3106g waterbouw, bouwen van een brug, bouwkeet met naam HAV

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3106g waterbouw, bouwen van een brug, bouwkeet met naam HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3106g.jpg
3106ga.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Op de keet staat mogelijk:
.... beton
P. Volker F. Hz.
Sliedrecht
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Eerste regel mogelijk; Schapers Beton

Schapers Beton Groep opgericht in 1934.
http://www.schapers.nl/www2/html/schapers_home.htm
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Bij nader inzien zou er ook wel eens gewoon "gewapend beton" kunnen staan.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik heb het vermoeden dat hier een doorlaatbrug in aanbouw is. Doorlaatbruggen bevinden (bevonden) zich meestal in het rivierengebied, in uiterwaarden of overloopgebieden zoals de Beerse Maas. Zoekgebieden zijn het noorden en noordoosten van Noord-Brabant: het gebied tussen de lijn Oosterhout - Vught – Cuijk, maar ook langs de Nederrijn en de Waal. En misschien elders?
De brug lijkt me geen spoorbrug, vanwege de dijk met bermbomen. Een mooi voorbeeld van een doorlaatbrug is die in de Eldenseweg in Arhem-Zuid.
De halvezolenlijn heeft twee lange doorlaatbruggen: de Moerputten (gerestaureerd) en tussen Waalwijk en Drunen (Baardwijkse Overlaat). Deze zijn het dus niet.
Ik heb nog bekeken of dit een versie van voor 1929 van de doorlaatbrug (Vughterbrug) in de Vughterweg in Den Bosch kon zijn. De foto zou dan in zuidelijke richting moeten zijn genomen met rechts buiten beeld de gasfabriek en links de openheid van het Bossche Broek. Het water is dan de Dommel met het begin van het Afwateringskanaal naar Drongelen. De afrol van de dijk rechts van de bouwkeet zou dan de toegang tot de gasfabriek kunnen zijn. Ik kom er nu niet uit.
Heeft iemand een idee voor de datering?
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Over de datering durf ik niets zinnigs te zeggen.
Maar er valt mij nu wel iets op dat mogelijk bruikbaar kan zijn.
Op de voorgrond lijken mij restanten te liggen van een oude brug.
Volgens mij ligt hier toch een vrij karakteristieke paal tussen te liggen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Natuurlijk geloof ik ook dat deze brug een eerdere brug gaat vervangen. Gezien de bomen is de dijkweg immers al lang bestaand. Het brughoofd onder de bouwkeet lijkt me ook oud.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Op zoekplaatje 3106g lijkt het alsof brede brugopeningen door smalle worden afgewisseld; heel zonderling.
Dit kan niet de Vughterbrug zijn, maar misschien wel een van de twee doorlaatbruggen in de weg Hedel-Den Bosch. Dit werd later Rijksweg A2. Nu heet de Oude Rijksweg: Treurenburg. Van de Beersche Overlaat en het bed van de Beersche Maas is hier niets meer over. In 1942 werd de Beersche Overlaat immers gesloten. In 1868 bestond deze kaarsrechte weg al als grindweg en had ten minste 3 doorlaatbruggen. Volgens de topokaart van 1927 was deze weg een dijk met aan weerszijden bomen.
Mogelijk is een bewijs te vinden in: http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivie ... &milang=nl. Hiervoor moet men naar het Nationaal Archief.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

In ‘den grooten weg’ (Rijksweg der 2e klassen nr 4) tussen de citadel van Den Bosch en de schipbrug over de Maas bij Hedel waren vóór 1870 maar liefst 6 doorlaatbruggen, te tellen vanaf de Ortherpoort. Brug nr. 6 is in 1869 door een dam vervangen. Op de zoekplaatjes 3405 en 3406 moet het – denk ik - gaan om de doorlaatbruggen 3 en 4, die beide op in de op dit traject kaarsrechte dijkweg lagen op een afstand van ongeveer 300 meter van elkaar. Brug 3 ging over de Ploossche Wetering en brug 4 over de Polderswetering.
In 1869 werd ook de spoorlijn Utrecht – Den Bosch met doorlaatbruggen geopend. De spoordijk loopt evenwijdig aan de ‘den grooten weg’ op een afstand van 100-125m ten oosten.
In 1956 bestond alleen brug 3 nog, maar ook deze verdween korte tijd later toen de A2 hier vier rijstroken kreeg.
Bij foto 3106 is mogelijk ook noodbrug, maar die gaat schuil.
Goeroe op het gebied van de geschiedenis van Bossche waterstaatkundige werken is de inmiddels hoogbejaarde ir. A. Steketee (Bram Steketee, *1927), mits nog in leven.
Mogelijk zijn gegevens te vinden via http://www.bossche-encyclopedie.nl/over ... gemeen.htm.
Een bezoek aan het Bossche stadsarchief is hiervoor nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”