4106 schillenboer in mogelijk Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Nee Martin, ik heb het niet afgewezen.
Van alle hierboven genoemde zoekopties, vind ik dit nog steeds de meest reeële.
Maar wel meen ik m.b.t. dit deel Hilledijk, vanaf de M.Steynstraat richting P. Krugerstraat, een objectief argument te hebben (rode pand in de bijlage), om deze locatie ernstig te betwijfelen. Subjectiever argument is: "Hiermee een inzicht op de bebouwing van A naar B".
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

In mijn hypothese zouden de huizen vooraan links de woningen Hilledijk 143 moeten zijn geweest. Hier stond een rij van 5 huizen genummerd 143-151. Dit moeten lage woningen zijn geweest. Dit is ook een beetje te zien op PBK 2850 uit 1907 (volgens Arnoud Voet 1902; wie zit ernaast?). Ze zijn door nieuwbouw vervangen in 1928.
Zie http://collecties.stadsarchief.rotterda ... EHOLDER%5D.
Rest nu de vraag of de huizen vooraan links lage huisjes kunnen zijn geweest. In ieder geval zijn het gespiegelde woningen, bepaald geen Rotterdamse bouwtraditie. Omdat bij de ovale (?) huisnummers een deurenpaar is te zien, concludeerde ik dat er bovenwoningen waren, wat niet rijmt met de lage huisjes. Daarom geloof ik toch dat we op het verkeerde spoor zitten, helaas. Misschien is het zelfs wel helemaal niet in Rotterdam. Het tweede blok rechts voorbij het diepliggende dijkhuisje, heeft erkers. Erkers vóór 1920 behoren niet tot de Rotterdamse bouwtraditie, behalve op stand (bijv. Maaskade, Rechthuisstraat/Katendrecht, Benthuizerstraat en af en toe boven een hoekwi nkel).
Aan de Zuidhoek stonden tot 1925 (misschien wel tot 1930) geen panden met drie of meer woonlagen boven de kruin van de dijk.
Na alle verwoede pogingen van Paul Blanken en mij hebben we geen passende plek in Rotterdam gevonden, reden waarom we misschien ook buiten Rotterdam moeten zoeken. Maar ik heb nog geen idee waar je elders huizen van 3 woonlagen aan een dijk kunt vinden, behalve in grote steden.
Is het wel zo zeker dat de huisnummerbordjes ovaal zijn?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik neem het kaartje van 1903 als uitgangspunt en neem aan dat de Hilledijk gezien van B naar A de juiste oplossing is.
De volgende tabel geeft de lotgevallen van de oneven zijde van de Hilledijk van 1905 tot 1910 weer tussen Riebeekstraat en Martinus Steijnstraat. De gegevens heb ik ontleend aan de adresboeken.

Huisnr. 1905 1906 1907 1908 1909 1910
Vanaf Riebeekstraat
115-123 permanent bebouwd
125 permanent bebouwd
127-131 permanent bebouwd
133 hofje onbewoond gesloopt vacant vacant vacant
135-139 vacant vacant nieuwbouw bewoond bewoond bewoond
141 hofje gesloopt nieuwbouw bewoond bewoond bewoond
143-145 vacant vacant vacant vacant nieuwbouw bewoond
147-151 permanent bebouwd
153-155 permanent bebouwd gesloopt
Tot Martinus Steijnstraat

Helaas komt de opmaak van de tabel niet over.

Conclusie:
De fotograaf stond voor het pand Hilledijk 149. De kavels 143-145 waren toen onbebouwd. De nummers 135-141 waren in aanbouw. Op de kaart van Gemeentewerken van 1910 (http://collecties.stadsarchief.rotterda ... /3277220/1) is de nieuwe situatie ingetekend.
In 1910 zijn er enkele huisnummerwijzigingen geweest, wat wel vaker voorkwam. De huisnummers 153 en 155 zijn verschoven naar het deel ten zuiden van de Martinus Steijnstraat en de oude panden met deze nummers zijn gesloopt. Verder werden zoals in R’dam gebruikelijk de huisnummertoevoegingen a en b ingevoerd.

Er is nog één zwakheid in het bewijs. Het half verzonken lage huisje aan de oostzijde (door Paul in rood aangegeven) staat op de kaart van 1903 en 1910 als dubbel pand aangegeven. Nu zijn tekenaars niet onfeilbaar. Maar een echte verklaring heb ik niet.
Toch ben ik ervan overtuigd dat dit de juiste oplossing is: Hilledijk tussen Martinus Steijnstraat en Riebeekstraat.
Het alternatief van de Zuidhoek is niet mogelijk, omdat daar destijds niet zulke hoge huizen hebben gestaan.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Helaas vond ik, nog een "zwakheid" voor een locatie op de Hilledijk.

Op deze website:
http://www.feijenoordsemeesters.nl/1_fe ... esters.htm
Zie de tekst (zoeken met ctrl-F): "Hiervoor moest deze dijk 120 meter naar het westen worden verlegd, zodat voldoende ruimte ontstond."

Indien het zp rond 1905 gemaakt werd én dit deel Hilledijk omstreeks 1875 verplaatst werd naar het westen dan zou de leeftijd van de pandjes op het zp ongeveer 30 jaar oud zijn.

Dit lijkt me niet logisch in relatie tot de duidelijk zichtbare rooilijnen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

@Paul, de verlegging van de Hilledijk rond 1875 betrof alleen het stukje vanaf de huidige knik tussen Riebeekstraat en Paul Krugerstraat tot de hoek met de Brede Hilledijk. Dit is juist niet het gedeelte tussen M. Steijnstraat en Riebeekstraat waar ik de plek van de foto-opname zoek.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”