2342g Zijlstra winkel kruidenierswaren

ronnie
Junior Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 5:18 pm

Bericht door ronnie »

In Deventer waren twee winkels van Zijlstra, Korte Bisscopstraat 16 en Zwolscheweg 41.
Heb de foto's van archief Deventer vergeleken met het zoekplaatje, maar
bij mijn weten is dit zoekplaatje niet in Deventer gemaakt.
(De winkelpand, korte Bisschopstraat heeft wel een gang aan de rechter kant).
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Met blijdschap geven wij kennis ...

Bericht door jan spoolder »

... van de vondst van Zijlstra Coevorden, aan de Bentheimerstraat 3.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Bentheimerstraat 3 Coevorden.

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Gefeliciteerd Jan,
en op deze site het visuele plaatje.
http://www.pietdegruyter.nl/coevorden.htm
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Wat had ik graag, mede namens Theo B en vooral Elisa, zelf het verhaal geplaatst van hoe deze oplossing tot stand is gekomen. Hoeveel moeite het heeft gekost en hoeveel (honderden!) uren we er in hebben gestoken. Ook het bewijsplaatje (met link) dat Elisa vanavond na zoveel moeite vond, had ik graag namens haar geplaatst.

Theo van G., bedankt. Voor je bijdrage.






In april 2011 hebben Elisa, Theo B. en ik de koppen bij elkaar gestoken en de aanvankelijk 27 adressen verdeeld. Na onderzoek van krantenarchieven, adres- en telefoonboeken bleken er ruim 90 filialen geweest te zijn met zo'n 120 adressen. Die hebben we stuk voor stuk nageplozen, in een aantal gevallen zelfs opgezocht, totdat er ongeveer 10 kanshebbers of nog onbekende locaties overbleven. Dit was een hels karwei dat we door de prettige samenwerking hebben geklaard. Herhaaldelijk onderzoek van het Zijlstra-archief in den Bosch (door Elisa) en bezoek ter plekke aan onbekende filialen wezen uiteindelijk op Drachten (Zuiderbuurt 32) maar op basis van details viel deze hoopvolle locatie toch af. Juist toen we de hoop bijna wilden opgeven kwam de onvermoeibare Elisa met de bijgaande oplossing. Het filiaal in Coevorden (Bentheimerstraat 3) is bijna een kopie van dat in Drachten.

Ik hoop dat de inzender van dit (gast)plaatje de oplossing op waarde weet te schatten. De verslagen van ons onderzoek gaan naar het archief van De Gruijter in Den Bosch.
Bijlagen
Zijlstra Coevorden.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Coevorden, Bentheimerstraat 3

Bericht door jan spoolder »

In april 2011 hebben Elisa, Theo B. en ik de koppen bij elkaar gestoken en de aanvankelijk 27 adressen verdeeld. Na onderzoek van krantenarchieven, adres- en telefoonboeken bleken er ruim 90 filialen geweest te zijn met zo'n 120 adressen. Die hebben we stuk voor stuk nageplozen, in een aantal gevallen zelfs opgezocht, totdat er ongeveer 10 kanshebbers of nog onbekende locaties overbleven. Dit was een hels karwei dat we door de prettige samenwerking hebben geklaard. Herhaaldelijk onderzoek van het Zijlstra-archief in den Bosch (door Elisa) en bezoek ter plekke aan onbekende filialen wezen uiteindelijk op Drachten (Zuiderbuurt 32) maar op basis van details viel deze hoopvolle locatie toch af. Juist toen we de hoop bijna wilden opgeven kwam de onvermoeibare Elisa met de bijgaande oplossing. Het filiaal in Coevorden (Bentheimerstraat 3) is bijna een kopie van dat in Drachten.

http://www.pietdegruyter.nl/coevorden.htm
Bijlagen
Zijlstra Coevorden.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

het is de Webmaster mogelijk ontgaan, maar ik denk dat deze oplossing nu ook wel bij de opgeloste plaatjes mag :)
Arnold Tak
Berichten: 17230
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Coevorden, Bentheimerstraat 3

Bericht door Arnold Tak »

natuurlijk heb ik deze oplossing al een tijdje geleden opgemerkt. Misschien heb ik de indruk gewekt als dat ik er niet blij mee zou zijn of dat ik niet geïnteresseerd zou zijn. Niets is minder waar. Ik wou er juist bijzondere aandacht aan besteden, omdat ik heel goed onderken hoe bijzonder deze oplossing is. Zoveel werk dat er zelfs een soort werkgroep voor aan het werk is gegaan: Elisa, Jan Spoolder -die het initiatief daartoe nam- en Theo.B. Dat jullie trots zijn op het behaalde resultaat kan ik begrijpen. En dat jullie dat dan ook snel gepubliceerd willen zien ook. Dan is het natuurlijk teleurstellend dat jullie niet terugzien. Omdat het niet zo maar een oplossing is, heb ik van mijn kant er iets heel moois van willen maken en het daardoor uitgesteld. Had ik niet moeten doen. Normaliter ben ik wel spontaan, was ik dat ook deze keer maar geweest.
Blijft natuurlijk dat hier iets heel speciaals is verricht. Mijn welgemeende complimenten en waardering. Ronnie dank ik ook voor zijn inbreng.
Niet Geregistreerd

Hartstikke leuk

Bericht door Niet Geregistreerd »

Wat een leuke kaart en wat een leuke actie. Mijn opa heeft bij Zijlstra gewerkt en was "inspecteur" van de filialen. Hij zal dus vast ook eens bij het filiaal in Coevorden zijn geweest. Jacob Zijlstra was de oom van mijn opa en ik heb nog een mooie klok die door J. Zijlstra geschonken was bij het huwelijk van mijn opa en oma. Zijlstra is destijds al enkele kruidenierswinkel gestart door de moeder van mijn opa en haar broer Jacob.

Jaap van Goor
Niet Geregistreerd

Boerderijfiguren Zijlstra

Bericht door Niet Geregistreerd »

Beste Mensen,

Hoewel ik de nostalgische verhalen over de oude kruideniers boeiend vind, heb ik een vraag over een onderwerp dat er zijdelings mee te maken heeft. Mijn interesse is oud speelgoed. Onlangs kreeg ik van iemand een aantal 2-dimensionale figuren. Ze zijn van stevig karton of dun houten plaatmateriaal, variërend van ca 5 tot 10 cm hoog. Ze stellen boerderijdieren voor of mensen (o.a. kinderen). Ze zijn niet beschilderd maar beplakt met papier met behoorlijk gedetailleerde opdruk. Ze kunnen rechtop gezet worden door ze te plaatsen in een blokje hout met een groef. Dit blokje hout heeft meestal een stempel met de tekst 'ZIJLSTRA 75 Kruidenierswinkels'. Een search op internet heeft niets opgeleverd. Wel natuurlijk de kruideniersketen van Zijlstra gevonden. Uit de geschiedenis van dat bedrijf leidt ik af dat de figuren redelijk laat in het bestaan van Zijlstra zijn gemaakt (ik meen te hebben gevonden dat Zijlstra op het hoogtepunt 75 winkels had) dus ergens in de jaren 60 (?). Misschien zijn ze juist gemaakt ter ere van de opening van het 75e filiaal? Of waren het gangbare speeltjes die Zijlstra uitdeelde; een soort equivalent van Gruyters snoepje van de week?
Ik ben geïnteresserd in de geschiedenis van deze speeltjes. Kent iemand ze? Wat was de herkomst, waarom zijn ze gemaakt, gedurende welke jaren, werden ze verkocht of weggegeven, kon je ervoor sparen, welke firguren zijn ooit gemaakt, etc. etc. Ik zou een paar foto's kunnen uploaden, maar ik weet niet hoe.

Ben benieuwd naar een reactie!

Vroendelijke groet,
Marcel Wijnands
Niet Geregistreerd

Kruidenier

Bericht door Niet Geregistreerd »

Niet Geregistreerd schreef:Wat een leuke kaart en wat een leuke actie. Mijn opa heeft bij Zijlstra gewerkt en was "inspecteur" van de filialen. Hij zal dus vast ook eens bij het filiaal in Coevorden zijn geweest. Jacob Zijlstra was de oom van mijn opa en ik heb nog een mooie klok die door J. Zijlstra geschonken was bij het huwelijk van mijn opa en oma. Zijlstra is destijds al enkele kruidenierswinkel gestart door de moeder van mijn opa en haar broer Jacob.

Jaap van Goor
Nou Jaap

Dan mag je hier eens naar kijken

zie http://www.nostalgiekrant.nl/zijlstra_w ... elgoed.htm

Gr Jaap Zwart
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Drenthe”