5908 bakkerij-banketbakkerij à la Comtesse van Desclin-Moreau

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5908 bakkerij-banketbakkerij à la Comtesse van Desclin-Moreau

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
ook voor een bakkie koffie
Bijlagen
5908.jpeg
5908a.jpeg
5908b.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Waarschijnlijk Waals. De combinatie Desclin - Moreau gevonden in Chatelineau, maar verder (voorlopig) doodlopend. Volgens mij wordt er ook reclame gemaakt voor "Confiserie fine Hardy" en dat was een bedrijf in Verviers. We zoeken verder...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 5908 bakkerij-banketbakkerij à la Comtesse van Desclin-Moreau

Bericht door Peter Smaardijk »

Gevonden: een overlijdensbericht van Georges Desclin (https://www.wardeadregister.be/en/content/desclin), geboren in Schaarbeek maar woonachtig in Châtelet, gesneuveld in Ougrée op 5 of 6 augustus 1914, zoon van Fidèle Léon (Paulin) Desclin (zijn derde voornaam is niet te vinden in dit bericht, maar wel in zijn trouwbericht) en Marie Léonie Moreau. Adres van de vader: rue du Pont 6, Châtelet (https://files.warveterans.be/pdf/A20/10157.PDF). Dat is dit pand: https://goo.gl/maps/tA4GdocXwdjvoKqX7. Ik kan onmogelijk zien of dit het juiste pand is, het zou wel kunnen (de rue du Pont had vroeger wel degelijk huizen aan beide zijden van de straat). Ofwel: een goede mogelijkheid. Ik blijf zoeken.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 5908 bakkerij-banketbakkerij à la Comtesse van Desclin-Moreau

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik heb dit nagevraagd bij de vzw Le Vieux Châtelet, en dit is het (zeer snelle) antwoord dat ik ontving:

Bonjour M. Peter Smaardijk,

En réponse à votre mail adressé le 20 décembre 2021 à la Société d'Histoire le Vieux Châtelet, je peux vous confirmer que la boulangerie-pâtisserie A la Comtesse était située à Châtelet, rue du Pont, 6.

Le patron, Fidèle DESCLIN époux de Mme MOREAU est né à Châtelet, le 20 avril 1871.

En 1919, il était qualifié de "négociant" et habitait déjà la rue du Pont, 6.

Il a été autorisé à établir une boulangerie-pâtisserie à cette adresse, par une délibération du Collège Echevinal de la Ville de Châtelet datée du 07 mai 1926.

Par la suite, aux environs de 1938, nous retrouvons à cette adresse une boucherie.

En espérant avoir répondu à votre question, veuillez agréer, Monsieur Smaardijk l'assurance de ma considération distinguée.

Daniel GRIMMAUX,
Membre de l'asbl Le Vieux Châtelet.


Het klopt dus. Met grote dank aan de heer Grimmaux!
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 5908 België, Châtelet, rue du Pont

Bericht door Arnold Tak »

Peter, weer een hogeschool-oplossing waarmee je me in een lichte staat van verrukking bracht. Wat een superbe vondst en wat een doortastendheid. In één woord GEWELDIG. Weer een mooie onbekende historische plaat die nu de juiste lokalisering heeft. Deze site geeft toch zo'n onbeschrijfelijk brok plezier. GENIETEN. Ik dank je zoals al zovele malen hiervoor hartelijk en ieder compliment van mij doet je te weinig eer.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”