5087 vrijstaand gebouw, dat lijkt verhoogd

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5087 vrijstaand gebouw, dat lijkt verhoogd

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, gestempeld Breda 25 VII 1955
verzonden door Henk Mul aan de familie Mul in Den Haag
was Henk op vakantie?
wat mij opvalt is, dat het lijkt of het gebouw ooit is verhoogd
onder het verhoogde dak zijn muurankers aangebracht
ik heb zelfs de indruk dat de 'oude' zijgevel, die dus lager was, een trapgevel had, maar dat is allemaal puur speculeren
Bijlagen
5087.jpeg
5087a.jpeg
5087b.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie van een Breda-verzamelaar

Bericht door Arnold Tak »

ik mailde een link van dit zp-tje naar een Breda-verzamelaar en dit is zijn reactie:

Beste Arnold,

Ik heb dezelfde kaart in mijn bezit, maar tot op heden niet kunnen achterhalen waar de foto genomen is.
Er zijn wel overeenkomsten, allebei verstuurd naar Den Haag en hetzelfde poststempel.
Op mijn kaart staat erbij geschreven: "gewandeld daar".

Met vriendelijke groet,
Frans Martens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Als Frans Martens met hetzelfde poststempel bedoelt dat ook de datum van het stempel hetzelfde is, zou dit wel eens een boerderij ten zuiden van Breda (bijv. Ulvenhout) kunnen zijn, waar beide jongelui op (welpen)kamp waren en een kaart naar huis stuurden als blijk van een goede aankomst. Herinneringen die ik zelf uit die tijd en die omgeving heb.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

achterzijde van andere kaart met dezelfde afbeelding

Bericht door Arnold Tak »

de achterkant van de kaart van Frans.
Toeval bestaat niet, maar beide kaarten zijn toch echt op exact dezelfde dag naar exact dezelfde bestemming (Den Haag) gezonden. Wie ontrafelt dit mysterie uit de zomer (juli) van 1955?
Bijlagen
imga397.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Lekker handschriftje.

Geadresseerde is in ieder geval C. Verseveldt. Die woonde daar.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Cor Bout - Hoogheid is Cornelia Maria Petronella Adriana Hoogheid getrouwd op 21 februari 1924 met Berend Daniel Bout te Amsterdam.
Cor zal samen met Tiny in de leiding van de groep gezeten hebben, zij was in 1955 52 jaar oud.
http://www.pondes.nl/detail/i_d.php?inum=11826963
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Frederikstraat en Mallemolen

Bericht door Arnold Tak »

omdat ik niet zo goed thuis ben in Den Haag, heb ik de plattegrond even geraadpleegd. Wat dan opvalt is, dat beide straten vlakbij elkaar liggen, in het Willemspark. Dan zou je al haast gaan denken, dat beide afzenders lid zijn van een buurtvereniging, sportclub of iets dergelijks, die op vakantie is gegaan in de buurt van Breda.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 729
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

C. Verseveldt had een manufacturenzaak in de Frederikstraat 74
Wellicht was Tiny de dochter van C.Verseveldt: Christina Maria geb. op 10-05-1936.
Brengt ons niet dichter bij de oplossing.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De familie Mul is in 1924 in Den Haag aan de Mallemolen komen wonen. Zij hadden daarvoor een smederij in Zevenhuizen.
Vader Hendrik Mul sr. is geboren 17-03-1880 in Zevenhuizen, zijn vrouw Sjoukje Winkel is geboren 11-08-1882 te Zwolle.
De jongen Hendrik (Henk) Mul jr., is geboren 17-12-1908 te Zevenhuizen en zijn zusje Maria Sjoukje Mul, is geboren 07-11-1912 ook te Zevenhuizen.

Henk jr. was in juli 1955 dus 46 jaar.
Of hij zat samen met Cornelia Bout-Hoogheid (52 jr) en Tiny Verseveldt (19 jr) ook in de leiding of het was een reisje voor ouderen.

Het lijkt een kinderhandschrift op de kaart van Arnold, dan zou het een zoon van Henk jr ook Henk geheten kunnen zijn. Geen kinderen van Henk Mul jr. kunnen vinden, tot nu toe.

Het pand ziet er niet uit als een kamphuis voor padvinders of bleekneusjes, maar schijn kan bedriegen.

http://denhaag.digitalestamboom.nl/(S(n ... le=X&page=
http://denhaag.digitalestamboom.nl/(S(n ... &id=695161
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Toch padvinderskamp?

Bericht door Martin Snuverink »

Het ziet er inderdaad niet uit als een kamphuis, maar dat hoeft ook niet. In die jaren werden welpenkampen gehouden in gewone boerderijen van gemengde bedrijven, dus op de zandgronden. Die boerderijen hadden vaak een apart gebouw als koeienstal. Als in het voorjaar de koeien de wei ingingen, werd de stal helemaal schoongemaakt en was dan geschikt als slaapverblijf. Dat slapen gebeurde op juten strozakken van de groep of horde, die op de boerderij werden gevuld met stro. Absoluut niet met hooi, want dat ging broeien. Slaapzakken met rits zoals wij die nu kennen waren er nog nauwelijks of waren veel te duur. Nee, moeder kroop achter de Singer- of Pfaff- hand of trapnaaimachine en naaide van een oud laken een binnenslaapzak. Van oude wollen dekens en dekenspelden werd een buitenslaapzak geflanst. Samen met een oude kussensloop ging deze slaapuitrusting mee op kamp. Dit sliep opperbest.
Achter het boerenhuis kan zich heel goed zo'n stalgebouw bevinden; dit kunnen we niet zien.
De familie Mul had in de Mallemolen een smederij in een prachtig huis, dat nog bestaat. De smederij was op nr 73 en de bovenwoning op 71 om de hoek. Zie http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ncedSearch en http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ncedSearch.
Er waren drie generaties Hendrik Mul, die allen smid waren. In 1955 was Hendrik III 46 jaar, zoals Theo van Gijlswijk al heeft gevonden. Deze 3e brave man zal de kaart niet hebben verzonden, maar het is wel heel waarschijnlijk dat hij een zoon Hendrik IV had, die op kamp was.
Zulke kampen waren vrij primitief. Er werd een (veld)keuken geïmproviseerd en er ging een staf van vrijwilligsters mee die de maaltijden bereidde. Cor Bout-Hoogheid en Tiny kunnen heel goed tot die staf hebben behoord.
Op ansichtkaarten was men toen weinig mededeelzaam. “Gewandeld daar” kon al eigenlijk niet, want dan werd een ansichtkaart een briefkaart en moest er een postzegel van 7 cent op.
Cornelis Verseveldt behoorde tot een Haagse familie van ondernemers in diverse branches. Hij woonde zo dicht bij de familie Mul, dat zij elkaar ongetwijfeld gekend hebben. Als het inderdaad om padvinders gaat is de in 1914 opgerichte Archipelgroep de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Deze had haar groepshuis in de Hugo de Grootstraat 14. Zie http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ncedSearch. Padvinderij was in die tijd zeer veelbetekenend in Den Haag.
Het zou leuk zijn als Henk (Hendrik IV) nog leeft en we hem konden vinden. Wie weet, kan hij nog vertellen waar dit kamp is geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”