1828 Rotterdamsch-Kamp-B

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1828 Rotterdamsch-Kamp-B

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart waarvan de zegel is vewijderd
het stempel kan wijzen op afstempeling In Steenwijk (gezien de afzender in Giethoorn)

maar wat gebeurt hier?
waarom is hier in Giethoorn een Rotterdamsch Kamp?
is dit een opname uit de oorlog toen weggebombaardeerde Rotterdamse kindertjes tijdelijk buiten de stad rust konden vinden en bijgevoed werden?
Bijlagen
1828.jpg
1828.jpg (135.1 KiB) 1913 keer bekeken
1828a.jpg
1828a.jpg (99.66 KiB) 1875 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Kleine Rotterdammertjes op vakantie (kamp), jaren 1930-1960

Geen oplossing , maar wel leuke informatie.

http://www.engelfriet.net/Alie/alexrvs.htm
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog steeds een raadsel

Bericht door Arnold Tak »

Jan, leuk artikel van Aad (mij wel bekend). Gilze Rijen, ja, daar ben ikzelf ook op vakantie geweest op mijn 10e en 11e. Daar kan ik wel wat kantjes over vol schrijven. Ik heb nog even in het boek Kinderen van Oud-Rotterdam gekeken, maar daar staat geen verwijzing in naar het kamp op de afbeelding, evenmin als in de Jaarboekjes van het G.A.R/Historisch Genootschap Roterodamum. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties zullen komen. Vooralsnog blijft dit kamp voor mij een raadsel.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is een van de werkkampen die in de jaren '20 en '30 in de nieuwbakken polders van Giethoorn en Steenwijkerwold zijn opgericht. Hier werden vooral werklozen uit het westen des lands te werk gesteld. Rotterdamsch Kamp-B lag naar het schijnt bij de kruising Smalleweg / Jan van Nassauweg in Giethoorn. Ik meen dat in de kampen complete gezinnen werden gevestigd, dus vrees dat de kinderen niet bepaald op vakantie waren! Voor een andere foto van het kamp en meer informatie, zie: http://www.lutebouwer.com/nieuwe_pagina_10.htm

H.W. Mol
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Kleine correctie: De gezinnen vestigden zich er na de arbeiders, o.a. schippersgezinnen van wie de schepen waren gevorderd in de Tweede Wereldoorlog. Maar gezien de adressering Rotterdam, zal dat hier waarschijnlijk niet het geval zijn. Wat deze kinderen in het kamp doen blijft dus gissen.

H.W. Mol
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Remeijsen

Bericht door Arnold Tak »

deze kaart is dus gezonden naar de Zijdewindestraat (waar tussen haakjes allebei mijn ouders zijn geboren, maar dat heeft hier even helemaal niets mee te maken)
ik heb in het adresboek 1934/1935 gevonden: J.A. Remeijsen, schipper, destijds 1e IJzerstraat, dus het is heel goed mogelijk dat hun schip is gevorderd, zoals H.W. Mol zegt, in WO2
ik dank H.W. Mol natuurlijk hartelijk voorr zijn reactie en informatie
luteenroelie

1828 werkkamp

Bericht door luteenroelie »

Hallo Arnold
Laat ik nu gisteren een uitvoerig verhaal verteld hebben over deze kampen voor RTV OOST OVERIJSSEL.
Het Rotterdamsekamp was een van de veertien werkkampen die ooit gestaan hebben in te ontginnen polders rond Giethoorn en Steenwijkerwold.Dit kamp stond op de kruising Jan van Nassauweg/Smalleweg.
In de kampen woonden 98 tot 300 werklozen, afhankelijk van de kampgrootte.In dit geval waren dat Rotterdammers.Deze mensen hadden heel vaak adm. beroepen, ook waren er wel schippers bij.Dit kamp was in gebruik van 1929- 1939.Er waren drie Rotterdamse kampen van 1927 tot 1939.De werklozen moesten kanalen, tochten en sloten graven en verder gronden doorspitten, egaliseren en bezanden.
Zie verder op mijn site http://www.lutebouwer.com en mijn vele geschreven boeken.
Groeten Lute Bouwer. Mail luteenroelie@hetnet.nl
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Nog een link waar gegevens staan over dit kamp, met foto's, helaas geen "bewijsfoto". Wel een stukkie scrollen.

http://www.clicks4you.nl/joomla/index.p ... 0&Itemid=2
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Na het bekijken van de foto's in de door Dik opgegegeven link zou ik zeggen: opgelost. De kans dat er nog een foto bestaat gelijkend op, dan wel identiek aan, het zoekplaatje en waarbij dan ook nog vast te stellen is dat het om het genoemde kamp gaat, lijkt me zeer klein.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Giethoorn, kruising Smalleweg en Jan van Nassauweg

Bericht door Arnold Tak »

op aanraden van Bert Bodegom zal ik de kaart als opgelost plaatsen. Ikzelf had de kaart ook al opgenomen in eigen verzameling met de betreffende locatie. Ik dank met name H.W. Mol en Lute Bouwer voor hun reacties en informatie en natuurlijk allen die een bijdrage leverden.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”