1696g spoorbrug

Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

volgens mij is de spoorbrug een draaibrug voor doorgang voor de scheepvaart
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Als ik de loc probeer te herkennen denk ik aan een NS 5501-5555 met gesloten dombekleding en verhoogde kolenbak, mogelijk gevolgd door een E 4001-4075 herkenbaar aan het in vieren gedeelde raampje gevolgd door de schuifdeur. De verhoogde kolenbakken aan de loc zijn in 1932 aangebracht, hetgeen mogelijk meteen de foto dateert. Zo'n locomotief 5500 is een 12,5 meter lang. Als de brug een vaste brug is, de linkerzijde is niet goed herkenbaar, komen we op een 30 à 35 meter voor de totale brug. Mede door de constructie van de brug, de zwaarste versteviging in het midden, lijkt me het zichtbare deel de hele brug te zijn.
Gezien de toenmalige inzet van de 5500 denk ik toch aan Groningen, de enkelsporige lijn Groningen - Nieuwe Schans c.q. Stadkanaal.
Het zou dan de brug over de Oostermoersche Vaart kunnen zijn met op de achtergrond de scheepswerf bij Waterhuizen.
Echter op webklik.nl staat een foto van een veel lagere spoordijk bij Waterhuizen. Het is mij niet bekend of elders in deze regio de spoordijk een dergelijke hoogte heeft.

Gerrit Ekkel
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Aanvullend op mijn vorige reactie is de brug over het Drentsche Diep (of Oostermoerse Vaart) volgens de Scheepvaartgegevens uit 1951 een vaste brug met een doorvaarthoogte van 3,00 meter. Dit zou kunnen kloppen met de hoogte boven het water. Volgens dezelfde gegevens is de doorvaartwijdte 8,00 meter. Gezien de afmetingen en de onderlinge afstand van de remmingwerken onder de brug is dit zeer wel mogelijk, dit allemaal in relatie tot een locomotief van een 12 meter. De Wateralmanak 2004 van de ANWB geeft nog steeds dezelfde doorvaartmogelijkheden.
Volgens de stafkaart van 1972-1986 is de spoordijk 3,20 m boven nap en het omringende land 0,2 m boven nap.


Gerrit Ekkel
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Niet Waterhuizen

Bericht door Martin Snuverink »

De door Gerrit Ekkel bedoelde spoorbrug over de Oostermoersche Vaart (=Drentsche Diep) kan het niet zijn, omdat
1) de vaart al vóór1908 was omgelegd om tot een loodrechte kruising te komen;
2) de brug op het zp een overspanning van 25 - 30 meter heeft;
3) de huidige dubbelsporige brug een driegatenbrug is van ruim 30 meter lengte (zie http://www.beeldbankgroningen.nl/beeldb ... erhuizen);
4) de doorvaarthoogte op het zp zeker 5 meter is;
5) het Winschoterdiep (=Schuitendiep) destijds een vrij smalle trekvaart was die in geen verhouding staat tot het brede water op het zp (zie http://www.beeldbankgroningen.nl/beeldb ... erhuizen);
6) scheepswerf Pattje destijds nog geen coasters bouwde en geen torenkraan had; men bouwde wel bijv. luxemotors.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Op de achtergrond ontwaar ik een 10kV spanningsmast die naw bedoeld is voor het kruisen van een rivier.
Opvalland is dat thv Bijland er een dergelijke kruising was.
Zie hier op de VDEN netkaart van 31-12-1924 (onder en inzoomen).
http://www.hoogspanningsnet.com/netkaar ... rten/30-2/

De brug over het Bijland kanaal was echter geen spoorbrug.
Ook het uitzicht op een scheepswerf lijkt me niet helemaal logisch.
http://goo.gl/maps/ABYbL
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ziet er uit als deze brug: http://spoornoord.webklik.nl/page/http- ... r-nols-add (een na laatste foto). Dat zou dan de brug over het Damsterdiep in de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl moeten zijn (bij Delfzijl).
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Spoorbrug ter hoogte van de huidige Syndicuslaan, Delfzijl

Bericht door Peter Smaardijk »

De kraan is van de werf Sander/Niestern tussen het Afwateringskanaal en het Eemskanaal: http://beeldbankgroningen.nl/beelden/de ... 92f011335c
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bij Delfzijl, brug over het Damsterdiep in de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl

Bericht door Arnold Tak »

Peter, nadat een college van 5 geleerden zich uitgebreid heeft verdiept in dit zp-tje, kom jij uiteindelijk met de oplossing. Ik ben toch zo benieuwd hoe de andere fervente zoekers hiermee omgaan en op reageren. Als je kijkt hoe Martin en Sjoerd alles uit de kast haalden. Natuurlijk moeten de inspanningen van Gerrit, Paul en Allard ook worden gememoreerd. Dit zp-tje bleek een moeilijke en energie vretende klus. Maar hij is nu geklaard! Graag dank ik jullie allen, mede namens mijn gast.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Graag heroverweging na sterke twijfel over de juistheid van de oplossing

Bericht door Martin Snuverink »

Nooit geweten dat dit plaatje was opgelost!
De brug op de getuigefoto die Peter Smaardijk heel knap heeft gevonden lijkt als twee druppels water op de brug van het zoekplaatje. Maar als ik de spoorbrug met de omgeving van het zoekplaatje vergelijk met de topokaart van rond 1920, klopt er volgens mij een heleboel niet, zoals de richting en de breedte van het water en de plaats van de scheepswerf. De werf van de gebr. Sander stond aan de oostkant van het Afwateringskanaal tussen de Nieuwstadbrug en de zeedijk met gemaal en uitwateringssluis, in het zicht van de zeedijk. Op oude topokaarten aangeduid als Machinefabriek. Dit is niet te rijmen met de spoorbrug over het Damsterdiep. Overigens, de werfkraan gelijkt mooi, maar er waren er meer van.
Op de topokaart kruist de spoorbrug het Damsterdiep loodrecht, terwijl op het zp de spoorbrug het water schuin kruist dan wel de rivier voorbij de brug een scherpe bocht naar rechts maakt om vervolgens weer redelijk rechtdoor te gaan. Verder zie ik op de getuigefoto onder de brug door een huis op korte afstand. Op de topokaarten is hiervan niets terug te vinden.

Graag heroverweging van de oplossing en a.u.b.een berichtje aan Peter Smaardijk en Sjoerd Eeftens.
Arnold, bij voorbaat dank, Martin
Zie ook: http://www.railtrash.net/images/Zuidbro ... _2660.html
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hoi Martin,

Inderdaad klopt mijn bewijsfoto van de kraan niet. Die staat nl. waar je zegt dat hij staat. Maar voor de rest ben ik wel overtuigd van de oplossing.

1. Het water maakt volgens mij helemaal geen bocht. Achter het verre remmingswerk zie ik duidelijk een (zeer lage) wallekant. We kijken dus over het land naar de werf.
2. De bewijsfoto van de brug zelf is volgens mij vanaf de andere kant genomen.
3. De werf is dan aan het nog bestaande insteekhaventje net ten noorden van de Hogelandsterweg, westelijk van de Karwei.

Bijgevoegd hoe ik denk dat de kijkrichting is.


Edit:
Ik heb intussen bewijs gevonden dat het haventje wat ik bedoel in ieder geval ook bij werf Niestern hoorde. Hier (http://dhost.info/ouddelfzijl/haven%20e ... g%202.html) wordt het de reparatiehelling genoemd. De kraan in de verte is ook van Niestern, maar dan de locatie ten zuiden van de Hogelandsterweg. Die weg gaat uiterst rechts brug 15 over het Oude Eemskanaal op (de slagbomen zijn te zien). Referentiepunt is het nog bestaande pand hier: https://goo.gl/maps/RRYiePhRcNt.

Op oude topografische kaarten is slechts het haventje ten noorden van de Hogelandsterweg te zien. De zuidelijke haven met de aanduiding "Werf" zie ik op topotijdreis pas in 1962 verschijnen (de noordelijke haven vanaf 1934).
Bijlagen
Delfzijl.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”