3687 A la descente des voyageurs Achille Salau


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes uit het buitenland die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3687 A la descente des voyageurs Achille Salau

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart met zegel gestempeld Cassel
de geadresseerde woont ook in Cassel
uitgave Société Lumière, Lyon
Bijlagen
3687.jpeg
3687a.jpeg
3687b.jpeg
3687c.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik zou het niet logisch vinden als dit in Kassel is. Het stempel Cassel is volgens mij een aankomststempel, terwijl de kaart nog doorgestuurd moet worden naar Buisscheure (volgens het adres). In Kassel zelf hoeft de toevoeging "par Cassel" natuurlijk niet, daar weten ze Buisscheure te liggen. Het vertrekstempel is waarschijnlijk samen met de postzegel verwijderd.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik heb niet gevonden waar dit is. De achternaam Salau is vrij zeldzaam, maar kwam in ieder geval in Noord-Frankrijk voor. De cafénaam is een vrij algemene; in de buurt van Kassel heb ik 'm in ieder geval gevonden in Niepkerke (Nieppe), Wattrelos en Templeuve, waar ik het niet heb kunnen vinden (in het geval van Niepkerke is het sowieso moeilijk vanwege de grote oorlogsschade).

De geadresseerde is in ieder geval Edmond Kyts, geboren in 1838 in Linde, en in 1906 woonachtig in het buurtje La Briqueterie onder Buisscheure, zie http://tinyurl.com/o5uvy7z, blz 24. Dat was bij de T-splitsing van de route de Watten en de Popelier Straete.

Niet dat het verder bijdraagt tot de oplossing (alhoewel je nooit kunt weten)...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Een aardige mogelijkheid is Calais. Ik heb gevonden dat in 1893 een Achille Salau trouwt met een Séraphine Gourdin. Verder zijn er een aantal Salaus met cafés in de stad, bijv. in 1905, op verschillende adressen. Het meest kansrijk is 18, rue des Salines, dat zich waarschijnlijk bevond op de plek waar nu de rue des Salines en de rue Garibaldi elkaar net niet raken. Zie https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k ... /f279.item . Het bevindt zich aan de schaars bebouwde even kant van de straat, vlakbij de spoorlijn. Met een naam als deze verwacht ik het café bij het station. En dat is inderdaad in de buurt.

Maar visueel bewijs wordt lastig...
Plaats reactie

Terug naar “Buitenlands”