3467g instelling / stichting / tehuis PtB


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van instellingen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3467g instelling / stichting / tehuis PtB

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
gedeelde achterzijde BRIEFKAART
Bijlagen
3467g.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

We zien de achterzijde (?) van een breed pand, met in het midden op de eerste verdieping een ruim balkon vanwaar een trap in een vrij steile en bijzondere vorm naar het straatniveau voert. In het wegdek lijken tramrails te liggen.Rechts van het pand zien we in de achtergrond een hooggelegen weggedeelte of - misschien - het wegdek van een brug. Helemaal rechts een pand met een hoog dak waarin een horizontale sleuf lijkt te lopen. Dat ken ik eigenlijk alleen als de droogzolder van een papiermolen. Ligt er misschien een riviertje voor/achter het huis?
Het langgerekte pand links heeft brede ramen of openslaande deuren (vlakverdeling: vier vertikalen 'panden') met een rondlopende bovenzijde.
Al met al een intrigerend plaatje.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De uitsteeksels op het dak lijken op antenne's.
Zeker geen bliksemafleiders o.i.d.

Een ontvangst- of zendinstallatie met een beperkt bereik.
De panden links zijn rijtuigloodsen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De trap lijkt me een vluchttrap/noodtrap. Dit zou betekenen dat er aanzienlijke aantallen mensen in het gebouw kunnen zijn.
Of er tramsporen liggen kan ik niet goed beoordelen. Zo niet, dan kan de loods inderdaad een koetshuis zijn. Maar ik vind de deuren wel erg groot voor een rijtuigstalling. Zijn er wel spoorrails, dan zou dit een remise kunnen zijn. Wat dan de functie van het grote huis is weet ik niet. Naar mijn gevoel geen stationsgebouw.
Het zou goed zijn als Sjoerd Eeftens ook zijn licht erover laat schijnen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ook ik ben benieuwd naar Sjoerds gedachten over dit plaatje. Ik kan ook niet voor 100% zeker zeggen dat er rails ligt, maar ik vermoed het toch wel. Het gebouw links zou een locomotiefloods kunnen zijn. Het centrale gebouw is dan mogelijk een administratief gebouw van de spoorwegen. Het dak rechts zou een - misschien dubbel geknikt - mansardedak kunnen zijn van een type dat wel in Duitsland voorkomt (met zo'n "richel" op de knik). Op het gevaar af dat de reactie is "daar heb je hem weer" ( :D ), neig ik er een beetje naar dit buiten Nederland te zoeken, met als grootste kanshebber Duitsland.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een locomotievenloods heeft in het stoomtijdperk, altijd schoorstenen op het dak.
Bovendien is de nokvorst dan altijd in de rijrichting.

Het pand op de foto belemmert treinverkeer van en naar de loodsen links (carrousel?).
Deze loodsen zijn ongebruikelijk laag voor meerdere stoomlocomotieven.
Er zijn nergens laad/los perrons zichtbaar.
Het lijkt me derhalve ook geen locatie voor douane activiteiten.
Wel zijn er smalspoorbanen; trams, erts- of fronttransporten in WO1.
Door het dijklichaam achter het pand en de brug, lijkt me er ook een mogelijkheid voor railsvoertuigen, die boten langs een kanaal of door een kanaaltunnel trekken.
(http://img504.imageshack.us/img504/9716/vendhuile01.jpg)
Echter het grote aantal loodsen is dan altijd onredelijk.

De grond op de voorgrond lijkt in gebruik te zijn als tuin.

Aardig is ook dat het hekwerk op de voorgrond voor wat betreft de langsliggers, van rails is gemaakt.

Verder valt me de lantaarnpaal op, rechts naast het pand.
Is middels een detailscan te bepalen waar het zp gemaakt is?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Sjoerd mailde gisteren nog onderstaande reactie BEDANKT SJOERD

Bericht door Arnold Tak »

Mijn reactie is gevraagd op de foto van het grote gebouw met links iets van een rijtuigenloods. Welnu, hieronder mijn reactie:

Op verzoek; ik zou hier zelf geen aanleiding in zien om te reageren, en dat tekent al een beetje mijn reactie...
We zien links een rechthoekige loods en geen (half-)ronde. De deuren zijn inderdaad groot genoeg voor railvoertuigen.
Tot zover klopt het wel. Inderdaad hebben locomotievenloodsen schoorstenen op het dak, dus dat is hier niet het geval. Een spoorrijtuigenloods of revisieloods zou dan nog kunnen. De rijtuigloodsen zijn alleen in de begintijd van het spoor gebouwd en alle rechthoekig met de ingangen onder de topgevel en niet aan de zijkant. In Nederland zijn rijtuigenloodsen meestal met twee sporen uitgevoerd en slechts heel af en toe met meer.
Zowel de locomotievenloodsen als de rijtuigenloodsen zijn in ons land veelal uitgevoerd met rechthoekige houten deuren of deuren met een tongewelf, dus rond van boven. We zien hier een troggewelf, oftewel een segmentbooggewelf. De enkele loodsen met segmentbogen die in ons land aanwezig waren te Nijmegen, Maliebaan, Rotterdam Maas, Roodeschool, Ommen, Naarden-Bussum, Hoofddorp en Leeuwarden zijn het zeker niet. Voorbeelden van ramen in de deuren heb ik niet eens kunnen vinden; deze spoorloodsen hadden immers veelal daklichten en die zien we hier ook niet.
Ik herken het gebouw op de voorgrond niet als enig hoofdgebouw van welke Nederlandse spoorweg- of tramwegmaatschappij dan ook. Het kan best zijn dat het hek spoorstaven heeft, maar of er smalspoor op het erf ligt durf ik niet te zeggen. Al met al geen spoorse of tramse zaken te bekennen, dunk me. En inderdaad waarschijnlijk buitenland.

Met vriendelijke groeten, Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Instellingen”