0985g Wiener Werkstätte?

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0985g Wiener Werkstätte?

Bericht door Arnold Tak »

gastplaatje ingezonden met de tekst: "Wie weet de naam van de illustrateur"? Op de achterzijde levelezo.lap wat zo ongeveer betekent: ansichtkaart.
Bijlagen
ww1.jpg
ww1.jpg (281.65 KiB) 1706 keer bekeken
ww2.jpg
ww2.jpg (23.12 KiB) 1670 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Ferenczrendiek temploma Budapest

Bericht door Dennis »

Ferenczrendiek = Franciscaner, temploma = kerk, Budapest = Boedapest. Levelezo = ansicht, lap = kaart.

Ansichtkaart van de Franciskanerkerk in Boedapest. Bewijsopname naar Arnold verzonden.
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Ehhh illustrator?

Bericht door Dennis »

Gaat het om de illustrator? Er staat iets van Fold..... linksonder. Ken ik niet. Maar ik verzamel dan ook geen Hongaarse / Oostenrijkse ansichtkaarten.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Földes

Bericht door Wim »

Dennis, vertaal jij deze pagina even? De tekenaar is in ieder geval Földes.

http://www.vatera.hu/budapest_ferenczre ... 81694.html
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Jó napot Wim,

Bericht door Dennis »

Hahaha, lachen dit. Er staat dat het een ansichtkaart betreft van omstreeks 1920.
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Magyarország

Bericht door Dennis »

En dat de tekenaar FÖLDES is. En dat het een Hongaarse ( Magyarország ) kaart betreft. Dan heb je het wel gehad. Ik neem niet aan dat de startprijs in Forint ertoe doet. :cool:
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0985g

Bericht door Ingrid »

Het lijkt me dat dit zoekplaatje wel is 'opgelost'. De tekenaar is, zoals eerder werd aangetoond, ene Földes. De familienaam stamt ongetwijfeld van de plaats Földes in oostelijk Hongarije en is dus veel voorkomend. Google levert als beeldend kunstenaar een Imre F. op (1881-1941). De RKD vermeldt in zijn databases ene Peter Foldes (1923-1977), die als abstract expressionistisch schilder wel niet in aanmerking zal komen. Veel verder zullen we wel niet kunnen komen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie Arnold

Bericht door Arnold Tak »

toen ik de kaart van mijn gast kreeg, ging het hem om het gegeven of deze kaart tot een bepaald type fantasiekaart behoort
Wiener Werkstätte is een bepaalde kunststroming en kaarten daarvan hebben een hoge verzamelwaarde
het gaat hem er dus voornamelijk om te weten of zijn kaart tot die kunstvorm mag worden gerekend
het gaat hier dus met name om een vraag met betrekking tot een artistieke vorm / kunststroming
ik laat de kaart daarom nog heel even staan in de hoop dat iemand goed thuis is op dat specifieke gebied
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

Bericht door Peet Groeneweg »

zie: http://www.wiener-werkstaette-postkarten.com/index.php misschien het beste om hem daar eens aan te bieden voor verkoopwaarde.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

€€€

Bericht door Wim »

Op eerdergenoemde veilingsite http://www.vatera.hu/budapest_ferenczre ... 90735.html staan twee bedragen, ik neem aan de startwaarde en geboden (of te bieden) prijs. Dat geeft toch een aardige indicatie.

11,999.00 HUF = 41.0676 EUR

14,999.00 HUF = 51.3353 EUR

Er is natuurlijk veel gebeurd in Europa maar of een Hongaarse kunstenaar tot de Wiener Werkstätte gerekend mag worden, is dat niet vooral wishful thinking?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”