2898g In de geheimzinnige POP

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2898g In de geheimzinnige POP

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
gast JB
Bijlagen
2898g.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Een beetje vreemde foto.
Kennelijk gaat het om een kraampje op een pseudodorpsplein, een tentoonstellingsterrein, of een fancyfair. De 'beplanting' bij het huisje doet on-Nederlands aan (tropisch?), het pannendak in de achtergrond is zo 'Hollands' als maar zijn kan. In het kraampje meerdere ingelijste 'prenten' tegen de achterwand en op de uitstaltafel. Poppen niet meteen in zicht, behalve bij de tweede figuur van rechts. De dames zijn allemaal blank, op een of twee na die van Indische/Indonesische afkomst lijken te zijn. De rokken zijn lang, behalve bij die tweede van rechts (een nog jong meisje?).

Met het opschrift 'In de geheimzinnige pop' is niet veel te beginnen. Ligt er een relatie met een toentertijd populaire film 'De geheimzinnige pop?'
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Een beetje vreemde foto.
Kennelijk gaat het om een kraampje op een pseudodorpsplein, een tentoonstellingsterrein, of een fancyfair. De 'beplanting' bij het huisje doet on-Nederlands aan (tropisch?), het pannendak in de achtergrond is zo 'Hollands' als maar zijn kan. In het kraampje meerdere ingelijste 'prenten' tegen de achterwand en op de uitstaltafel. Poppen niet meteen in zicht, behalve bij de tweede figuur van rechts. De dames zijn allemaal blank, op een of twee na die van Indische/Indonesische afkomst lijken te zijn. De rokken zijn lang, behalve bij die tweede van rechts (een nog jong meisje?).

Met het opschrift 'In de geheimzinnige pop' is niet veel te beginnen. Ligt er een relatie met een toentertijd populaire film 'De geheimzinnige pop?' De vlag zal ongetwijfeld Nederlands zijn, voor de gelegenheid 'Frans' opgehangen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Mogelijk is de "Nederlandse vlag" niet "Frans" opgehangen, maar is dit de Belgische vlag. Ik heb een liefdadigheids-fancy-fair gevonden in Oostburg, 8 en 9 juli 1917, ten bate van de Belgische oorlogsvluchtelingen, waar men o.a. een "Geheimzinnige Pop" heeft ("raden, raden" staat erbij - ik weet ook niet wat hier bedoeld wordt, ik kan wel zaken bedenken...) en ook andere zaken als "In 't Lekkerland, Oud-Vlaamsche Herberg" en "In de twee Sleutels, handel in kant en kantwerken"... Zelfs het Middelburgs Muziekkorps met Jan Morks komt (die van de kleppermars). Zou 't kunnen?

http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/index.php?page=36&mod=krantresultaat&q=Oostburg&datering=1917&krant=&qt=paragraaf&pagina=&sort=datum+asc%2Ckrant+asc%2Cpagina+asc&paragraaf=85&doc=10&p=3&paragraaf=85&y=603
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Het terrein waarop de fancy-fair in Oostburg werd gehouden, is de wel vaker voor evenementen gebruikte "weide van de kinderen De Smit" aan de Nieuwstraat bij de Tol. Foto's van het terrein zijn te vinden op http://digitaal.zeeuwsebibliotheek.nl/beeldbank?q_searchfield=Nieuwstraat+Smit. Ik kan er weinig van zeggen, maar het lijkt mij niet onmogelijk...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 2898g In de geheimzinnige POP

Bericht door Peter Smaardijk »

Ook in dit artikel, over de fancy-fair in Oostburg, wordt het fenomeen "Geheimzinnige Pop" genoemd, blijkbaar een bekend spel: Op 't terein (sic) verdrongen zich duizenden om te genieten van de muziek en den kunstvollen aanblik van het met oude geveltjes en gebouwtjes omringde erf der Kinderen de Smit. — Bloemenmeisjes, Restauratie-Kantverkoop-Geheimzinnige pop-Brug-Behendigheidsspelen-Bioscoop gaven aan de bezoekers gelegenheid bij ontspanning liefdadigheid te plegen.

https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarch ... n29q482/11

NB: het eerder door mij genoemde artikel is nu te vinden via https://krantenbankzeeland.nl/issue/bco ... n/0/page/3
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Re: 2898g In de geheimzinnige POP

Bericht door Peter Smaardijk »

De weide van de kinderen de Smit aan de Nieuwstraat was aan de achterzijde van huidig nummer 48, dat ook op deze foto te zien is: https://hdl.handle.net/21.12128/7db7295 ... f9bf916f8f . Ik zie dat het tegenover nummer 53 ligt, een groot huis dat eveneens nog bestaat en goed herkenbaar is (hoewel tegenwoordig wit geverfd). Het zou kunnen dat het dak rechtsachter op het zoekplaatje Nieuwstraat 48 is. Zeker ben ik daar niet van.
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 2898g Oostburg, Nieuwstraat

Bericht door Arnold Tak »

Peter, de aanhouder wint wederom. Op een week na 9 jaar geleden geplaatst en nu toch definitief en zeker-en vast (we zitten dicht bij België) gelokaliseerd. Kan ik de kaart na al die tijd teruggeven aan mijn gast, natuurlijk zodra kaartenbeurzen weer mogelijk zijn. En met die berichten, waarmee m'n vrouw net komt binnenlopen, zal dat nog wel even kunnen duren. Ik zou je haast een bijnaam geven, wat denk je van Peter-pitbull :) ? Van twee kanten hartstikke bedankt, waarbij ik ook niet voorbij wil gaan aan Ingrid haar bijdrage.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”