4106 schillenboer in mogelijk Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een schillenboer had geen reden om zijn schillen in manden op te slaan.
Het gesorteerd vervoeren van produkten lijkt me wel logisch bij; aardappelboeren, voddenboeren en vuilophalers.

Heb je je loep nog in de buurt, Arnold?
Ik vraag me af of er iets af te leiden valt van de gevelplaat vlak onder de dakrand en op de hoek van het "pand rechts dat onder het straatniveau ligt"

Het "pand rechts dat onder het straatniveau ligt", geeft aan dat de dijk verhoogd is.
Ik constateer daarmee ook, dat het een belangrijke waterkering betreft in een gebied waar ten tijde van die verhoging, geen plannen waren voor nieuwe bebouwing in achterliggende polders. Voor grootschalige woningbouw lijkt me een dergelijke verhoging, onvoldoende om de veiligheid van veel nieuwe inwoners, substantieel te waarborgen.

Ik heb de indruk dat de Gemeente Rotterdam vrij consistent was, met het vaststellen van rooijlijnen.
Dit in tegenstelling tot geannexeerde gemeenten zoals Charlois of Delfshaven.

Op gedetailleerde platte gronden rond 1910, moet dit zp toch te traceren zijn op basis van: vooromschreven dijk en de onregelmatige voorgevelrooijlijnen?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie op vraag

Bericht door Arnold Tak »

Paul, de door jou genoemde rechthoekige plaat onder de dakrand geeft geen informatie prijs. Onder een loep is het net ondoorzichtige soep. Bij nadere beschouwing zie ik dat de paardenmenner op de bok gewichten heeft staan en als ik het goed zie, ligt achter de steen een weegschaal. Dus dan toch geen schillenboer, maar eerder een groentehandelaar. Dat komt dan weer in de richting van Pijper van Peter. Ja, het blijft een hoogst intrigerend plaatje.
Ik heb ergens een boekwerkje met daarin de beschrijvingen van de dijklichamen in en rond Rotterdam. Maar aangezien mijn boekenkasten uitpuilen van de boeken over Rotterdam, ik nog een paar honderd boeken overal heb opgestouwd en weggepropt, de aanwinsten van de afgelopen jaren, en ik daar niet bij kan en geen wegwijs in weet, kan ik dat boekje niet in handen krijgen. Uit mijn hoofd weet ik dat de Hofdijk en het Zwaanshals ten westen van de Rotte een belangrijk dijklichaam vormden, later onderbroken door het Noordplein. De Noordsingel liep ooit in een bocht over het Noordplein naar de Crooswijksesingel, maar is daar toen gedempt. Vandaar dat niet meer valt te zien dat Hofdijk en Zwaanshals een dijklichaam vormden. Hofdijk is het zeker niet. Ook in het Zwaanshals heb ik geen aansluiting kunnen vinden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Toch Hilledijk?

Bericht door Martin Snuverink »

Resumerend enkele feiten: Ovale huisnummers. Bebouwing van voor 1910. Smalle dijk met tweezijdige dichte stedelijke kruinbebouwing. Niet Schiedam. Wel Rotterdam. Zonder de geannexeerde gebieden van Overschie, Hillegersberg, Schiebroek, IJsselmonde en Pernis. Inclusief de geannexeerde gebieden van Delfshaven, Charlois, Katendrecht, Feijenoord en Kralingen. Geen lage binnendijken (Charloisse Lagedijk, Katendrechtse Lagedijk, Oudedijk en door Arnold genoemde zeer oude dijken.
Beschouwde dijken: Nesserdijk, Hilledijk, Grondherendijk, Zuidhoek, Strijensestraat.
In de volgende dijken lag een tramspoor, zodat deze afvallen: Schiedamsedijk, Havenstraat, Mathenessserdijk, Groene Hilledijk.

Na alles nog eens te hebben bekeken en omdat het toch érgens in Rotterdam moet zijn, kom ik weer terug op de Hilledijk, en wel het deel tussen Martinus Steijnstraat en Paul Krugerstraat, hoewel Paul daar niets in zag.
Op de plattegrond van 1900 (http://collecties.stadsarchief.rotterda ... a/710794/1) is te zien dat de Hilledijk toen tweezijdig vrij dicht bebouwd was met bebouwing tot aan de kruin van de dijk. Vooral aan de (N.O.) zijde van de Spoorweghaven (“Staatsterrein”) was de Hilledijk dicht bebouwd. Hiervan heb ik geen afbeeldingen gevonden. Thans is deze zijde onbebouwd en is de dijk op deltahoogte gebracht. De topokaarten geven het volgende beeld:
1880: beide zijden half bebouwd. Halfronde locomotiefloods was er al.
1896: iets verdere bebouwing
1901: verdere bebouwing ZW-zijde; stratenaanleg Afrikaanderbuurt
1910: bouw Afrikaanderbuurt
1920: Afrikaanderbuurt grotendeels gereed; weinig sloop aan de Hilledijk.
1930-1940: dijkhuizen aan NO-zijde gesloopt en dijk verbreed.
1960-1970: Alle zeedijken in R’dam-Zuid op deltahoogte gebracht.
De Hilledijk is een zeedijk (hoofdwaterkering) die deel uitmaakt van de dijkring Brielselaan – Maashaven OZ – Hillelaan – Brede Hilledijk – Hilledijk – 2e Rosestraat enz.

Aantal huizen aan de Hilledijk .(Er waren meer woningen)
Jaar WZ begin tot M. Steijnstraat OZ begin tot 2e Rosestraat
1900 18 >25
1910 20 35
1915 13 6
1920 10 7
1925 12 9
1930 12 9
1935 15 9
1939 Veel nieuwbouw 9

Huidige bebouwing relevant deel van de Hilledijk
Hilledijk nummer Stichtingsjaar Locatie/opm.
1-7 1981
101-105 1927
Riebeekstraat
109-123 1981 Oude panden gesloopt
125-133 1926 Volledig gerenoveerd, 3 hoog
135-141 1906 4 panden, 2 hoog met latere dakopbouw
143-151 1928 Volledig gerenoveerd
155 1985 hoekpand
Martinus Steijnstraat

Inderdaad staat er Pijper op de kar en volgens mij is de voorletter de J. Dan gaat het zeer waarschijnlijk om ene Jacob Pijper.
Ik heb gezocht in de gezinskaarten die in de digitale stamboom van het SAR zijn te vinden.
Jacob Pijper, geboren 1855 in Opperdoes (een aardappeldorp!), was ooit koopman in brandstoffen daarna molenaarsknecht en later tuinder in Kralingen.
Heeft op veel adressen gewoond, waaronder Korte Hillestraat 9 en Hillestraat 26 op Zuid, dichtbij de Hilledijk. Jacob is in 1910 in Rotterdam overleden (Kralingen was in 1895 geannexeerd). De eerste dochter is in 1893 in Kralingen geboren en de tweede in 1897 in R’dam. Dus in ieder geval woonde Jacob in 1893 en later in Kralingen.
Adressen:
1887: geen vermeldingen
1888: Langekade G147, molenaar
1889: idem
1900: idem
1891: geen vermelding
1892: Langekade G147, molenaar
1893: idem
1894: Langekade G149, molenaar
1895: idem
1896: idem
1897: idem
1898: Kralingse Kerklaan 89, particulier
1899: idem
1900: Hillestraat 24, koopman
1901: Jaffa, in aardappelen
1902: Adamshofstraat 1a , waterstoker
1904: Aegidiusstraat, waterstokerij
1908: idem
1909: Rozenburgstraat, mangelnering
1910: Polanenstraat, stalknecht
Nu veronderstel ik dat de man (heer met vlinderdasje) op de bok niet Jacob Pijper was, maar iemand aan wie Jacob zijn bespannen wagen had overgedaan, toen hij in 1900/1901 terugging naar Kralingen.
Onwaarschijnlijke kandidaten zijn.
Jacob Pijper, geboren 1881 te Kralingen was expeditieknecht, woonde Adamshofstraat 2a.
Jacob Pijper, geboren Kralingen 1892, groentekoopman, gewoond Beukelsdijk 157, Adrien Mildersstraat 57b, Doedesstraat 34a en 17b, Aelbrechtskade 44a.
Deze twee Japen vind ik onwaarschijnlijk.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De door Martin bijgevoegde "platte grond der Gemeente Rotterdam" uit 1900, kan nog geen bewijs vormen voor localisering.
Details zoals; voorgevelrooilijnen en kadastrale afbakeningen zijn niet voldoende zichtbaar.
Er zijn bovendien een aantal wezenlijke verschillen met plattegronden van na 1909.
Is er daardoor ook een stratenplan weergegeven op de plattegrond uit 1900, ondanks dat daar in de legenda geen aanwijzing voor is te vinden?
Het is goed mogelijk dat dijklichamen na 1909, zijn verdwenen door tot of over bestaande dijkkruinen verhogen van de omliggende poldergronden.
Dit bijvoorbeeld middels opspuiten, zoals eerder is aangetoond in de Varkenoordschepolder (spoorwegaanleg - Mallegat e.d.).
Daar heb ik in relatie tot dit zoekplaatje, geen bewijs voor kunnen vinden.
De ovale nummerplaten zijn ingevoerd in 1909, dus het zp. is gemaakt ná invoering ervan.
De tekst op de kar is op de correcte wijze afgedrukt, dus de opname kan niet gespiegeld zijn.
De mijnsinziens oudere en vrij geconcentreerde bebouwing op het zp., wijst nadrukkelijk op meer dan op een gehucht als Hillesluis.
Op basis van voorgaande, constateer ik m.b.t. de door Martin gesuggereerde locaties, als volgt.

Groene Hilledijk (nu voor een klein deel nog de Strijensestraat) - begin Hilledijk.
Op de plattegrond (1900) is er hier al geen dijklichaam meer, terwijl die later op het zp duidelijk wel aanwezig is (na 1909).
Zelfs op de oudere plattegrond, bevindt zich het dijklichaam in 1900 al 50-100 mtr. oostelijker.
Zie tracé stoomtram en het noordelijke deel van de huidige Beijerlandselaan.
Dus omliggende poldergronden verhoogd of niet, ik zie nog steeds geen reden tot verder zoeken op deze locatie.

Hilledijk 1.
De Hilledijk tussen de Putschelaan en Martinus Steynstraat valt grotendeels af, vanwege de gedeeltelijke afwezigheid van een dijklichaam en de aanwezigheid van de locomotievenloods.
Van het emplacement en de oude locomotieven loods met het destijds technisch hoogstaande draaiplateau, zijn relatief veel foto's.
Wellicht is er een foto beschikbaar met soort gelijke bebouwing op de achtergrond en waarvan dus de achterzijde van dit deel van de Hilledijk zichtbaar is.
Een locatie hier lijkt me mogelijk (alleen op het deel waar een dijklichaam is weergegeven).

Hilledijk 2.
Resteert vooral een locatie tussen de Martinus Steynstraat en de Paul Krugerstraat.
Gemakshalve heb ik een bijlage toegevoegd met het terplaatse ingezoomde deel van eerder genoemde plattegrond, uit 1900.
Het lijkt me redelijk te veronderstellen dat er een relatie is tussen de steigers met nieuwbouw aan de ZW-zijde van de Hilledijk.
Immers, nieuwbouw rond 1910 aan de tegenoverliggende of emplacement zijde, is onlogisch. Er werd al gesloopt of er waren tenminste al sloopplannen.
Op het zp kijken we dan dus de Hilledijk in, vanaf de Martinus Steijnstraat en richting Paul Krugerstraat.
"Het pand rechts dat onder het straatniveau ligt" bevindt zich dan aan de te slopen emplacement- of NO-zijde van de Hilledijk.
Een bevestiging hiervan vormt mogelijk de lichtval/schaduw, onder het paard.
De bebouwing vertoont echter geen overeenkomsten met de eerder gespecificeerde foto van het SAR uit 1907, van de "Hilledyk".
N.B. Persoonlijk vermoed ik dat de bomen op deze foto rechts, aansluiten op die van de lange rij bomen rond 1915-1940, aan de Groene Hilledijk.
https://goo.gl/maps/RGXBB.
De door Arnold genoemde "ronde luchtroosters links" zouden bij een dijkverhoging kunnen zijn gewijzigd (zie drempel voordeur). Wellicht is e.e.a. te veriefiëeren, op basis van het bouwjaar van dit pand.
Echter, indien het pand dat in de steigers staat op het zp, inderdaad de nog bestaande bebouwing betreft, bevindt zich die nu eveneens niet aan of op een dijklichaam (zie huidige dijk rechts in het resultaat van de googlemaps-link).
Vanwege eerder vermoedde verhoging van omliggende poldergronden, toch een zeer reeele locatie.

Nesserdijk.
Op deze plattegrond is ook de Nesserdijk waar te nemen (uiterst rechts-midden).
De intensiteit en wijze van bebouwing lijken me niet te stroken, met die van de bebouwing op het zp.
Verder heb ik geen reden om deze locatie af te wijzen.

Zuidhoek en Grondherendijk.
Een door mij genoemde locatie aan de Zuidhoek wordt inmiddels behalve door ondergetekende zelf, ook door Arnold betwijfeld.
In de periode 1910-1920 zijn relatief veel foto's te vinden.
O.a. vanaf pagina 9 alhier: https://www.flickr.com/photos/mmmout/se ... 998/page9/
In aansluiting op mijn betoog voor de genoemde locatie aan de Zuidhoek heb ik vernomen van een overleveraar, dat na WOII in "Het pand rechts dat onder het straatniveau ligt" ene Lage(n)dijk sr. zou hebben gewoond. Deze familie zou een soort zandopslag hebben gehad, op de hoek Zuidhoek/van Blommesteynweg. Mogelijk betrof het de eigenaar van één van de vele aannemers in het oude Charlois.
Ik heb daar geen bewijs van kunnen vinden, in oude adres/telefoonboeken.
Een locatie mogelijkheid blijft wat mij betreft, hier bestaan.

Diversen.
Ik vraag me af waarom dit zp, juist hier is gemaakt.
De foto lijkt me te zijn gemaakt door een ervaren fotograaf.
Onderwerp is overduidelijk: paard/kar met bestuurder. Er zijn geen andere mensen op straat zichtbaar.
Is dit in scene gezet, voor reclame doeleinden?
Mogelijk is er nog een andere manier, om vast te stellen wie de fotograaf van deze opname was.
Ook mij lijkt de kans klein, dat de meest aannemelijke Jacob Pijper, als bestuurder op de bok van de kar zit.
Immers: geboren in 1855, in 1909 dus al 54 jaar en bovendien in 1910 overleden.
De opname moet dan onwaarschijnlijkerwijs, gemaakt zijn tussen het invoeren van de ovaaltjes (1909) en zijn overlijden (1910).
De bestuurder lijkt me aanmerkelijk jonger.
Bovendien leken mensen zeker in zware beroepen in de periode dat de opname werd gemaakt, ouder dan dat ze waren.
Echter wie de eigenaar van de kar is, lijkt me niet direct bijdragen aan een oplossing.
Indien toch, bij mijn weten waren er al een soort kentekens in gebruik voor karren.
Dan moet er ook een beheersinstrument zijn geweest. Een soort database dus, waarin J.Pijper zou kunnen voorkomen.
Een dergelijke database in Rotterdam, ben ik zelf echter nimmer tegengekomen.
Bijlagen
4106ax.jpg
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

4106 schilleboer

Bericht door harm kramer »

ik heb met veel interesse de suggesties gelezen over dit interessante zoekplaatje, maar ik wil ook mijn idee hier aan geven. achter de groente wagen worden volgens mij nieuwe woningen (de uitspringende woningen) gebouwd, er staan steiger palen met bulsems (dwarshouten) . dan zou dit mogelijk toch de Hilledijk kunnen zijn tussen de Putselaan en de Slaghekstraat op de achtergrond naast deze bouw zijn cotouren zichtbaar van een gebouw met een vierkante schoorsteen, dit pand zou dan op de hoek van de Putselaan en de Hilledijk staan met rechts de locomotieven loods.Op de plattegrond van de gemeente van 1900 staat tegenover deze loods aan de 2e Rosestraat bij het stoomgemaal Varkenoord een buurtje met oude huizen/huisjes aan de toen nog genoemde Groen Hilledijk , dat zouden de woningen kunnen zijn op de rechtse zijde van het zoekplaatje deze woningen zijn gesloopt en daar voor is het huizenblok Hilledijk-2e Rosestraat-Beijerlandselaan in de plaats gekomen met een bredere nu nog bestaande Hilledijk , de woningen links van de groenteman zouden gesloopt zijn ,en nieuwe huizen met de rooilijn gelijk aan de nieuwbouw gebouwd richting Slaghekstraat.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Hilledijk of Strijensestraat (v/h Groene Hilledijk?

Bericht door Martin Snuverink »

Harm, volgens dezelfde kaart van 1900 was de Hilledijk tussen Putselaan en Slaghekstraat alleen aan de oostzijde bebouwd, en wel voornamelijk met sloppen en hofjeswoningen. Aangenomen dat het zp naar het noorden is genomen, zijn de huizen met de ovale nummers gegarandeerd ouder dan van 1900. Bovendien was dit stuk Hilledijk in 1900 al zo breed als nu. Dit sluit het door jou gesuggereerde deel van de Hilledijk uit.
De oudste nog bestaande huizen in dit straatdeel zijn 273-277 van 1903. Alle andere huizen zijn van na 1910.
Tussen M. Steijnstraat en Putselaan was in 1900 juist weer de westzijde bebouwd (met de oudste nog bestaande huizen uit 1902); aan de oostzijde stond de locomotiefloods.

Er blijven nu twee kansrijke opties over:
1) De Hilledijk tussen Riebeekstraat en Martinus steijnstraat;
2) De Strijensestraat.

Ad 1): een poging tot reconstructie.
Dan kijken we tegen de zijmuur van Hilledijk 123. Dit pand behoorde tot het complex 115 t/m 123, bestaande uit gestapelde woningen met souterrain, bel-étage, 1e en 2e verdieping en zolder, gesticht in 1901. Het complex was op de foto niet in aanbouw. 113 was een reservenummer. 111 was een smederij/staalconstructiewerkplaats. 109 was het hoekpand met de Riebeekstraat, gesticht in 1913. 109 t/m123 zijn gesloopt in 1981.
De panden tussen 125 t/m 133 zijn gesticht in 1926 ten koste van oudere bebouwing. Tot die oudere bebouwing behoorde een viertal krotwoningen genummerd 133/1 - /4, te zien op SAR, doc. Nr. 1980-1744, uit 1925. Deze woningen waren waarschijnlijk rug-aan-rugwoningen en hadden - gezien de bezonning - de ingangen aan de achterzijde.
De nog bestaande panden 135 t/m 141 zijn gesticht in 1906 en bestonden dus ten tijde van de foto, maar zijn er niet op te zien. Dit betekent dat de panden vooraan links op het zoekplaatje ergens ter plaatse van de tegenwoordige nummers 125 t/m 133 moeten hebben gestaan, en dus tegelijk met de krotjes zijn gesloopt. Van deze huizen dateer ik de stichting op 1890-1895.
Het is allemaal nog steeds geen bewijs, maar het wordt nu toch wel enigszins plausibel.
Over de huizen aan de oostzijde kan ik niets vinden. Deze zijn allemaal rond 1930 gesloopt en er zijn geen pandkaarten van.

Ad 2) Groene Hilledijk (sinds 1935 Strijensestraat).
Dit is het deel van de Hilledijk tussen Slaghekstraat en Beijerlandselaan. Dit dijkvak was eind 19e eeuw tweezijdig bebouwd, was allerminst groen en vond men te smal om er een stoomtram doorheen te laten rijden. Daarom werden oostelijk hiervan de trambaan (1898) en de Beijerlandselaan aangelegd. De oorspronkelijke dijkbebouwing bleef gespaard tot circa 1925. Het hoogst gevonden westelijke huisnummer was 19: een pand met souterrain, bel-étage, 2 verdiepingen en een zolder. De hele westelijke gevelwand is in 1999 gesloopt. De bebouwing aan de westkant wordt nu ingenomen door een moderne verzameling van ketenwinkels (AH, Blokker, Wibra, Aldi, HEMA).
De oudste nog aanwezige bebouwing aan de oostzijde dateert van 1926/1927. Deze heeft de oorspronkelijke bebouwing vervangen.
In 1911 liepen de westelijke huisnummers van 35 bij de Slaghekstraat tot 109 bij de Zuidpolderstraat en oostelijk van 6 tot 86. Aan de westzijde woonden veel fabrieksarbeiders en aan de oostzijde (18 en 30) ook 2 tuiniers en op 86 een tuindersknecht. Of met tuinier bedoeld wordt tuinder dan wel hovenier is me niet duidelijk. De adresboeken vanaf 1914 vermelden bijna geen bewoners aan de oostzijde, terwijl in 1913 van (bijna) alle huisnummers (6 t/m 88) de bewoners vermeld zijn. Weekhuurders werden kennelijk vanaf 1914 niet vermeld. Er was ook een hofje of slopje bij nummer 76/1 - /6, bewoond door arbeiders en los werklui.
In 1928 was alle nieuwbouw compleet.
Als het deze straat (dijk) is, moet de foto tussen 1909 en 1926 zijn gemaakt, wat geen verrassing lijkt.

Probleem is dat ik geen beeldmateriaal van voor 1925 kan vinden. Misschien heeft Arnold iets in zijn collectie?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Nog even een luchtfoto uit mijn eigen maar zeer bescheiden archiefje dan, ter motivatie (bron kan ik even niet achterhalen).
Overigens is de Beijerlandschelaan, i.t.t. de tekst op de foto, niet links- maar rechtsboven zichtbaar (opname gemaakt vanaf de oostzijde van de groene hilledijk). Met bovenin de Hillevliet en uiterest rechtsboven dus mogelijk de eerste bebouwing van de oude "strijensestraat" (i.e. de zuidzijde dus).
En ook al niet helemaal direct terzake doent maar toch: Let eens op de bomenrij in relatie tot het ontbreken van de bebouwing.

Voor 1900 heette de huidige Groene Hilledijk - Beijerlandselaan, Groene Dijk. Vanwege een doublure is dit eens aangepast.
Dit zou ook consequenties kunnen hebben gehad voor huis(her)nummeringen. Zoals voor een locatie van het zp. in de huidige Strijensestraat.
Bijlagen
19240000 stulemeijer in aanbouw 324555381_5_94En.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik weet niet hoe relevant dit is, maar de Groene Hilledijk begon volgens het adresboek in 1939 te tellen bij 147 (west) en 170 (oost). Dit is waarschijnlijk vanaf de Hillevliet. Het is dus goed mogelijk dat, toen in 1935 het eerste deel van de Groene Hilledijk Strijensestraat ging heten, de huisnummering niet veranderd hoefde te worden. Een stuk van de westkant van de Groene Hilledijk is zelfs Beijerlandschelaan gaan heten. Het lijkt me voor het oplossen niet zo zinvol dit nu nader uit te zoeken.
Wat we moeten hebben is foto‘s van voor 1925. De luchtfoto van Paul is een mooie aanzet, al is van de het relevante dijkvak weinig te zien.
Een buitengewoon spannend zoekplaatje!
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Op basis van beter gedetailleerde plattegronden van het GWR uit 1903, bij het SAR (I 138.02-*), constateer ik voor wat betreft rooilijnen als volgt.
De Hilledijk vanaf de Martinus Steynstraat richting Paul Krugerstraat valt als zoeklocatie af.
De locatie van [url]http://collecties.stadsarchief.rotte...157879244&a_z=[/url][ARGS_PLACEHOLDER], uit 1903 i.p.v. 1907, is als vermeld bij A. Hiermee een inzicht op de bebouwing van A naar B.
Locatie van het Zp kan alleen bij B passen. Behalve m.b.t. het pand, weergegeven in rood. Bewijs zou kunnen vormen een sloopdatum tussen 1903 en opname datum zp (na 1909).
Als dit hiermee niet verklaarbaar is, zie ik ook hier geen reden verder te zoeken.

Om iedere twijfel m.b.t. de huidige Strijensestraat verder weg te nemen, heb ik een betere detail opname van de zelfde plattegrond hiervan toegevoegd.
De juistheid van de locatie van de foto's zoals bij het SAR doc.nr. 1980-1752, betwijfel ik.
Mogelijk is er ooit een misverstand ontstaan tussen de Groene Hilledijk 63 en de Hilledijk 63 (hofje aan het Marialaantje).

Wat mij betreft resteert alleen een mogelijkheid aan de Zuidhoek. Helaas mist het SAR echter I 138.02-10.
Bijlagen
4106 GWR 1903 detail hilledijk m steynstraat paul krugerstraat.jpg
4106 GWR 1903 detail strijensestraat.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Hilledijk 63 bestond niet. Van het rijtje van 8 woningen, genoemd Marialaantjes staat in Groeten uit Rotterdam-Zuid deel 1 een foto van Jan Roovers (nr. 137); deze vertoont geen gelijkenis met SAR doc.nr. 1980-1752. Groene Hilledijk 63 wordt in het adresboek voor het eerst in 1930 vermeld en was geen hofje, maar pakhuis. Foto 1980-1752 is dus misleidend en verdient zelf het predicaat zoekplaatje.
Ik geef toe dat het kaartbeeld van de Groene Hilledijk/Strijensestraat veel minder overeenkpomsten biedt dan de Hilledijk ten noorden van de Martinus Steijnstraat. Ik vind dit straatdeel juist veel perspectieven bieden. @Paul, waarom je deze locatie afwijst is me een raadsel. Ik heb geprobeerd er gaten in te slaan met de pandkaarten en de adresboeken, maar ik zie nog steeds goede mogelijkheden. Het door jou rood gemaakte pand kan gesloopt zijn; dit is niet te zien.
De Zuidhoek valt om eerdergenoemde redenen af; ik ze daar geen match.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”