1157 winkel D. de Jonge, kruidenier en fietsenhandel

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1157 winkel D. de Jonge, kruidenier en fietsenhandel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart met gedeelde achterzijde
aan de gevel hangen emaille reclameborden van Sunlight, Edelweiss, Sneeuwwit [voor de was], Rona cacao maar ook voor Weil cycles en op de vensters geschilderde reclame voor Solo (margarine) en Bates banden en Dunlop banden
Jac. Bollegraf, Fotograaf, Boschstraat 33, Winschoten
Bijlagen
1157.jpg
1157.jpg (108.83 KiB) 1905 keer bekeken
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Stedum?

Bericht door Theo.B. »

In 1925 een naamsvermelding van D. de Jonge in een advertentie voor Brennabor rijwielen.
In Stedum veel nokken evenwijdig met de straat, net als op het zoekplaatje.
Nog niets kunnen vinden.
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 12%3Aa0089
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Inderdaad Stedum. Volgens mij is dit het nog bestaande huis Hoofdstraat 8 uit 1820, volledig van een nieuwe voorgevel voorzien, maar met exact dezelfde maatvoering. Aan het steensverband (voorheen kruisverband, nu staand verband), vooral aan details in de beëindiging van rijen en natuurlijk aan de ornamenten, is te zien dat de voorgevel niet origineel is.
Zie http://www.funda.nl/koop/stedum/huis-47 ... dstraat-8/ en streetview.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin, voor dit duidelijk nieuw begevelde pand heb ik met Streetview ook even stil gestaan.
Helaas bood de Beeldbank Groningen geen vergelijkend beeldmateriaal.

Wel heb ik nog gevonden een wijziging in het handelsregister betreffende rijwiel en schoenhandel D. de Jonge.
Kruideniersactiviteiten worden niet genoemd.

Hieruit blijkt dat D. de Jonge op twee adressen in het Hoofdstraat heeft gezeten.
Bijlagen
stedum.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ja, Theo, Derk de Jonge, die schoenmaker was toen hij in 1902 trouwde, kan van alles in Stedum hebben meegemaakt totdat hij daar in 1942, als kassier te boek staand, overleed, maar het gaat nu om het huis. Dit is met 100% zekerheid Hoofdstraat 8. De maten komen tot op de centimeter overeen en dit kan onmogelijk toeval zijn. Op het zoekplaatje staat een boom tegenover het huis. Dit kan ook heel goed kloppen, waant daar was en is nog steeds ruimte voor. Vergelijkend beeldmateriaal zou welkom zijn ,maar is niet nodig. Het is evident het zelfde huis. Van een huis met deze indeling en deze maten is er geen tweede.
Theo, jammer dat je van de wijziging in het handelsregister geen datum hebt gevonden of vermeld.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

In 1934 verkocht ons Derk naast rijwielen ook tabak en sigaren. Van alle markten thuis!
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin , het bericht komt uit de krant van 14-02-1931.

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 13%3Aa0297
dekoen
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo aug 05, 2012 8:10 pm

D. de Jonge

Bericht door dekoen »

hallo Alllen,

het gaat hier om mijn overgrootopa, Derk de Jonge, hij was inderdaad volgens de overleveringen fietsenmaker en woonde op de hoofdstraat 8
Zijn dochter (mijn oudtante) heeft hier tot aan haar dood altijd gewoond.

gr. Koen de Jonge

p.s. ik kwam hier omdat ik bezig ben met de nodige details te vullen in een stamboom over mijn familie!
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Stedum, Hoofdstraat 8

Bericht door Arnold Tak »

Nadat een aantal doorknede oplossers de juiste locatie hadden gevonden, maakte Koen de Jonge dan aan alle eventuele twijfel een einde. Prachtig dat we het nu 100% zeker weten. Martin had al zitten tellen en rekenen en was tot de conclusie gekomen dat het pand ingrijpend was verbouwd, maar dat het dan toch hetzelfde gebouw was. Ook Theo.B. en Jan Spoolder hebben er hun beste krachten weer aan gewijd. Iedereen natuurlijk bijzonder hartelijk bedankt voor dit fraaie resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”