1613g steenfabriek Capelle of Nieuwerkerk a/d IJssel


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van bedrijven die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1613g steenfabriek Capelle of Nieuwerkerk a/d IJssel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
de eigenaar, gast op deze site, heeft mij gevraagd de navolgende vraag aan u voor te leggen:
is dit een steenfabriek in Capelle aan den IJssel of in Nieuwerkerk aan den IJssel?
de 5e man van rechts is Wim Terlouw
Bijlagen
1613g.jpg
1613g.jpg (240.26 KiB) 1577 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Is de foto te dateren?
Willem Terlouw en zijn vrouw Pietertje van Vlijmen woonden in 1894 en 1917 en waarschijnlijk ook daartussen in Capelle a/d IJssel, zodat Capelle waarschijnlijker is dan Nieuwerkerk (Klein Hitland). Er waren rond kort na 1900 langs de Hollandse IJssel nog 5 steenfabrieken over. De foto is in ieder geval van na de invoering van de Woningwet van 1901, want vanaf toen waren gele ijsselsteentjes verboden en die zie hier niet meer.
Volgens http://www.neha.nl/struve/ waren er in 1890 in Capelle drie steenfabrieken, alle aan de Hooge Zeedijk (nu Dorpsstraat geheten): C. de Boer (25 mensen), C. de Boer (6 mensen) en G.W. Lans (49 mensen).
De steenfabriek van Hoogendijk en Lans stond tot 1909 bij de hoek van de Raadhuisstraat en de Plantsoenstraat. Sindsdien is er een arbeiderswijkje.
In Nieuwerkerk was er Mijnlieff (39 mensen). Op de foto tel ik 37 mensen; dit zou een beetje pleiten voor Mijnlieff (Klein Hitland).
Het Streekarchief Midden Holland in Gouda heeft een archief van Klein Hitland en weet vast meer.
De schaarse beelden plus wat er nog over is van Klein Hitland en de herinnering aan een bezoek daar roepen bij mij geen herkenning op.
Ik pleit dus voor Capelle, maar dan moet de foto van vóór 1909 zijn.
Misschien is er nog nadere info te vinden in : J. Bakker, D.W. Hoogendijk, C.C.J. Lans, De steenbakkerijen, in: Historische Encyclopedie Krimpenerwaard 3 (1979) nr. 2, blz. 49-70.
Zie ook: http://www.groenehartarchieven.nl/thema ... che-ijssel.
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijven”