0889 feestpoort van groen


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van feestpoorten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0889 feestpoort van groen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
onder de slingers is een bord aangebracht waarop o.a. te lezen valt ... aan onzen burgemeester
verder een grote qua beschildering gespikkelde ovale bol
door de houten behuizing links kun je mogelijk al snel in de richting van Noord-Holland denken, maar of dit het juiste spoor of een dwaalspoor is ........... ?
Bijlagen
0889.jpg
0889.jpg (98.44 KiB) 2437 keer bekeken
0889a.jpg
0889a.jpg (78.54 KiB) 2348 keer bekeken
Jacques Laureys
Junior Zoeker
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 25, 2008 9:49 pm

0889

Bericht door Jacques Laureys »

Dit zou Landsmeer moeten zijn, 1908.
Ter ere van de burgermeester (1883-1908).
Ik heb een gelijkwaardige fotokaart van een tweede boog, met dezelfdfe versierde fietsen.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

ingezonden bewijsopname

Bericht door Arnold Tak »

of deze opname 100% uitsluitsel geeft over de geplaatste fotokaart met feestpoort, zou ik graag nog even 'in het midden willen laten'
versierde fietsen vind ik nou niet echt een onweerlegbaar bewijsargument, evenmin als het feit dat de feestpoort van 'groen' is gemaakt
ik houd me voor aanvullend wat 'harder' bewijs van harte aanbevolen
Jacques, bedankt voor je reactie en je ingezonden opname
laat je vooral niet ontmoedigen door mijn twijfel
mijn kaart geeft jammergenoeg niet de informatie met jaartallen die die van jou wel oplevert
ik laat me graag nog op andere gedachten brengen
Bijlagen
hp_scanDS_91122445426.jpg
hp_scanDS_91122445426.jpg (52.57 KiB) 2354 keer bekeken
Jacques Laureys
Junior Zoeker
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 25, 2008 9:49 pm

0889

Bericht door Jacques Laureys »

Beste Arnold,
Als je echt overtuigd wilt worden, stuur ik je een tweede bewijsfoto van dezelfde gebeurtenis waar overigens ook weer een andere boog te zien is, nu echter met dezelfde ruiters als op jouw kaart.
Ik had bij de bewijsfoto gezegd dat er waarschijnlijk meerdere poorten voor dezelfde gelegenheid in het dorp geplaatst waren. Bij deze tweede bewijsfoto staan, met de loep te zien, dezelfde jaartallen en tekst als op de eerste bewijsfoto. Alle foto's zijn van dezelfde fotograaf.
Groet, Jacques Laureys
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

tweede bewijsopname Landsmeer

Bericht door Arnold Tak »

Jacques Laureys zond een tweede bewijsopname
Bijlagen
hp_scanDS_91423221329.jpg
hp_scanDS_91423221329.jpg (167.85 KiB) 2329 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3e bewijsopname Jacques Laureys

Bericht door Arnold Tak »

Hier de derde boog met dezelfde jaartallen, Landsmeer uit het
Waterlands archief. Weer dezelfde fotograaf als jouw ereboog.
Groet, Jacques

Jacques, mijn fotokaart kent een fotograaf en draagt als tekst: aan onzen burgemeester en dan staat er nog een woord voor wat ik niet kan ontcijferen, maar ik gok op hulde of eere of iets dergelijks, in ieder geval niet welkom) maar zonder jaartallen
vandaag zag ik bij Arnoud Voet in zijn stapel 'onbekend' ook een dergelijke ereboog / erepoort, die er heel veel van weg had en die kwam uit Zeeland
sorry, ik zou je heel graag gelijk geven en de oplossing aan je toekennen, zeker nu je zo ongelofelijk je best hebt gedaan en hebt geprobeerd de kaart te lokaliseren, maar ik ben nog niet overtuigd
ik hoop dat je begrip hebt voor mijn stellingname
ik wil absoluut niet eigenwijs overkomen en wil zeker niet de verkeerde indruk wekken
Bijlagen
AN00748.jpg
AN00748.jpg (22.18 KiB) 2308 keer bekeken
Niet geregistreerd

Feestpoort van Groen

Bericht door Niet geregistreerd »

Geen enkel probleem, Arnold.
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik drie kaarten heb gevonden van Landsmeer van dezelfde gebeurtenis "ter ere van de burgemeester" met jaartallen die misschien alleen aan een kant van de boog staan en dat op mijn tweede kaart exact dezelfde ruiters te paard rijden en op mijn eerste kaart de fietsen op exact dezelfde manier versierd zijn als op jouw kaart. Ook je eerste veronderstelling van Noord-Holland zou hier bij passen.
Groet, Jacques Laureys
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0889

Bericht door Ingrid »

In het dispuut over die poorten wil ik mij niet mengen, maar Arnold heeft goed gegokt wat betreft 'zijn' tekst. Op de detailopname luidt die: 'Hulde aan onzen burgemeester'.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens mij zijn het niet dezelfde, maar verschillende versierde fietsen. Het was vroeger heel gebruikelijk je fiets te versieren met capsules van melkflessen. Dit heb ik ook nog gedaan.
Het zou dus 1909 moeten zijn. De feestpoort op het zoekplaatje is wel erg geïmproviseerd. De oude kerstboom erbovenop is opvallend. Dit betekent dat het niet lang na Kerstmis is. Maar volgens mij had men behalve in bijzondere kringen in 1909 nog geen kerstbomen.
De fiets van de man in het midden lijkt mij ook te modern voor 1909. Dan zou de foto jonger moeten zijn.
Is er één ruiter te herkennen die op beide foto’s voorkomt?
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

namen fotografen

Bericht door Ingrid »

Deze discussie is stilgevallen door enerzijds een teveel en anderzijds een tekort aan argumenten c.q. bewijs. Voor beider standpunt valt iets te zeggen, maar Martin heeft gelijk: zolang de foto's van Jacques Laureijs niet onomstotelijk gelinkt kunnen worden aan het zoekplaatje van Arnold, is het een 'stand-off'. Ik heb twee vragen:
1. kan er een scan worden gemaakt van de nogal waterig uitziende achtergrond van het zoekplaatje?
2. zowel Arnold en Jacques zeggen dat de naam van de fotograaf van hun foto's bekend is, maar welke is dat dan?
Plaats reactie

Terug naar “Feestpoorten”