2470g aanhef Rotterdam en poststempel 1903 SvW

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2470g aanhef Rotterdam en poststempel 1903 SvW

Bericht door Arnold Tak »

aanhef Rotterdam en poststempel 1903
Bijlagen
scannen0011.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Zomaar een idee. Het huis lijkt te staan onder aan de afrol van een niet zo hoge dijk en op zekere afstand ervan. Het maakt de indruk van een combinatie van buitenplaats en hereboerderij. De afzender uit Rotterdam doet me denken aan een van de buitenhuizen van havenbaronnen in het verdwenen lustoord Katendrecht dat aan de Maashaven ten prooi is gevallen. De Maashaven werd omstreeks 1900 gegraven. Rotterdam had Charlois/Katendrecht toen al geannexeerd. De buitenplaatsen lagen op minder dan 1000 m van de Veerdam.
De tekst van de kaart past dunkt me wel bij een internationaal opererende reder of havenbaron anno 1903. Het huis zou op de datum van het poststempel dan al niet meer hebben bestaan.
We zouden dan moeten zoeken aan de niet meer bestaande Koninklijke Straatweg ofwel Dordtsche Straatweg, dan wel aan de Katendrechtsche (Zee)dijk, in 1880 als Schulpweg genoteerd, daar waar nu de Maashaven is. Dus niet de Katendrechtse Lagedijk, want die bestaat nog. Ik weet overigens niet of dit deel van de Dordtsestraatweg een dijk was.
Hiervan is weinig of geen (prehistorisch Katendrechts) fotomateriaal beschikbaar.
Dit kan niet de buitenplaats Lommerrijk zijn geweest. Zie http://picasaweb.google.com/lh/photo/Nt ... waE-wCUieg.
Arnold, heb jij beelden van Katendrecht vóór 1900?
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie aan Martin

Bericht door Arnold Tak »

Martin, bedankt voor je uitvoerige inbreng. Wat mij wel opvalt zijn de schoorsteenplaten. Ik heb er op de een of andere manier nog geen Rotterdams gevoel bij.
Beeldmateriaal van huizen op het oude Katendrecht is nauwelijks te vinden en niet aanwezig in mijn verzameling. Ik heb wel een foto in een boek kunnen vinden zoals je ziet. De schulprand langs de dakgoot vertoont wel enige overeenkomst.
Bijlagen
katendrecht.jpg
Mathijs
Senior Zoeker
Berichten: 357
Lid geworden op: vr okt 22, 2021 8:04 am

Re: 2470g aanhef Rotterdam en poststempel 1903 SvW

Bericht door Mathijs »

Herenboerderij Het Hof te Ingen (Lens).

https://www.house-of-cards.nl/product/i ... 4-hc11278/
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 2470g Ingen, Herenboerderij Het Hof

Bericht door Arnold Tak »

Mathijs, mijn gast en ik vinden het heerlijk dat je de moeite neemt om deze geweldige nieuwe techniek los te laten op onze bulk zoekplaatjes. Ik begin nu zo langzamerhand te begrijpen dat deze met name werkt bij vrijstaande wat grotere panden. Ikzelf sta te popelen om er ook mee aan de slag te gaan, maar ben 06-loos. Wij danken je hartelijk voor het aandragen van de gevraagde lokatie.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”