2879 straatje met volk, paard-en-wagen en vliegende hollander, wsch. Winkel

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2879 straatje met volk, paard-en-wagen en vliegende hollander, wsch. Winkel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op de donkere deur links bordje met 26
helemaal achteraan, in de andere straat, links van huif op de kar, SCHILDER...
rechts langs de rand van de kaart is nog juist een stukje van een lantaarnpaal te zien
klopt Winkel (N-H) en zo ja, welke straat zien we hier?
Bijlagen
2879.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik geloof er niks van dat dit in Winkel (NH) zou zijn. Middelgrote provinciestad met bovenwoningen, Utrecht zou kunnen vanwege de geknikte kap, al wijst de voet van de lantaarn daar niet op.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Hoi Arnold, boven de drie deuren zit ook een huisnummerbordje. Is dit af te lezen? Het ggaat er mij alleen maar om of hier de even nummers links of rechts zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reaxtie aan Martin

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ik heb de kaart nog even goed bekeken naar aanleiding van je vraag
volgens mij is het geen huisnummerbordje, maar geeft het iets anders aan
het is een rechtopstaand rechthoekig bordje met daarin een teken: van links boven naar rechts onder en dan een krul naar links
wat het betekent weet ik niet, ik ken het in ieder geval niet
ik heb er een tekeningetje van gemaakt
boven huisnr. 26 heb ik nog wel een oud huisnummer ontdekt: C3792
Bijlagen
2879a.jpg
2879b.jpg
2879c.jpg
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 756
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Een dergelijke vierkante voet van een lantaarnpaal is bekend uit Delft, Gouda, Woerden, Alkmaar, Vlissingen, Ouderkerk a/d IJssel, Arnhem.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Leiden

Bericht door Niet Geregistreerd »

Haha! Wim brengt me wel op een idee! In het rijtje van Wim ontbreekt Leiden. Leiden heeft behalve zijn eigenunieke Leidsche paal altijd al een allegaartje aan lantaarnpalen gehad. En daartoe behoort ook deze. Bij een ander zoekplaatje heb ik daar wel eens melding van gemaakt. Deze paal is voortreffelijk afgebeeld in 'Leiden verleden tijd' (een van de gele boekjes van De Slegte), pagina 100. Ik vreesde dat dit een hapax was, maar dat is nu gelogenstraft. Onmiskenbaar dezelfde voet en het stuk erboven.
Dit is dus Leiden. Nu wemelde het in Leiden van de hofjes en stegen, dus dat is zoeken naar een naald in een hooiberg. Helaas, streetview komt niet in deze stegen. Verder is er in veel stegen (ver)nieuwbouw gepleegd, en dat was wel nodig ook. De beeldbank van Leiden heeft veel foto’s, maar de meeste zijn nog niet gedigitaliseerd. De foto is waarschijnlijk in zuidelijke richting genomen. Ik schat de trefkans het grootst in het gebied tussen de Oude Rijn en de Oude Vest. Als niemand eruit komt en ik krijg de geest, dan zal ik die naald in de hooiberg gaan zoeken.
Niet Geregistreerd

Kan ook Gouda zijn. Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Zojuist ontdekte ik dat ook in het schaars verlichte Gouda dezelfde lantaarnpalen met vierkante voet voorkwamen. In 'Gouda rond de eeuwwisseling"(uitg. Elmar, Delft) staat op blz. 31 een foto van de Bleekerssingel met deze paal. En ook in Gouda komen zulke stegen voor die eindigen of beginnen met een T-kruising.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 2879 straatje met volk, paard-en-wagen en vliegende hollander, wsch. Winkel

Bericht door Arnold Tak »

nog wat detailopnames van dit in mijn ogen schitterende zoekplaatje
2879e.jpeg
2879f.jpeg
2879h.jpeg
2879h.jpeg
stadsgezicht met een huizenblok met 3 deuren naast elkaar
kinderen op schoenen en op klompen
kinderen op een vliegende hollander
ramen links en rechts met afgeronde bovenkanten
lijkt op een doodlopend straatje

het ziet ernaar uit dat de bebouwing links in 3 delen is gebouwd
ik zie een bouwnaad tussen het blok links (tot en met het raam naast de plantenbak) en vóór de poort met de 2 ramen erboven in het midden van de afbeelding met erboven de 3 dakkapellen
erachter nog een wat hoger pand
Henk Huls
Zoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: do feb 08, 2018 10:45 pm

Re: 2879 straatje met volk, paard-en-wagen en vliegende hollander, wsch. Winkel

Bericht door Henk Huls »

Dit is de Popelingstraat in Haarlem https://goo.gl/maps/fszcWUuYExkhA56u5
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 2879 Haarlem, Popelingstraat

Bericht door Arnold Tak »

Henk, ik heb alle mij bekende juichkreten geslaagd bij het lezen van jouw vondst. Wat maak je me hier blij mee. Dat je hebt weten te achterhalen ....
En dan te zien dat de hele santenkraam nog recht overeind staat. Martin, gelukkig kwam streetview dan toch in dit smalle straatje. Wat een boffie.
Dit zoekplaatje stond heel hoog genoteerd bij mij om hopelijk nog eens te worden opgelost en dan ineens, out off the blue, na bijna 10 jaar, komt daar jouw innig verwachte reactie. Dit zoekplaatje mag Herkansing dan verlaten.
Diverse plaatsen zijn langsgekomen aan de hand van de vorm van de lantaarnpaal, Haarlem stond daar niet bij.
Henk, ik ben je reuze dankbaar voor je geweldige hulp. GROTE klasse. Mijn dank gaat ook uit naar Wim en Martin, die zich eveneerns inspanden om deze puzzel tot een goed einde te brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”