1696g spoorbrug

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1696g spoorbrug

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart zonder zegel en totaal onleesbaar stempel
verzonden vanuit Nederland naar Luik
Bijlagen
1696g.jpg
1696g.jpg (114.37 KiB) 2275 keer bekeken
Niet geregistreerd

Stoomloc op brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Naar mijn idee niet in Nederland. Geen Nederlandse loc, geen Nederlands lokaalspoorbagagerijtuig. Dit materieel mocht het land van herkomst in de regel niet verlaten. Ik herken ook de brug niet.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Op de achtergrond zie ik een typische hijskraan van een grote scheepswerf. Verder ook wat havenactiviteiten. Laaglandgebied, dus waarschijnlijk dicht bij zee. We kijken naar het oosten. Ik vermoed dat de spoorbrug over een zijrivier of zijkanaal gaat, waar scheepvaart van betekenis voorkwam, hoewel de vaste brug naar schatting een doorvaarthoogte van slecht 6 meter had.
Afgezien van het op gezag van Sjoerd niet-Nederlandse rollend materieel kan me in Nederland geen plek voor deze combinatie voorstellen. Ook niet in België en al helemaal niet in Luik.
Ik denk aan Noord-Duitsland, bijv. Bremen e.o.
Niet geregistreerd

Spoorbrug

Bericht door Niet geregistreerd »

Noord-Duitsland kan; ik beperkt me tot Nederland, dus ik durf er weinig zekers over te zeggen.
Gezien het ontbreken van windleiplaten aan weerszijden van de ketel van de stoomloc, denk ik zelf eerder aan België. De rangeerlocs in Duitsland hadden ze ook niet, maar in Nederland en België ontbraken ze bij vrijwel alle stoomlocs, ook bij de treinlocs. Ook mis ik het silhouet van de koperen lantaarn links op de bufferbalk van de loc. In Duitsland hadden de locs, ook overdag, net als in Nederland twee lantaarns op de bufferbalk die overdag veelal niet brandden; dat oliepitje zag je dan toch niet. In België echter hadden de locs één lantaarn midden op of boven de rookkastdeur aan de voorzijde van de ketel. Dat silhouet zie ik ook niet, maar we zien de loc ook niet van voren en er zijn veel foto's bekend met ontbrekende lantaarn omdat die er pas op ging als de duisternis intrad. Ook de bagagewagen heeft Belgische kenmerken zoals het raampje met spijltjes en vier ruitjes. Het is geen materieel van de voormalige GT (Gent - Terneuzen) of MT (Mechelen - Terneuzen) dus daar hoeven we niet te kijken. De bruggen over het Kanaal vGnT zagen er in alle stadia anders uit.
Dit betreft zoals al eerder gesteld een lokaalspoorweg, gezien de relatief lichte onderbouw en het lichte materieel. Het is mogelijk dat er aan de linkerzijde buiten beeld een beweegbare brug ligt.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Aan een BB links had ik ook gedacht, maar gezien de begroeiing of biezen onwaarschijnlijk gevonden.
Goed, dus zoeken in België. Waar waren in België grote scheepswerven aan groot water?
Sjoerd, heb je enig idee over de datering?
Niet geregistreerd

stoomloc op brug

Bericht door Niet geregistreerd »

In Nederland was dit soort materieel in de gewone dienst toch rond 1930 wel uitgestorven omdat de dienst hetzij gestaakt was, hetzij zodanig van belang geworden dat zwaarder materieel gebruikt werd. In België, Ierland en Engeland en ook wel plaatselijk in Duitsland zag je het tot in de Tweede Wereldoorlog. Daarna alleen nog in Ierland en Engeland op de branche lines.
Nogmaals: ik heb geen exacte gegevens over andere landen dan Nederland. Aan een nadere datering op grond van de spoorwegkenmerken wil ik me niet wagen.
Niet geregistreerd

stoomloc op brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Ik zie nu dat ik ondanks de eerder genoemde conclusies over de brug en het materieel toch nog een mogelijkheid moet openhouden in Nederland.
De HSM bezat de stoomlocs 701 -724 en 725 - 755, de latere NS 5500. Op internet is er nogal wat over te vinden: zoeken op: NS 5500. Hoewel het silhouet op het ZP er niet geheel aan voldoet, zou het één van de vele uitvoeringsvarianten van de laatste door Werkspoor gebouwde locs kunnen zijn. De bagagewagen kan verbouwd zijn en daardoor minder herkenbaar uit de fabrieksfoto's. De locs hadden de bijnaam Kop en Kontje omdat ze achteruit rijdend evengoed bruikbaar waren en dus niet op de draaischijf hoefden.
Ze reden op de HSM lokaallijnen in het oosten des lands (GOLS), rond Haarlem, Hoorn, Amsterdam, Den Helder, Rotterdam - Hoek van Holland, Zutphen en op de Haarlemmermeerlijnen en de ZHESM. Later in de NS tijd kwamen ze minder in Noord-Holland maar weer wel rond Dordrecht, Oldenzaal, Nijmegen en Arnhem.
Dat legt weer mogelijkheden te over open in Nederland, ondanks het eerder gestelde voorbehoud.
Niet geregistreerd

stoomloc op brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Bedenk bij het zoeken dat het een lokaalspoorweg is. Vele huidige secundaire spoorwegen zijn aangelegd als hoofdspoorweg en hadden (hebben) een dubbelsporige onderbouw en dito bruggen, ook al lag (ligt) er enkelspoor.
Omdat het tijdstip van de foto niet duidelijk is, en hij uit de NS tijd kan zijn (indien Nederland!) kan het ook buiten HSM gebied zijn. De locs kwamen in de Haarlemmermeer, op de NOLS (Oost Overijssel, Drente, Groningen), op de GOLS (Achterhoek). Noord-Holland kent alleen dubbelspoor, de tramlijnen uitgezonderd, maar daar kwamen deze zware locs niet.
A.Roose
Junior Zoeker
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 16, 2009 10:47 pm
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Bericht door A.Roose »

Lijkt op de Lijn Tolkamer-Spijk-Elten-Emmerich. Deze lijn bestaat allang niet meer.
Zoek naar een foto van de locomotief.
Lijn ging voor een gedeelte over het water met een speciale treinboot waar rails op lagen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De reden om de suggestie van Alard Roose zeer serieus te nemen is de aanwezigheid van twee belangrijke scheepswerven in de nabijheid aan de Rijn: Scheepswerf de Hoop Lobith en de werf Bodewes Millingen. Beide werven heb in in 1984 bezocht in het kader van een brancheonderzoek.
Bij Griethausen (Pruisen) en de Schenkenschans zijn nog restanten van een spoorbrug over de Altrhein die bij eerste aanblik overeenkomt met die van het zoekplaatje.
Zie http://www.railtrash.fotopic.net/p36010766.html en volgende foto’s.
Behalve nog enige andere verschillen is het probleem dat de brugleggers in Griethausen maar 8 vakken tellen en op het zoekplaatje 10 vakken.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”