5209 stoomboot Garijp-Leeuwarden v.v. ondernemer Gorter

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17219
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5209 stoomboot Garijp-Leeuwarden v.v. ondernemer Gorter

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
wie heeft aanvullende informatie over deze bootdienst?
staat voor Gorter wellicht zijn voornaam?
Garijp op de schoorsteen gezien?
Bijlagen
5209.jpeg
5209a.jpeg
Hero
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo apr 06, 2016 9:46 pm

Bericht door Hero »

Waarschijnlijk het stoomschip "Prinses Wilhelmina" van de gebroeders Gorter (later Van der Veen) uit Garijp.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Hero heeft ongetwijfeld gelijk. K.O. Gorter, naar ik aanneem de vader van de latere Gebroeders Gorter, kocht de stoomboot Prinses Wilhelmina in maart 1908 van ene G. Walda. Vervolgens gingen de heren gezamelijk verder met de exploitatie. Aanvankelijk gebruikten zij het schip voor vrachtvervoer, maar in 1913 (of eerder) exploiteerden zij het op woensdag en vrijdag voor een passagiersdienst Garijp-Leeuwarden vv. (Leeuwarder Courant, 27 januari 1913). Ook was het 'zoals voorgaande jaren' in 1918 te huur voor pleziervaarten voor circa 40 personen. Op een van die tochten werd het in november 1918 lek gestoten en zonk, maar alle passagiers werden gered door de Dokkumer lijndienstschepen, die elkaar ter plaatste lijken te hebben gekruist.

Wanneer het schip is overgegaan in handen van de gebroeders Gorter, heb ik niet kunnen vinden. Zij zijn op Delpher onder deze naam voor het eerst te vinden in 1931: ''vee- en vrachtvervoer". In het telefoonboek vanaf 1935.
De broers zijn onderling een V.O.F. aangegaan die in 1937 werd beëindigd. Terwijl K.O. Gorter ook nog een stoomsleepbootje had geëxploiteerd, bezaten de broers voor vervoer over het water uitsluitend dit schip. Met de vrachtvaart ging het steeds minder, dus maakten zij er een volwaardig plezierschip van. Een reportage uit augustus 1933 vermeldt opvallende veranderingen in het uiterlijk (zonnedek, waarschijnlijk ook de patrijspoorten) en beschrijft de gehele route over de wateren in de omgeving van Leeuwarden en weer terug. http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c ... 21%3Aa0182. Jammer genoeg heb ik geen foto kunnen vinden, al heeft de naamloze stoomboot uit Dokkum in de Leeuwarder beeldbank (zoek op 'schepen, 1902') er wel wat van weg.

Wanneer is deze foto nu gemaakt? Het schip moet tenminste vanaf 1931 in het bezit van de 'Gebroeders Gorter' zijn geweest, en bleef dat tot eind 1937. Gezien het feit dat de geheel gerenoveerde 'Prinses Wilhelmina' in 1933 en mogelijk al eerder permanent in Leeuwarden lag, vermoed ik dat de schoorsteen inmiddels niet meer de plaatsnaam Garijp droeg. Dat brengt ons voor een datering in de jaren 1920.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Zet deze nu ook maar bij opgelost. :o
Arnold Tak
Berichten: 17219
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

stoomboot Wilhelmina

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, met belangstelling gelezen wat je allemaal hebt weten te achterhalen over de geschiedenis van deze boot. Ik ga nu met heel andere ogen kijken naar deze opname. Hier zien we dus zo'n pleziervaat. Als ik kijk naar de kleding van de passagiers zit je met je tijdsbepaling wel goed. Ik dank je dan ook hartelijk voor je uitvoerige wetenswaardigheden, die het weten zeker waard zijn. Ook Hero dank ik voor zijn bijdrage. Dit zoekplaatje mag nu gezelschap gaan houden bij 5311 in die map Friesland.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Leeuwarden”