4650 optocht met r.-k. karakter wsch. Tilburg

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4650 optocht met r.-k. karakter wsch. Tilburg

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, wsch. uit 1923
onder een gekroond baldakijn wordt een religieus ereteken gedragen, voorafgegaan door een muziekcorps
wat de vijf jongens vooraan dragen is voor mij een raadsel
Bijlagen
4650.jpeg
4650a.jpeg
4650b.jpeg
4650c.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Waarom wordt gedacht aan Tilburg?

In de achtergrond zien we een reclame: 'Rookt abonné'. Op Delpher wordt met dat merk alleen geadverteerd in het 'Twentsch Dagblad Tubantia en Enschedesche Courant' en het landelijk nieuwsblad De Tijd.
Onder deze reclame wordt een krant aanbevolen: 'Nieuwsblad...'. De regel eronder is slechts vaag leesbaar. De tekst zou kunnen zijn: '[Nieuwsblad] van het Zuiden' (uitgegeven in Tilburg), of misschien 'van het Noorden' (Groningen). In de krantentitel het woord Tilburg in elk geval niet voor.

Onder het baldakijn wordt een enorme monstrans meegevoerd. Dat zou kunnen wijzen op een Sacraments[dag]processie, maar in deze vorm heb ik dat nog niet eerder gezien. Ik denk eerder aan een reliekenschrijn, maar ook die heb ik nooit in deze vorm gezien. De jongens dragen een bord met opschrift mee, dat ofwel uitleg geeft over het meegevoerde object, ofwel een stichtende spreuk draagt. Een laatste mogelijkheid is nog een verwijzing naar een meelopende vereniging. In al deze gevallen wijst dat eerder op een historisch-religieuze of religieuze optocht dan op een processie.

Er zijn in 1923 in Tilburg verschillende optochten georganiseerd, met name vanwege een missieweek (27 mei-3 juni), historische feesten (18-19 augustus) en het regeringsjubileum (10 september).
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Nieuwlandstraat, Tilburg

Bericht door Peter Smaardijk »

Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Foto van mogelijk dezelfde processie (let op het baldakijn op de achtergrond): http://www.regionaalarchieftilburg.nl/z ... 5d926ccac8
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Tilburg, Nieuwlandstraat

Bericht door Arnold Tak »

Peter, weer knap gevonden. In het eggie lijkt de straat wat smaller dan op mijn fotokaart / zoekplaatje. Prachtig gevonden en heel duidelijk onderbouwd. Kan niet mooier. Ingrid ben ik ook dankbaar voor haar meezoeken, meedenken en haar informatie. Misschien dat ze aan de hand van Peter's oplossing nog een antwoord op haar vraag (welke maand?) krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Tilburg”