was niet mogelijk geweest zonder Jeannet de Swijger, die de naam wist te identificeren.
Niet geregistreerd

Hilversum, Laanstraat 32, op achtergrond P.W. Fennis barbier

Bericht door Niet geregistreerd »

door het plaatsen van de detailscans is er uiteindelijk een oplossing gekomen van dit ZP, dat al sinds maart 2008 op de site http://www.zoekplaatjes.nl stond. Jeannet was in staat om de naam van P.W. Fennis te lezen, wat alles in een stroomversnelling bracht. Martin en Ingrid wisten in een nek aan nek race samen de eindstreep te vinden, waarvoor ik iedereen die hieraan heeft meegewerkt bijzonder dankbaar ben.
Ingrid, ik zal een scan van de kaart mailen naar het Gemeentearchief Hilversum t.a.v. mw. Inge de Haard. Wat een mooi resultaat bij dit absoluut niet makkelijke ZP, bereikt in nauwe samenwerking.
Arnold (om een mij onduidelijke reden ben ik ineens niet meer geregistreerd, maar ik heb dit nu verholpen)
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Hilversum”