2896g JB woonhuis en achtergelegen boerderij

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2896g JB woonhuis en achtergelegen boerderij

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
2896g.jpg
2896ga.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie van Rick Bos 14 mei 2013

Bericht door Arnold Tak »

Dag Arnold,

Ik puzzel al een poosje met zoekplaatje ‘ 2896g JB woonhuis en achtergelegen boerderij ’.
De situatie op het zoekplaatje (de stand van de boerderijen ten opzichte van elkaar) kwam mij direct bekend voor, maar het vinden van overtuigend bewijsmateriaal blijkt een zoekplaatje op zich.

In de bijlagen enige foto’s die mij zelf tot de overtuiging hebben gebracht dat het om de Hefswalsterweg in Uithuizermeeden moet gaan:
Een foto vanaf de Oudedijksterweg Uithuizermeeden richting de Hefswalsterweg (situatie november 2012).
En foto’s van de beide boerderijen uit het boerderijenboek “Uithuizermeeden” (uit 1979)

Met vriendelijke groet,

Rick Bos.

mijn vraag: second opinion .... zit Rick geramd?
Bijlagen
Hefswalsterweg 28.jpg
Hefswalsterweg 43.jpg
Hefswalsterweg Uithuizermeeden.jpg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Ik denk het wel.

De boerderij rechts mist alleen de schoorsteenplaten, en dat is vreemd want de foto is oud genoeg.
Maar goed, misschien waren die tijdelijk verwijderd?
Ik meen wel het balkon te kunnen zien, en je ziet ook dat de schoorstenen uit een breed onderdeel en daarop een wat smaller bovendeel bestaan.
Bij andere, soortgelijke boerderijen is er vaak geen balkon en/of bestaan de schoorstenen uit één deel.

Het rechterdeel van de schuur van het linkerhuis is uiteraard er later bijgebouwd en het kookhuis zal zijn afgebroken.
Dat is goed te verklaren.

Al met al lijkt me de situatie behoorlijk specifiek: één boerderij met de achterkant naar de weg, de andere met de voorkant aan de overkant van de weg.
De tussenliggende weg is op het ZP duidelijk te herkennen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Uithuizermeeden, Hefswalsterweg

Bericht door Arnold Tak »

Rick, nu blijkt hoe knap je oplossing is. Er is inderdaad nog wel het een en ander gesleuteld aan de situatie zoals getoond op het zp. Des te meer verdient je vondst daarom bewondering. Heel goed. Mede namens mijn gast zeg ik dan ook heel graag: bedankt.
Gerrit
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: za dec 21, 2013 1:47 pm

Bericht door Gerrit »

Erg interessant om te lezen. Dit wordt onze toekomstig woonhuis (dwars voorhuis, met de achterzijde naar de straat).
Wij zijn erg benieuwd hoe oud de ansichtkaarten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”