0050 brand in hooimijt


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van branden die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0050 brand in hooimijt

Bericht door Arnold Tak »

\

fotograaf uit Amsterdam
op de voorgrond een stoombrandspuit
Bijlagen
0050a intro branden.JPG
0050a intro branden.JPG (153.6 KiB) 3301 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Welke fotograaf uit Amsterdam?

Bericht door Dennis »

Om welke fotograaf uit Amsterdam gaat het / eventueel adres?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Dennis,
ik heb de loep nog even voor je gezet op het zwakke/wat vage/slecht leesbare stempeltje van de fotograaf en met enige moeite kom ik op: Ch.?. Andersen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

wellicht kan de aanvullende informatie verder helpen:

Het buurtschap Binnenwijzend maakt evenals de dorpen Oosterblokker, Hoogkarspel en Westwoud deel uit van de gemeente Drechterland.
Eeuwen achtereen is dit gebied al met name bij de veehouders in gebruik. In dit middendeel van oostelijk West-Friesland ziet men de typische lintbebouwing met veelal rijk aandoende boerenplaatsen.

De boerderijen zijn getooid met fraai gesneden makelaars (boven de nok oprijzende topgevelversiering) en versierd met levensbomen in het bovenlicht van de voordeur en sierlijk gevormde dakspiegels. De dakspiegel is de uitsparing in het rieten dak. In Drechterland zijn de dakspiegels veelal gedekt met blauwe 'dure' pannen, waaraan rijkdom en dus macht van de boer kon worden afgelezen.

De lintbebouwing en de rieten daken vormen een extra risico bij brand. Zo werden in 1911 in Binnenwijzend negen boerderijen en de hervormde kerk in de as gelegd als gevolg van een theelichtje bij een open raam en een door de harde wind wapperend gordijn.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Buurtschap Binnenwijzend?

Bericht door Ingrid »

Arnold, jij noemt in je tweede bericht de buurtschap Binnenwijzend. Betekent dat dat de foto daar gemaakt is? (Staat dat ergens op de achterkant bv. ?) Of denk je dat dit specifieke gebied een goede optie is voor de oplossing van dit zoekplaatje?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, waar ik deze informatie 1 1/2 jaar geleden vandaan heb, weet ik niet meer. Het staat niet op de kaart. Maar gezien het feit dat de fotograaf uit Amsterdam komt, is zijn werkgebied Noord-Holland niet op voorhand af te wijzen. Ik denk dat ik bij toeval deze info onder ogen heb gekregen.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Een hooiberg (vier- of zesroeder) pal achter de boerderij met zadeldak is typisch voor het Hollandse veenweidelandschap en is niet West-Fries.
Binnenwijzend zou ik vergeten. Het hoge huis rechts intrigeert.
Bert van Bodegom

Beatrix

Bericht door Bert van Bodegom »

Helemaal met Martin eens: Dit is niet Westwoud en omgeving (West-Friesland), want daar staan stolpboerderijen en zit het hooi in de stolp. Er zit een fraaie makelaar op de boerderij van het ZP. Wijst dat op een bepaalde streek ?
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Vorige opmerking was van mij.

Zat vanavond op de website van Aviodrome (http://www.aviodrome.info) te kijken naar luchtfoto's van boerderijen en zag dat er op 10 mei 1935 een "boerderij in brand" stond in Gouda. (foto's nummer 014529zr en volgende; eventueel zoeken op "boerderij brand gouda"). Zo te zien staat echter niet de boerderij in brand, maar alleen de er achter gelegen hooiberg. Het zal toch niet deze hooiberg zijn ? De boerderij zou het kunnen zijn zo op het eerste gezicht.
Bert van Bodegom

Bericht door Bert van Bodegom »

Zie nu dat er op de boerderij van het ZP twee schoorstenen op het dak staan die ik op de luchtfoto niet zie, dus helaas niet de oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Branden”