5621 Bergen waterleidingbedrijf 1930


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van instellingen die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5621 Bergen waterleidingbedrijf 1930

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
een ECHT puzzelplaatje
achterop staat in potlood: 27 Nov. ' 30 Zeven Waterleiding Werk Bergen
wat zie ik? bovenaan een transportband in een lange stalen draagconstructie
dan een schuin geplaatste trommel met vooraan twee aandrijfwielen, erboven staan 2 maanden met hamers
op een houten stellage staat een man bij schelpen of fijn grint en die schept het dan in de trommel?
een man met een kruiwagen voert het wsch. af
een relatie met het "zeven" zie ik nog niet zo een-twee-drie
dit lijkt me een mooie uitdaging voor ons gewaardeerde college van puzzelaars, zoekers, ontdekkers, vorsers, detectives e.d.
ik ben reuze benieuwd
Bijlagen
5621.jpeg
5621a.jpeg
5621b.jpeg
5621c.jpeg
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit lijkt mij een kalkbranderij, waar, dat zoeken wij op!
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Zeven van materiaal voor een filterbed t.b.v. de waterzuivering?
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Niet dat het ons verder brengt, maar ik denk dat er 'zevers' staat.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

In eerste instantie dacht ik niet aan schelpen, maar aan kalkpellets die bij de drinkwaterontharding van een waterleidingbedrijf ontstaan. Die zijn tegenwoordig niet groter dan 2 mm. Ik heb de indruk dat deze technologie in 1930 nog niet werd toegepast. In waterleidingbedrijven werden en worden zandfilters toegepast en soms ook filterbedden met antraciet en marmer (een vorm van kalksteen). Als de filterbedden dichtgeslibd zijn worden zij teruggespoeld. Afgewerkt filtermateriaal wordt afgevoerd voor hergebruik. Zou dit spul hier in den droge worden gezeefd?
Toch zien we hier een schuinstaande roterende zeeftrommel. Het te zeven materiaal wordt aan het lage uiteinde ingevoerd. Door zogenoemde baffles (afbuigplaten) wordt het stortgoed in de trommel naar de hoge kant geleid en verdeeld, waardoor het fijne materiaal beter door de zeefopeningen valt. Dit stof wordt via de twee trechters opgevangen in de twee kruiwagens. Het grove materiaal verlaat de trommel aan de bovenkant.
Mochten het toch schelpen zijn die van aanhangend zee- en duinzand worden ontdaan, dan vraag ik me af wat die met drinkwaterbereiding te maken hebben. Voor een nog primitieve vorm van pelletontharding? In ieder geval niet voor een kalkbranderij of voor schulpwegen, want daar kan dit zand geen kwaad.
Nu was er in Bergen(NH) aan de Kogendijk van 1902 tot 1930 een kalkzandsteenfabriek Maschmeijer, verbonden met het Noord-Hollands Kanaal via een Decauvillespoor van 600 mm. Zou het mogelijk zijn dat de schelpen via dit spoortje werden aangevoerd naar deze stortlocatie en dat hiervoor de luchtbrug diende? Zie http://www.industriespoor.nl/Kalkzandsteenfabrieken.htm.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Ik zie wel wat in de suggestie van Martin. Zo'n lange transportinrichting is te zien op de volgende foto. https://sites.google.com/site/hoopopwel ... eenfabriek
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik heb steeds verondersteld dat de installatie een roterende trommel bevat. Dan moet die trommel worden aangedreven, maar ik zie geen aandrijving, bijv. elektromotor of verbrandingsmotor of eventueel stoomaandrijving. Wie heeft een verklaring?
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Één of twee kleine elektromotor(en) achter het zeil?

https://koklexmond.nl/project/trommelzeef-2/
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dat er motoren achter dat zeil zitten, daar geloof ik niet in, omdat die ruimte vrij klein is tussen de trommel en het zeil. Die trommel draait echt wel, alleen weet ik niet wat de functie daarvan is. Is geen beton molen en wat aan de hoge kant ligt gaat er in via de man met de schop. Dit in tegenstelling van wat Martin suggereerde, want als het aan de hoge kant er uit moet komen, dan valt alles naast de bak, want de afvoer is daar veel te kort voor. Er gaat iets in en er komt aan de onderkant iets uit getuige de 2 trechters met kruiwagens. De aandrijving van de trommel zal via een haakse overbrenging vanaf dat wiel komen wat net achter de "planken" is te zien. Achter de machine ligt een berg materiaan wat zo te zien via die "brug" is aangevoerd. Wat dit allemaal is, wie het weet mag het zeggen, voorlopig houd ik het op een kalk / zandsteen fabriek.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens mij is die roterende trommel een zeef met een geperforeerde cilinderwand. Aan de lage zijde worden schelpen of kalksteentjes in de cilinder gevoerd en met schoepen omhoog geleid. Het fijne materiaal gaat door de zeefopeningen, valt in de twee trechters en wordt in de twee kruiwagens opgevangen. Het grove materiaal wordt aan de bovenkant verzameld door de man met de schep. Twee lui met een hamer tikken af en toe op de trommelwand om aanplakkend materiaal los te slaan.
Ik heb me ook nog afgevraagd of dit een molen kan zijn om de voeding fijn te malen, maar daarin geloof ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Instellingen”