0870 Marktzicht met padvinders

jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

resultaat

Bericht door jan spoolder »

Elisa, Theo B. en ondergetekende zochten in 2011 al naar dit zoekplaatje. Het resultaat van onze bevindingen vindt u op https://homedrive.ziggo.nl/j.s.p.@ziggo ... %20v16.xls
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Almelo, Markt met zicht op Schuttenstraat en de Marktstraat

Bericht door jan spoolder »

Café Marktzicht stond aan de Markt in Almelo. Het werd al vóór de jaren '30 afgebroken t.b.v. het huidige café Marktzicht aan de Schuttenstraat, dat echter wat verder naar achteren is gesitueerd dan het café op het zoekplaatje.

We staan op de Markt in Almelo. Op het ZP zien we naar rechts de Markstraat lopen. Het hoge pand uiterst rechts is het 'Hilgenpand': de voormalige textielfabriek van Hofkes. We kijken naar de achterkant. Dit is het enige pand van het ZP dat nog bestaat. Het witte gebouw (met torentje), links ervan, is in de jaren '80 afgebroken. Zie link.
Tussen Marktzicht en het huis met de affiches loopt naar links de Schuttenstraat.

http://www.archiefalmelo.nl/component/o ... 002005549/
http://goo.gl/maps/Phhrv

Dank aan allen die hebben (mee)gezocht naar dit plaatje, vooral Elisa en Theo B.
Bijlagen
Almelo Marktstraat.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Op 9 oktober 1919 vond in Almelo de Provinciale leidersvereniging van Padvinders plaats. Districtscommissaris voor Overijssel werd baron Ph. van Pallandt van Eerde uit Ommen, en afgevaardigde naar de Algemene Leidersraad Dr. J. van Beusekom, hopman te Almelo. Misschien staan zij op de foto. Voor Almelokenners: het café stond op de plek net achter de v.m. V&D in Almelo, dit plein heet nu De Waag. Het latere café Marktzicht heet nu proeflokaal België.

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... eg21:a0044
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Mijn welgemeende felicitaties voor het oplossen van deze kraker. En inderdaad toch wel op een onverwachte locatie...
Elisa
Zoeker
Berichten: 35
Lid geworden op: vr jan 28, 2011 5:52 pm

Bericht door Elisa »

Mijn dag kon niet meer stuk toen Jan me de oplossing doorgaf. Echt helemaal geweldig. Wat hebben we gezocht !!! :D
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Jan, gefeliciteerd met de oplossing van dit legendarische zoekplaatje! Gewoon uit nieuwsgierigheid: stond Almelo op de lijst van 117 Marktzichten?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Almelo, Markt met zicht op Schuttenstraat en Marktstraat

Bericht door Arnold Tak »

Ja, dit is me een oplossing!! Er is zelfs een complete werkgroep voor ingesteld. Elisa, Theo.B. en Jan Spoolder wisten 117 Marktzichten te achterhalen en die ene rolde er toen niet uit. Uiteindelijk is Jan Spoolder erin geslaagd de vinger op de juiste plek te leggen. Ik sluit me heel graag aan bij de complimenten van Erwin Spetter en Wim de Koning Gans. Dit alles onder de noemer: nooit vertoond.
Ik realiseer me heel goed hoeveel uren jullie hierin hebben gestoken en teleurstellingen jullie hebben geslikt omdat het met jullie drieën in eerste instantie toch maar niet lukte. Maar des te groter is de voldoening als het dan tenslotte is gelukt. Mijn welgemeende complimenten en felicitaties.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Oplossing

Bericht door jan spoolder »

Na eerdere succesvolle zoektochten naar kruidenier Zijlstra, Villa bel-Air, en de Eben-Haezerkerk (op Berry's site) dachten Elisa, Theo en ik najaar 2011 door systematisch te zoeken ook dit plaatje wel op te kunnen lossen. Werkwijze: eerst zoveel mogelijk kanshebbers verzamelen en dan het resultaat verdelen en stuk voor stuk afstrepen, en elkaar hiervan op de hoogte houden. Zo kwamen we tot 117 café's/restaurants/hotels/snackbars Marktzicht die het geen van allen waren, zo dachten we. Ook Almelo stond vanaf het begin al op deze lijst, maar viel snel af omdat het café (gebouwd jaren '20, tegenwoordig proeflokaal België) en de aanliggende panden niet matchen. Uiteindelijk hebben we de lijst maar terzijde gelegd, al hebben we deze later op verzoek ook nog gedeeld met Ingrid en Peter.

Echter, Marktzicht in de gedaante zoals het op het plaatje staat heeft niet lang bestaan (ca. 1905-1920) en stond ook op een andere locatie dan tegenwoordig (aan de andere oever van de Almelose Aa). We zochten dus op de verkeerde plek. Ook heb ik er nog geen enkele andere afbeelding van gevonden, ook niet nu we weten waar het gestaan heeft. De oplossing kwam dus uit het andere opvallende gebouw op het ZP dat ik had onthouden: het witte torentje naast het hoge gebouw (kerk? kaaspakhuis? fabriek?) dat mij opviel toen ik oude foto's van Almelo bekeek. In dit geval was de oplossing dus mede een kwestie van toeval en vooral ... geduld.

Edit: toch nog een afbeelding gevonden. Marktplein naar het zuiden, Marktzicht staat helemaal links op de achtergrond. Rechts de Waag en de Twentsche Bank.

http://www.archiefalmelo.nl/component/o ... 002000286/
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”