2777g twee foto's van brand met tekst op achterzijde

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2777g twee foto's van brand met tekst op achterzijde

Bericht door Arnold Tak »

2 foto's 13,5 bij 8,5 cm.
achterop bovenste foto: boerderij aan de Beekweg
achterop de onderste foto: Garage tegenover Centrale
Bijlagen
2777.jpg
2777a.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Niet dat dit nou zo veel bijdraagt, maar ik zie vrij veel houtwerk en een hele hooizolder plus inhoud die niet zijn geteisterd door brand. Het lijkt mij dat de boel is ingestort. Oorlogsschade misschien?
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit is inderdaad geen brand, dat ziet er anders uit. Oorlogsschade zie ik er ook niet in, stormschade wel. Ik denk hierbij aan Borculo 1925, daar zijn veel soortgelijke foto's te vinden, maar deze heb ik er niet bij gezien.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Er is een Beekweg nabij Amsterdamscheveld, tussen Emmen, Erica en Oud-Schoonebeek. Hier was voor WO II een turfstrooiselcentrale en later ook een centrale/pompstation van de NAM, wellicht met een garage voor bedrijfsvoertuigen. Niets kunnen vinden over brand, storm of ander ongerief. Drents Archief en Streetview leverden niets op.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Een tornado was er ook op 1 juni 1927 bij Neede en omgeving en op 23 augustus 1950 op de Veluwe en op andere plaatsen.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De tweede foto is in een omgeving met overvloedig naaldhout. De eerste foto kan best ergens anders zijn gemaakt. Ook in Putten (Veluwe) en Venray (Merselo) is een Beekweg.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik denk dat oorlogsschade nog steeds tot de mogelijkheden behoort, een forse explosie kan een luchtdruk veroorzaken die dit soort verwoestingen kan veroorzaken, zonder dat er brand uitbreekt. Merselo is dan een kansrijke lokatie, in 1944 is hier in de buurt zwaar gevochten.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Oud-Schoonebeek?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In oktober 1952 was er een windhoos op de kruising Beekweg-Schoonebeekskanaal te Oud-Schoonebeek.

Zie de voorpagina van het Utrechts Nieuwsblad van 25 oktober 1952.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... /1952/1025
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Heel goed mogelijk! Zie http://resources3.kb.nl/010675000/pdf/DDD_010676999.pdf

Edit: zelfs zeer waarschijnlijk. In de krant hierboven is sprake van de garage van de N.V. Turfstrooiselfabriek Griendtsveen.

Jan Spoolder zat dus al goed.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

wat aanvullende info over beide foto's

Bericht door Arnold Tak »

beide foto's hebben hetzelfde formaat en dezelfde papierkwaliteit. Het handschrift op beide is identiek. De veronderstelling dat de foto's zo ongeveer dezelfde lokatie in beeld brengen is dus gewettigd.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Drenthe”