4525 2 kaarten van wsch. Rijksweg 13, maar waar ongeveer?


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4525 2 kaarten van wsch. Rijksweg 13, maar waar ongeveer?

Bericht door Arnold Tak »

driebaans autoweg
jammergenoeg bieden de afbeeldingen weinig concrete aanknopingspunten op welk stuk van de weg de opnames zijn gemaakt
achterkant van beide kaarten: belijning dun met Agfa
Bijlagen
4542-1.jpeg
4542-2.jpeg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Dit zou best wel eens de Hoeve Ackersdijk kunnen zijn. Die ligt vlak bij de A13. Vergelijk de boerderij links op het ZP met het oude gedeelte van Ackersdijk, tegen de bosjes aan:
http://www.street-view-maps.nl/51.97606 ... b97388e4a7

N.B. Ik bedoel de eerste foto.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

De tweede foto laat een verhoging zien. Mogelijk is dit de op de topokaart (1940) aangegeven "Zwetbrug".
Ik bedoel hier: http://www.street-view-maps.nl/51.96630 ... 6a0a13a5c3
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De eerste foto.
Geen driebaansautoweg, maar een eenbaansweg met vier rijstroken en twee ventwegen.
Dat dit Rijksweg 13 is kan bijna niet missen, maar niet op de plek die Erwin bedoelt. De boerderij Ackerdijk ligt ca 350m ten westen van de A13, wat me te ver lijkt. De boerderij die Erwin bedoelt ligt wel vlak bij de Ackerdijkse Plassen en de weg, maar heet niet Ackerdijk in welke spellingvariant dan ook.
De weg gaat omhoog en weer omlaag. Er zal dus een brug zijn. Verder zie ik een strakke dijk- of kadekruin. Daar is een brug en dit moet over de Berkelsche Zweth zijn. Dan is de foto in noordelijke richting genomen.
Vlak over de Zweth, links van de rijksweg staat de hoeve Veelust, Zwethkade 25, Schipluiden. Voor de Zweth is een erf op ca 80 m van de rijksweg staat en in 1940 en De Hoeve heet(te). Van wat nu Manege De Prinsenstad is kun je weinig zijn. De foto is genomen bij kilometerpaal 15. Raadpleeg hiervoor http://www.topotijdreis.nl/, jaartal 1940.
Nu is het hier doorgaans ietsje drukker op een tweebaansweg met 6 rijstroken en één ventweg.

De tweede foto.
Ook Rijksweg 13, maar dan nog zonder voltooide ventwegen. Volgens Wikipedia werd het wegvak tussen Delft en Overschie in 1933 geopende, dus de foto zal ook wel van dat jaar +/-1 zijn. Deze foto is iets ouder dan de eerste.
Volgens mij zien we nu ook de Zwethbrug, maar van N naar Z genomen. Dan rechts Veelust en links een huisje aan de Zweth dat in 1958 verdwenen was.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Ik heb moeite met de eerste foto.
Er lagen twee boerderijen ten westen van de Zweth, e e n aan de noordkant (nu Zwethkade 25) en e e n aan de zuidkant (nu West-Abtspolderseweg 294) tegenover elkaar. Voor mijn gevoel liggen die beide boerderijen veel dichter bij de Rijksweg (zowel in 1940 als tegenwoordig) dan de grote boerderij die links op de foto te zien is. Ook zie ik geen overeenkomsten met wat op Bing (http://binged.it/232SWpn) aan oude bouwsubstantie redelijk goed te zien is.
Met Bing zijn de diverse boerderijen in de buurt van de Rijksweg goed te bekijken, maar ik kom er niet uit welke links op het ZP dan wel te zien is.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Of zou de boerderij links op de eerste foto het complex ten zuiden van de Tempelweg in Overschie zijn?
Daar zie ik wel overeenkomsten mee: http://binged.it/1Y94Veh

Edit: bij nader inzien meen ik ook twee "bobbels" in de weg te zien. De eerste is dan van van de Tempelbrug en de tweede is van de Zwetbrug. Bij die tweede, achterste, bobbel staan inderdaad boerderijen en dat moeten dan de in eerdere berichten genoemde boerderijen zijn.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De afstand tussen Tempelbrug en Zwethbrug is precies 1000m. De afstand tussen het grote erf aan de Tempelweg en RW13 is circa 200m.
Begraafplaats Hofwijk is in 1938 aangelegd en bestond dus nog niet ten tijde van de aanleg van RW13 (1933). De Hofweg kruiste RW 13 met een toe/afrit. In de NW-hoek van deze kruising stond in 1940 een grote schuur.
De Tempelwetering (als ik die zo noemen mag) was een molentocht die zich maar weinig in het landschap verheft. De kadehoogte is 2,4m –NAP. De Tempelbrug is en was een lage brug zonder doorvaart en zo te zien zonder verheffing (‘bobbel’).
De Zweth is een bevaarbaar boezemwater. De doorvaart van de (Nieuwe) Zwethbrug ligt circa 2,5 m boven Delflands Peil (= 0,43 m -NAP) en er is een viaduct. Hier dus wel een bobbel in RW13.
Het erf aan de zuidkant van de Tempelwetering ligt van hart tot middenberm 250 m van RW13.
Ik ben er nog niet uit.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”