1704 straathandel met fruitkoopman

Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1704 straathandel met fruitkoopman

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
de wagen staat voor een blok huizen waar voor alle ramen luiken zijn aangebracht
de 4 (zichtbare) toegangsdeuren zijn terugliggend, d.w.z. liggen een stukje achter de gevel
in de verte links een gebouw dat iets weg heeft van een kerk
op de wagens of waar dan ook verder helaas geen opschriften die kunnen helpen
Bijlagen
1704.jpg
1704.jpg (186.32 KiB) 2621 keer bekeken
1704a.jpg
1704a.jpg (138.11 KiB) 2300 keer bekeken
1704b.jpg
1704b.jpg (125.2 KiB) 2341 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 757
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Ik meen een lantaarn met ornamenten bovenop te zien. Van de plaatsen waar dat voorkwam lijkt mij Den Helder een goede kanshebber. Dit type huis kwam en komt daar vaak voor, ook met verdiept liggende voordeur.
http://goo.gl/maps/4Eyx
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan van lantaarn

Bericht door Arnold Tak »

misschien dat met behulp van deze detailscan en het inmiddels opgebouwde en zeer gewaardeerde kenniscentrum met daarin o.a. lantaarnpalen de oplossing wat dichterbij komt. Wim heeft al een voorzet gegeven.
Bijlagen
1704c.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan

Bericht door Arnold Tak »

onlangs zag ik op de site van Berry bij G 1112 de oplossing Sneek en moest toen weer aan deze kaart denken
hij heeft er iets van weg, maar daar is het niet
wat jammer dat dit prachtige plaatje met straathandel nog steeds wacht op een oplossing
het zijn twee rijen lage arbeiderswoningen met daartussen een wat hoger huis
de deuren vallen iets terug en de 2 ramen links van de deur vormen een woning
wat opvalt is de aanwezigheid van meerdere handkarren
op de karren valt geen opschrift te ontdekken
zou er links misschien een watertje lopen met erlangs bomen?
is het pand op de achtergrond nou wel of geen kerk?
in welk deel van ons land moet je dit zoeken? Wim gaf al de voorzet Den Helder
als u nog een detailscan van welk deel van deze kaart wilt hebben, dan hoor ik dat graag
Bijlagen
1704d.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

De Blauwe Druif, Den Helder?

Bericht door jan spoolder »

Arnold, op de opgeloste kaart G-2193 bij Berry is (nagenoeg?) dezelfde handkar te zien van fruithandel 'De Blauwe Druif'. Deze was van fruithandel A. Postma in de Spoorstraat 58.

http://www.onbekendinnederland.nl/image ... 3kopie.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Den Helder?

Bericht door Arnold Tak »

Jan, een mooie suggestie, die handkar. Maar, straatlantaarn en handkar .... 1+ 1 = 2? Ik weet het niet. Ik heb nog even met Google.maps door Den Helder gezworven, maar ik durf toch wel te opperen dat de huizen op de kaart niet meer overeind staan. Anno 2012 neemt niemand meer genoegen met een dergelijk uiterst beperkt wooncomfort. Dus beeldbanken zullen de helpende hand moeten bieden. Jammer dat de kaart geen opschriften of andere aanknopingspunten geeft. Maar ... ik blijf hopen.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Bomen aan de overzijde van de huizen wijzen meestal op een gracht aan die overzijde. De bomen zijn wat fors voor het zeewinderige Den Helder. Ritterlantaarns met ornamenten kwamen in veel plaatsen voor, maar we moeten eerst zoeken in grachtensteden.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

is geen gastkaart meer; wat zou ik dolgraag weten waar deze opname is genomen

Bericht door Arnold Tak »

met het lokaliseren van deze fotokaart zouden jullie me dolblij maken. Ik blijf hopen en uitkijken naar de 'verlossende' reactie.
Op de pet van de man achter de handkar met manden staat een "logo", wsch. van zijn werkgever: twee mannen met daartussen een cirkel. Is dit het wapen van een spoorwegmaatschappij?
Mag ik dan aannemen dat de man in de buurt van die spoorlijn woont (spoorlijnen waren vroeger toch individuele lijnen?)
Ik blijf proberen, zoals jullie zien, om de oplossing dichterbij te krijgen.
Links op de kar met melk staat: volle melk, dus dat brengt ons niet verder.
In het bovenste deel van het rechter raam zie ik een weerschijn van tegenoverliggende bebouwing.
Bijlagen
1704f.jpeg
1704f.jpeg (9.26 KiB) 2215 keer bekeken
Henk Huls
Zoeker
Berichten: 91
Lid geworden op: do feb 08, 2018 10:45 pm

Bericht door Henk Huls »

Het is de Sluisdijkstraat in Den Helder.
Foto vanaf de andere kant : https://tinyurl.com/y7vnslc9
Het hogere pand bestaat nog steeds : https://goo.gl/maps/nWJJzY5UuRt
En het eerste huis op nummer 37 ook : https://goo.gl/maps/aKxXDMoMJ2t
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Den Helder, Sluisdijkstraat

Bericht door Arnold Tak »

grandioze Henk, ook al ligt de site stil vanwege het gekrakeel over auteurs- en fotorechten verras je me warempel met een geweldige oplossing. En dat van een kaart, waarvan het oplossen al lang op mijn verlanglijstje staat. Een kaart die in 2009 op de site kwam en Wim ons direct al in de richting van Den Helder stuurde en …. naar nu blijkt, helemaal terecht. Kneitergoed, Wim. Al met al een heerlijk cadeau, deze onverwachte reactie. Mijn onuitsprekelijke dank. Jan Spoolder en Martin ben ik ook erkentelijk voor hun betrokkenheid en medewerking bij het zoeken.
Henk, je bewijsvoering en aangedragen beeldmateriaal is weer bijzonder verhelderend. Wat leuk om te zien dat het meest rechter pandje op nummer 37 de tand des tijds heeft doorstaan. Knap om aan de hand van een afbeelding vanaf de andere kant de straatwand te hebben herkend. Van de kerk [?] op de achtergrond geen spoor meer.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Den Helder”