3160 woonhuis en kantoor met 3 dakkapellen van G. van der Stan Jr.?


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bedrijven die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3160 woonhuis en kantoor met 3 dakkapellen van G. van der Stan Jr.?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3160.jpg
3160a.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Reijerskoop 237 of Rozenlaan 32 in Boskoop?

Bericht door Peter Smaardijk »

Volgens het telefoonboek 1950: Fa. G. van der Stam Azn. (dat staat er volgens mij ook) op de Rozenlaan, en zonder "Fa." op Reijerskoop.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Gerardus van der Stam Adrianuszoon, geboren Boskoop 09-04-1865, trouwde Waddinxveen 10-08-1887 met Cornelia Uitenbroek. Deze Gerardus is overleden 06-01-1929.
Ik neem aan dat Peter Smaardijk de gevonden adressen uit de telefoongids van 1950 heeft. Toen was Gerardus al 20 jaar dood.
Deze Gerardus van der Stam Azn wordt ook als boomkweeker vermeld in de telefoongids van 1915 met als adres Reijerskoop 173 te Boskoop. De huisnummering was destijds absoluut anders dan nu. Aan de zuidzijde van het Reijerskoop waren geen huizen tussen Zuidwijk en Goudsche Rijweg.
In de telefoongids van 1915 staat bij enkele boomkweekers vermeld ‘kantoor’, wat een extra aanwijzing is dat we in Boskoop op het goede spoor zitten.
Misschien staat er toch Jr en niet Azn!
Nu had Gerardus van der Stam een zoon Gerardus Johan. Dus G. van der Stam Jr, geboren Boskoop 18-12-1900, getrouwd Boskoop 1926 met Johanna Maria van Gelderen en overleden Gouda 17-12-1976. Jonanna Maria van Gelderen overleed Boskoop 1945 en Gerardus Johan hertrouwde na 1947 met Jepkje van der Hoek.
Ik vermoed dat dit dus in Boskoop is en wel rond 1926-1930. Het huis op het zoekplaatje heeft in de loop der jaren belangrijke wijzigingen ondergaan. De dakkapellen zijn later aangebracht, evenals de kleine zijdeur.
Het huis lijkt sterk op http://boskoop.tv/Ansichtkaart/ansicht- ... 06-640.jpg. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er een vaarsloot met brug voor het huis lag.
In de telefoongids van 1950 stond mogelijk nog de oude naam van de firma.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

De firma heette eind 1939 nog Fa. G. van der Stam Azn., zie http://resources2.kb.nl/010015000/pdf/DDD_010018803.pdf. De firmanaam zal dan ook wel ongewijzigd gebleven zijn. Toen was het ook al een NV (http://resources3.kb.nl/011060000/pdf/DDD_011064481.pdf).
Sebas

Bericht door Sebas »

Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Boskoop, Zijde 31 of 33.

Bericht door Martin Snuverink »

Tissum! Perfect gevonden, Sebas! Alle maatverhoudingen kloppen precies. Alleen de ornamenten in de hanekammen zijn verdwenen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Boskoop, Zijde 31 of 33

Bericht door Arnold Tak »

een prachtig slot vaan een intensieve zoektocht. Peter, Martin en Sebas, ik dank jullie hartelijk voor jullie zoekwerk en gevonden oplossing. Het was geweldig om te zien hoe jullie het preciese doel hebben getroffen. De kaart zal een mooi plekje krijgen in een Boskoop-verzameling.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Niet alleen de ornamenten ontbreken, ook de muurijzers.
De detailering van het lijstwerk onder de dakgoot wijkt af.
De zijkanten van de dakkapel lijnen op streetview anders met de kozijnen beneden.
Waar is het linker huis dat op streetview te zien is?
Ik vermoed dat het zp mogelijk een pand ter lnker of rechter zijde is geweest.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Niet Boskoop, Zijde 31 of 33.

Bericht door Martin Snuverink »

Goed, die kritische blik van Theo. En ik te kort door de bocht. Er zijn ongelooflijke overeenkomsten, maar ook te grote verschillen. Zo is de voorgevel van het zoekplaatje van rijnsteentjes en van Zijde 31/33 van waalstenen. Boven de hanekammen zijn respectievelijk 6 steenlagen en 4 steenlagen, en direct erboven een koppenlaag en een strekkenlaag. Het zp heeft kruispannen (niet origineel!) en de Zijde heeft holle pannen.
Kortom beide huizen zijn slechts van hetzelfde model of concept. We blijven in Boskoop, maar het plaatje is nog niet opgelost. Bedankt, Theo.
Sebas Meijwes

Bericht door Sebas Meijwes »

Never count your chickens before they have hatched. Goed gezien! We zoeken verder.
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven”