2260 Filiaal "De Zeeuw" hoekwinkel


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van winkels die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2260 Filiaal "De Zeeuw" hoekwinkel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart van winkelinterieur
weegschaal met gewichten
rollen met pakpapier
in ieder geval verkoop van chocolade
plantjes met kaartjes op de toonbank -> openingsgeschenkjes?
Bijlagen
2260.jpg
2260.jpg (143.1 KiB) 2426 keer bekeken
2260a.jpg
2260a.jpg (86.06 KiB) 1902 keer bekeken
2260bjpg.jpg
2260bjpg.jpg (100.93 KiB) 1929 keer bekeken
Michel
Zoeker
Berichten: 46
Lid geworden op: di apr 01, 2008 5:36 pm

Bericht door Michel »

Ik weet dat de Zeeuw een bakkerij in Zaandam was en ook dat er bakkers winkels van de Zeeuw in Amstelveen waren/zijn?
Dus dat er chocolade verkocht werd zou kunnen.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De Zeeuw in relatie tot een bakkerij is geen familienaam, maar domweg de naam van de broodfabriek die beter bekend stond onder de naam B. Hus. De fabriek was gevestigd in de Haagse Jacob Catsstraat en had talloze filialen in Den Haag en voorsteden. Zie http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... mer=400027
en http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... er=6.06183.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Den Haag, Meel- en Broodfabriek 'De Zeeuw' B. Hus

Bericht door Arnold Tak »

Martin, je hebt de oplossing zo goed als 'rond'. Nu alleen nog de vraag, gezien de foto, is deze winkel gevestigd op een hoek van een straat? Alles wat we links zien zoals het opschrift, de gordijntjes en de tegeltjes, lijkt in eerste instantie spiegelbeeldig, maar is het natuurlijk niet. In spiegelbeeld zouden we in het raam links LAAILIF en WUEEZ ED moeten hebben zien staan. Lopen de tegeltjes buiten het raam links dan door naar buiten? Is het dan toch een hoekwinkel? Waar had De Zeeuw een winkel op een hoek van een straat? Je ziet hier weer een voorbeeld van het gezegde: een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Maar ik weet, jij telt niet voor één. Dus misschien kun je me weer verrassen.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

De Zeeuw B. Hus zat ook in Utrecht.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 920/119983
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Arnold, Hus was in Den Haag zoiets als Van der Meer & Schoep in Rotterdam. In 1950 had Hus 7 fabrieken en wel 70 filialen in Den Haag, Rijswijk en Voorburg. Het Hus-imperium is in de jaren 1960 volledig te gronde gegaan, omdat de consument zijn buik vol had van het fabrieksbrood en de warme bakker weer opkwam.
Als we met Hus al op het juiste spoor zitten is het een hele uitzoekerij om al die filialen na te gaan. In ieder geval is het een hoekwinkel, maar dat waren de meeste van deze winkels, herinner ik me. De tegeltjes buiten het raam zijn gespiegeld. Je zou dan ook gespiegelde letters verwachten, maar die zijn niet of nauwelijks zichtbaar. Overigens lijkt het interieur totaal niet op de bakkerswinkels zoals ik die gekend heb vanaf 1952. Arnold, heb je enig idee hoe oud de foto is?
Dat B. Hus ook in Utrecht actief was is voor mij nieuw. Geen idee van de omvang en misschien kan Jan Lemmens nagaan of daar ook gewone filialen waren.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De winkel hoeft niet per se een hoekwinkel te zijn; een uitbouw is ook mogelijk, al is dit niet waarschijnlijk.
Hoekwinkels hadden vaak de deur op de hoek. Hier niet. Ik vermoed dat de winkeldeur zich links bevindt. Rechts zie ik een klassieke houten knop van een binnendeur. Na 1920 werden die algemeen vervangen door deurkrukken. Daarom denk ik dat het pand (dus niet de foto!) van vóór 1920 is.
De kast rechts heeft geen achterwand, maar we zien direct de tegeltjes aan de wand. Het onderste deel van de wand is bedekt met tegels die gebruikelijk waren in slagerijen. Misschien is dit winkeltje eerder een slagerij geweest.
De weegschaal werkt nog met gewichten. De Berkel-weegschaal kwam pas na 1918. Daarom zal de foto wel ouder zijn dan van 1930.
De houder voor de rollen pakpapier is een gietijzeren gevaarte. Het pakpapier is wit en waarschijnlijk dun: gebruikelijk voor broden.
De winkelierster heeft wel een typisch schort voor dat in bakkerswinkels en kruidenierswinkels gebruikelijk was. Niet in slagerijen en groentewinkels.
In de etalage staat een typisch plateau voor gebak of bonbons.
Bakkerswinkels werden hoofdzakelijk door dames gerund, veelal van middelbare leeftijd.
Tuusen haakjes: in de etalage staan ook hyacinten, het is dus voorjaar; de plant op de pakpapierdispenser vraagt om ongelukken.
Van de pakweg 70 Hus-filialen die er in Den Haag c.a. volgens de telefoongids van 1950 waren, waren er 40 kansloos; toen heb ik verder natrekken opgegeven.
Ik vrees dat dit een klein nogal provisorisch filiaaltje van even na 1920 was, dat geen lang leven beschoren is geweest.
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

filiaal "de Zeeuw"

Bericht door harm kramer »

laats kwam ik een advertentie tegen van,de Electrsche broodbakkerij "De Zeeuw"van de heer H van der Breggen
zij hadden als specialiteit speculaasjes volgens authentiek recept en hazelnoot taartjes het bedrijf was gevestigd in Berkel en Rodenrijs
h.kramer
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Harm, dan zou uit die advertentie ook moeten blijken of die bakkerij in Berkel en Rodenrijs ook nog een filiaal had, wat me voor die tijd en die plaats niet waarschijnlijk lijkt. Nee, het gaat hier om een filiaal of depot van een groot (moeder- of keten)bedrijf.
Plaats reactie

Terug naar “Winkels”