0449g feestpoort 1813-1913 met 2 geüniformeerden


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van feestpoorten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0449g feestpoort 1813-1913 met 2 geüniformeerden

Bericht door Arnold Tak »

foto v.d. Akker, Hoflaan 89, Rotterdam
wat opvalt zijn de huizen van hout, dus Noord-Holland?
zijn de 2 fietsen rechts van de 2 jongelui?
links verkoopt de heer met pet en snor speldjes of insignes na.v. de viering van het heuglijke feit
iemand heeft Naaldwijk? achterop geschreven
Bijlagen
0449g.jpg
0449g.jpg (103.91 KiB) 3187 keer bekeken
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

een fotograaf uit Rotterdam die fotografeert in Noord-Holland ??
lijkt mij niet echt logisch, zou dus beter omgeving rond Rotterdam moeten zijn. Naaldwijk is door niemand uitgesloten

de achtergrond is een nogal kale vlakte, niets te zien behalve bij het hoofd van de mevrouw met kinderwagen ... een paal met een soort rond bordje erop ?? is dit niet voor de scheepvaart op de rivieren ?? dat verklaart dan gelijk het gebrek aan achtergrond..

de meeste huizen zijn toch van steen of stenen onderbouw, rechts zelfs redelijk luxe met leilinden en een keurig hek.
opvallend zijn bij de 2 panden links de fraaie daklijsten, is dit streek gebonden ??

op de achterkant van de kaart staat ook de naam van ,t riet. misschien ook een aanwijzing

wie borduurt verder ??
Niet geregistreerd

0449g

Bericht door Niet geregistreerd »

Moet er niet richting Oostvoorne, Nieuw Hellevoet gekeken worden ?
Jacques Laureys
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Is het mogelijk twee detailscans te krijgen, een van het mddengedeelte van de ereboog en een van 'de verte' naast de geüniformeerde rechts. Het lijkt erop dat er een aanlegsteiger (?) en een watervlakte (rivier?) liggen, met in de achtergrond een oeverkant met bebouwing.
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

antwoord aan Ingrid

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, deze kaart is niet in mijn bezit, het is een gastkaart (g)
ik meen me te herinneren dat het een kaart van Sander van Wijngaarden is
Sander, als je dit leest, heb jij die kaart nog?
kun je hem een keer meenemen, dan maak ik een detailscan van de gevraagde plekken
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan

Bericht door Arnold Tak »

Sander: scan van de feestpoort is onnodig geeft geen enkele aanwijzing behalve jaartallen 1813 - 1913
Bijlagen
scannen0026.jpg
scannen0026.jpg (78.93 KiB) 2961 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dank voor de scan, heren. En hier hebben we vrij naar Kortooms een 'dorp aan de rivier'.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

We hebben de volgende aanwijzingen .

dorp ? gelegen aan een rivier , zicht op een van de hoofstraten , rotterdamse fotograaf v/d akker ,feest poort 1813-1913 en de naam ,,van ,t riet,, wat stellig achterop geschreven staat .

wellicht is deze naam aan een van de zuidhollandse rivierdorpen te linken ?
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Stel dat de aantekening ''t Riet' (en niet: 'van 't Riet') verwijst naar een toponiem, zou dan Cuyck een optie zijn? Daar bevindt zich de buurt 't Riet. Ook Ede kent een dergelijk toponiem, maar ik heb geen idee of dat dicht genoeg bij de rivier ligt. En die bouwstijl blijft een probleem voor Brabant. Een dwaalspoor dus?
Niet geregistreerd

De vierkante baak

Bericht door Niet geregistreerd »

Die baak op de detailfoto intrigeert me mateloos. Doorgaans heeft een baak op een paal (bijv. op een krib) een driehoeksvorm met de top boven of beneden. Een vierkant baak heb ik wel eens op de wadden gezien, maar aan een rivier? Ik heb op het web geen voorbeelden van een vierkante baak kunnen vinden.
Martin Snuverink
Plaats reactie

Terug naar “Feestpoorten”